مسائل همه‌جانبه نارسآ نویسیـ و بدخطیـ کودکان

  • نویسنده موضوع R_MāN'8
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 374
  • کاربران تگ شده هیچ

R_MāN'8

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
10/4/18
ارسالی‌ها
1,766
پسندها
51,743
امتیازها
64,873
مدال‌ها
10
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • محروم
  • #1
نــام: نارسا نویسی و بدخطی کـودکان
بخـش اول: اهمیت خــط

اهميّت درست‌نويسى و خوانانويسى امرى مهم و قابل ذکر است، مى‌ارزد که درباره آن سرمايه گذارى مناسبى صورت گيرد وسيله‌اى است ارتباطى و بعنوان عامل مهمى در تفهيم و تفاهم است ارزش آن بهنگامى روشن مى‌شود که در دو نقطه بسيار دور از هم زندگى کنند و در عين‌حال به ارتباط با هم نيازمند باشند.


چه بسيارند رمز و رازها که از اين طريق فيمابين افراد رد و بدل مى‌شوند و چه بسيارند صرفه‌جوئى در آمد و شد و هزينه‌ها که در سايه نوشتن و ارسال نامه‌ها صورت مى‌گيرد. براى شما ممکن نيست که به ژاپن سفر کنيد و با عالمى ارتباط برقرار سازيد ولى از طريق نوشتن اين‌ کار امکان‌پذير است.


انسان‌ها بويژه در دنياى...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : R_MāN'8

R_MāN'8

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
10/4/18
ارسالی‌ها
1,766
پسندها
51,743
امتیازها
64,873
مدال‌ها
10
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • محروم
  • #2
نـــام: نارسا نویسی و بدخطی کـودکانـ
بخـش دوم: مساله بد خـطی

مسأله‌اى که بايد موردتوجه و اقدام قرار گيرد اين است که همه افراد ضوابط را در نوشتن مراعات نمى‌کنند و يا خود در نگارش جنبه‌هاى ابداعى خاصى بکار مى‌برند که مورد آگاهى و توافق ديگران نيست و اين خود مسأله‌اى مشکل‌آفرين است و اينگونه افراد را بدخط و يا نارسانويس خوانده‌اند.


اصطلاح بدخطى يا ديسگرافى براى کودکان است که عليرغم هوش طبيعى بسيار بد مى‌نويسند و خطشان ناخوانا و يا نارساست. تکليف و نوشته‌شان را کسى نمى‌تواند بخواند و در آن غلط‌ هاى فاحش بچشم مى‌خورد. گاهى ممکن است چنان بدخط و نارسا بنويسند که خود نيز نتوانند آن را بخوانند
اين اصطلاح درباره کودکان صادق است که يکى دو...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : R_MāN'8

R_MāN'8

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
10/4/18
ارسالی‌ها
1,766
پسندها
51,743
امتیازها
64,873
مدال‌ها
10
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • محروم
  • #3
نــام: نارسا نویسی و بد خطــی کودکانـ
بخـش سوم: انواع بــد خطی

مسأله بدخطى به صورت‌هاى گوناگون در کار کودکانى که نارسانويسى دارند بچشم مى‌خورد که ذکر همه آنها در اين بحث ميسر نيست آنچه با رعايت‌اختصار و در حد استفاده تربيتى مى‌توان ذکر کرد بدينقرار است:


- عدم‌تناسب در حروف بدينگونه که مثلاً واو را در يک کلمه درشت و يا بسيار ريز بنويسد.


- لرزيدگى در نوشتن که مشکلى يدى در امر نگارش است و باعث ايجاد دندانه‌ها مى‌شود.


- ترسيم منقطع مثلاً کلمه احمد را بصورت اح‌مد مى‌نويسد يا کلمه کبريت را بصورت کب‌ريت.


- اشکال در جهت حروف مثل اينکه حرفى را چپ و راست و يا در جهت مخالف بنويسد.


- بى‌نظمى در ابعاد حروف مثل اينکه دندانه‌اى را با...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : R_MāN'8

R_MāN'8

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
10/4/18
ارسالی‌ها
1,766
پسندها
51,743
امتیازها
64,873
مدال‌ها
10
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • محروم
  • #4
نــام: نارسا نویسی و بد خـطی کودکانـ
بخـش چهارم: ضرورت اصلــاح

در همه‌حال ضرورى است تنبلى‌ها درمان گردند و افراد روش عادى و معقول زندگى را در پيش گيرند. والدين و مربيان را در اين زمينه مسؤوليتى است سنگين از آن بابت که اين امر در سرنوشت زندگى کودک مؤثراست.


برجستگانى که در جامعه پديد آمدند و عضويتى مفيد براى جامعه داشته‌اند قطعاً از افراد تنبل و بيکاره نبوده‌اند. تنبل‌هاى يک اجتماع هرگز نتوانسته‌اند بارى از دوش مردم بردارند، مشکلى را از آنان حل کنند، و برعکس خود همه‌گاه بارى بر دوش مردم بوده و در محل کار و تلاش ديگران زندگى کرده‌اند. ضمن‌اينکه جامعه بار سنگين نجات و يا حفظ چنين فردى را از عوارض بعدى بردوش مى‌کشد.


خوشبختانه امکان...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : R_MāN'8

R_MāN'8

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
10/4/18
ارسالی‌ها
1,766
پسندها
51,743
امتیازها
64,873
مدال‌ها
10
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • محروم
  • #5
نـــام: نارسا نویسی و بد خطی کودکانـ
بخـش پنجم: عوامل موثـــر در نگـارش

در نگارش يک عبارت يا يک خط عوامل متعددى دخالت دارند ک عدم‌توجه و رعايت آنها در بدخطى مؤثر است. و يا اگر بنا شود خوش‌خط بنويسيم ناگزيريم آن جنبه‌ها را مراعات کنيم. آن عوامل متعدد و بخشى از آنها بدينقرارند:


- خوب شنيدن و داشتن پايه‌اى محکم در شنود که اين‌امر در همگان يکسان نيست.


- توانائى نگهدارى يک فکر در ذهن که به قدرت حفظ آدمى مربوط مى‌شود.


- تبديل فکر به کلمات که باز هم به حافظه و يادآورى فرد مربوط مى‌شود.


- تبديل کلمات به الگوها و مدل‌هاى مناسب که مبتنى بر آموخته‌ها و مکتسبات است.


- طراحى فرم ترسيمى کلمات و حروف در ذهن که براساس سوابق است.


هم‌چنين...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : R_MāN'8

R_MāN'8

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
10/4/18
ارسالی‌ها
1,766
پسندها
51,743
امتیازها
64,873
مدال‌ها
10
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • محروم
  • #6
نـــام: نارسا نویسی و بد خطی کودکانـ
بخـش ششم: پیـشگیرے

در پيشگيرى اصل بر مراقبت از دوران خردسالى است. از همان ابتدائى که کودک بدنيا مى‌آيد و دوران خردسالى را مى‌گذراند بايد توجه داشت که او مى‌خواهد روزى به مدرسه برود و بنويسد. با نقاشى و تمرين، اجازه دهيم خط بکشد، رسم کند و انگشتان او ورزيدگى و مهارت پيدا کنند.

همچنين در خردسالى و از کلاس اول ابتدائى بايد کودک را واداشت درست بنويسد، خوب بنويسد، بسيار بنويسد و تند بنويسد. در نوشتن عادت به نظم داشته باشد، خوشنويسى کند، اندازه و قاعده حروف را رعايت کند، درست ببيند، درست هجى کند، خوب بخش کند و بنويسد و ...​
 
امضا : R_MāN'8
عقب
بالا