آموزشی فهرست پیشنهادی از کتاب‌های آموزش فیلمنامه‌نویسی

  • نویسنده موضوع HAKIMEH.MZ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 13
  • بازدیدها 431
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته ادبیات
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
8/4/21
ارسالی‌ها
3,504
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
23
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
خیلی‌ها علاقمندند که فیلم‌نامه‌نویس بشوند. این را می‌توان وقتی فهمید که در قفسه‌های کتابفروشی می‌گردید و ده‌ها کتاب با عناوینی مشاهده می‌کنید که وعده می‌دهند در ده روز فیلمنامه بنویسید، در یک هفته داستان‌تان را تبدیل به اثری پرفروش کنید، در دو هفته همه چیز را بیاموزید و یک شبه ره صد ساله بروید. اگر فرق فیلمنامه خوب با فیلمنامه بد را بدانید، و تلاش کنید وقتتان را صرف نوشتن متنی با ارزش کنید. متن پیش‌ رو می‌کوشد بدون وعده‌های توخالی مسیر مطالعه فیلمنامه‌نویسی را هموار کند. این فقط یک فهرست پیشنهادی برای مطالعه چند کتاب است، در ده روز تنها اتفاقی که می‌توانید رقم بزنید مطالعه اساسی یکی از همین کتاب‌هاست!

سراغ قفسه کتاب‌های سینمایی که بروید، از بین ده‌ها کتابی که در سال منتشر...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته ادبیات
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
8/4/21
ارسالی‌ها
3,504
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
23
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
سید فیلد و ساختار سه پرده‌ای
توصیه به خواندن کتاب درباره فیلمنامه‌نویسی معمولاً با یکی از معروف‌ترین نام‌ها آغاز می‌شود:‌ سید فیلد، و کتاب معروفش چگونه فیلمنامه بنویسیم، که بارها توسط ناشران گوناگون با ترجمه‌های مختلف زیر چاپ رفته و اسامی زیادی هم داشته. اصلا همین «چگونه فیلمنامه بنویسیم» نام انتخابی مترجم ایرانی کتاب است و نام اصلی کتاب را می‌شود مبانی فیلمنامه‌نویسی ترجمه کرد که ویرایش تازه کتاب، توسط یکی دیگر از ناشرها با نام اصلی هم منتشر شده. ایده اصلی سید فیلد در این کتاب و کتاب‌هایی که به عنوان تکمله‌ای بر کتاب نخست نوشته، توضیح و پیشنهاد ساختار سه‌پرده‌ای برای آفرینش یک فیلمنامه بلند است. سید فیلد ساختار را نه یک جور فرمول از پیش تعیین‌شده، که نوعی الگو می‌داند و معتقد است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته ادبیات
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
8/4/21
ارسالی‌ها
3,504
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
23
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #3

چارلی موریتز یا چارلی موریتس؟

اهمیت اصول اساسی داستان‌گویی کلاسیک در کتاب نگارش فیلمنامه داستانی نوشته چارلی موریتز مورد تأکید بسیار قرار گرفته. تا آن‌جا که موریتز کتابش را از تعریفی بسیار کلی از روایت کلاسیک آغاز می‌کند و می‌کوشد در طول کتاب با اتکا به همین تعاریف کلاسیک، اصول و مبانی فیلمنامه‌نویسی را توضیح دهد. کتاب البته با همین ترجمه با عنوان تکنیک‌های فیلمنامه‌نویسی و با آوانگاری متفاوتی از نام نویسنده؛ موریتس نیز منتشر شده که طبیعتاً تفاوتی بین دو نسخه، جز معدودی اصلاحات وجود ندارد.

[IMG alt="یک فهرست پیشنهادی برای کتاب‌های فیلمنامه‌...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته ادبیات
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
8/4/21
ارسالی‌ها
3,504
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
23
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #4

لیندا سیگر برای پیشرفته‌ها

فیلمنامه‌های بزرگ با شخصیت‌های ماندگارشان به یاد ماندنی می‌شوند. هیچ داستان خوبی بدون شخصیت وجود ندارد و هیچ فیلمنامه‌ای بدون خلق شخصیت‌ نوشته نمی‌شود. این‌ها ایده لیندا سیگر، در کتابی است که نخست به نام خلق شخصیت‌های ماندگار به فارسی ترجمه شد و سپس با نام خلق شخصیت‌ هم توسط مترجمی دیگر به فارسی برگردانده شد. تمرکز لیندا سیگر در کتاب، همچنان که از نام آن هم برمی‌آید بر شخصیت‌پردازی است. او از لزوم تحقیق درباره شخصیت آغاز می‌کند و توضیح می‌دهد چگونه هر شخصیتی نه در خلأ، که در محیط خویش شکل می‌گیرد و بطن‌هایی که بر شکل‌گیری شخصیت اثرگذارند را برمی‌شمارد. لیندا سیگر توجه ما را به آن‌چه بر شکل‌گیری...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته ادبیات
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
8/4/21
ارسالی‌ها
3,504
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
23
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #5

داستان رابرت مک‌کی

در نقطه‌ای درست مقابل نویسنده‌هایی همچون سید فیلد، و در برابر این باور که فیلمنامه‌های بزرگ بر اساس الگوهای موفق ساخته می‌شوند، کسی دیگر قرار دارد که معتقد است «هر آنچه درباره سرمشق‌ها و الگوهای مطمئن داستان‌گویی برای کسب موفقیت تجاری گفته می‌شود یاوه‌ای بیش نیست.» رابرت مک کی در کتاب داستان؛ ساختار، سبک و اصول فیلمنامه‌ نویسی داستان را نه حاصل پیشگویی بازار که زاییده خلاقیت و تسلط بر هنر می‌داند و معتقد است هیچکس نی‌تواند بگوید چه چیزی خواهد فروخت و چه چیزی موفق خواهد بود و چه چیزی شکست خواهد خورد. با این حال او خود را واضع نظریه و نگاهی تازه نمی‌داند و بیش از هر چیز کتاب داستان را تکرار دانسته‌هایی می‌خواند که چند...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته ادبیات
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
8/4/21
ارسالی‌ها
3,504
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
23
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #6

ناخودآگاه جمعی بشر برای فیلمنامه‌نویس‌ها

کارل گوستاو یونگ، روانشناس بزرگ سوئیسی اسطوره‌ها را رؤیای جمعی بشر می‌داند که در طول تاریخ توسط ملت‌ها و اقوام گوناگون با زبانی نمادین بیان شده و از ناخودآگاه جمعی بشر سخن گفته‌اند. توجه یونگ به اسطوره‌ها، اسطوره‌شناس بزرگی چون جوزف کمپبل را بر آن داشت که در پیدا کردن الگویی مشترک بین تمام اسطوره‌ها بکوشد. کمپبل در کتاب قهرمان هزار چهره از الگوی سفری پرده برمی‌دارد که کهن الگوی قهرمان، در تمام اسطوره‌ها آن را بازآفرینی می‌کند. الگویی که با تغییرات اندکی همواره تکرار می‌شود و در قرن بیستم علاوه بر صدها علاقه‌مند اسطوره‌شناسی، توجه فیلمسازانی چون جرج لوکاس را هم به خود جلب می‌کند. کریستوفر...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته ادبیات
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
8/4/21
ارسالی‌ها
3,504
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
23
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #7
فیلمنامه نویسی : صعنت سینما همیشه علاقه مندان زیادی داشته و داره ، خیلیا رویاشون رو در ورود به این حرفه جست و جو میکنند.

یکی از پر طرفدارترین راه ها برای تبدیل این رویاها به واقعیت فیلمنامه نویسیه.یک زمانی فقر منابع اموزشی در این حوزه باعث شده بود همه با خوب و بد این کتاب ها کنار بیان چون گزینه دیگری نبود.در چندسال گذشته افزایش چاپ این کتابهای اموزشی مشکل دیگه ای بوجود اورده و اون هم اینکه انتخاب کتاب مناسب برای شروع فیلمنامه نویسی در بین این حجم از کتب که خیلی از اونها بازاری و غیرکاربردی هستن بسیار سخت شده.در این مقاله سعی شده تجربه شخصی نویسنده و دیگر مخاطبان در خواندن، تورق و کار کردن با بهترین کتابهای اموزش فیلمنامه نویسی را در اختیار شما بگذاریم.
...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته ادبیات
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
8/4/21
ارسالی‌ها
3,504
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
23
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #8

عناصر فیلمنامه نویسی

نوشته اروین ار بلکر، ترجمه محمد گذر ابادی که توسط انتشارات هرمس به چاپ رسیده است.
مترجم کتاب یکی از شناخته شده ترین افراد در زمینه ترجمه کتاب های سینمایی درکشور است و پرهیز از بیان
مثال های بی مورد و زیاده گویی یکی نکات مثبت کتابه که باعث شده در تعداد صفحات کم، حجم بالایی از
اطلاعات را در اختیارمخاطبش بگذارد.اما متاسفانه خواندن این کتاب به تنهایی برای نوشتن فیلمنامه کافی نیست
و بیشتر روی اصول درام نویسی و تکنیک های نوشتن زوم کرده تا اینکه بخواهد مراحل نوشتن یک فیلمنامه
کامل را جز به جز طی کند.

[IMG alt="فیلمنامه...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته ادبیات
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
8/4/21
ارسالی‌ها
3,504
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
23
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #9

چگونه در21 فیلمنامه بنویسیم

نوشته ویکی کینگ با ترجمه عباس اکبری که توسط انتشارات امیر کبیر به چاپ رسیده است.
عباس اکبری همچون محمد گذر ابادی از معروفترین مترجمان کتب فیلمنامه نویسی در کشور است.
این کتاب بدرد کسایی میخوره که تازه دست به قلم شدن و برای شروع نوشتن وسواس و تردید دارند. چگونه در
بیست و یک روز فیلمنامه بنویسیم به این افراد کمک میکنه که سد ذهنی که مانع نوشتن میشه رو بشکونن.
شعار نویسنده این است که بادل بنویس و با فکر بازنویسی کن.نکته جالب دیگه اینکه کتاب راه متفاوتی رو در
پیش گرفته اما در مقدمه به سیدفیلد و دوکتاب مطرحش چگونه فیلمنامه بنویسیم و راهنمای فیلمنامه نویس
اشاره وخوندنشون رو به همه توصیه میکنه.
خیلی از منتقدان کتاب...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته ادبیات
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
8/4/21
ارسالی‌ها
3,504
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
23
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #10

اناتومی داستان(بیست و دوگام تا استاد شدن در داستانگویی)

این کتاب اثر جان تروبی با ترجمه محمد گذر ابادیه که توسط نشر ساقی به چاپ رسیده.
کتاب پرباریه که تکنیک های داستانگویی رو با محوریت فیلمنامه گام به گام اموزش میده و برای این کار مثال
های زیادی ازانواع داستان ها مثل رمان و نمایشنامه های موفق میزنه که بشدت بدرد مخاطبش میخوره.
شاید این کتاب برای شروع کار یک مقدار سنگین باشه ولی خوندنش به شدت توصیه میشه.

9786006128511.jpg
 
امضا : HAKIMEH.MZ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

عقب
بالا