متفرقه حضرت‌ مهدی (عج)

  • نویسنده موضوع HAD!S
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 16
  • بازدیدها 2,638
  • کاربران تگ شده هیچ

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
آیا اما‌م‌ هادی علیه‌السلام، از ولادت حضرت‌ مهدی علیه‌السلام خبر داده است؟

صقربن‌ابی‌دلف می‌گوید: از امام ‌هادی علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: «الامام بعدی الحسن و بعد الحسن ابنه القائم الذی یملأ الارض قسطا و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً؛ امام بعد از من حسن و بعد از حسن فرزندش قائم است، کسی ‌که زمین را پُر از عدل و داد خواهد کرد، آن‌گونه که پُر از ظلم و جور شده باشد».[۱]
داوودبن‌قاسم جعفری می‌گوید: از امام هادی علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: «الخلف من بعدی الحسن فکیف بکم بالخلف من بعد الخلف؟ فقلت: و لم؟ جعلنی الله فداک! فقال: انکم لا ترون شخصه و لا یحل لکم ذکر اسمه؛ جانشین بعد از من، فرزندم حسن است. پس چگونه است شما را به جانشین بعد از او؟ عرض کردم: چطور؟ خداوند مرا فدای تو...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
وضعیت سیاسی در عصر امام‌ عسکری و ولادت امام مهدی علیهماالسلام چگونه بوده است؟

امام عسکری علیه‌السلام در ربیع‌الاول ۲۳۲هـ.ق. متولد شد. او معاصر با حکومت سه نفر از حاکمان بنی‌عباس؛ یعنی معتز، مهتدی و معتمد بوده است. معتمد عباسی تعصب و کینه خاصی نسبت به اهل بیت داشت. از جمله کارهای او این بود که بعد از شهادت امام عسکری علیه‌السلام دستور داد خانه حضرت را تفتیش کرده، تا از وجود فرزند حضرت آگاه شود، و این به‌جهت خبرچینی جعفر کذاب به دستگاه حاکم کرده بود.

داوودبن‌اسود می‌گوید: امام عسکری عصایی به من داد و فرمود: این را به عمری برسان. در بین راه عصا شکست، ناگهان مشاهده کردم که در میان آن نامه‌ای است. خدمت امام که رسیدم جریان را بازگو کردم. حضرت فرمود: «... و اذا سمعت لنا شاتما فامض...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
با وجود ضعف دولت عباسی، چگونه مسأله خوف بر جان حضرت‌ مهدی علیه‌السلام توجیه می‌شود؟

برخی می‌گویند که در دولت عباسی، از آنجا که اتراک در شؤون خلافت سیطره پیدا کرده بودند و عزل و نصب‌ها به‌دست آنها افتاده بود؛ لذا حکومت عباسیان به ضعف و سستی گراییده بود و نمی‌توانستند زمام حکومت را به‌دست داشته باشند؛ لذا موقعیت سیاسی که در عصر غیبت امام‌ زمان به وجود آمد، توجیه‌گر خوف و تقیّه بر آن حضرت نبود تا امام حسن‌ عسکری علیه‌السلام او را مخفی بدارد.
پاسخ:
۱. اگرچه دولت عباسی در آن عصر، نسبت به اول تأسیس آن، از قوّت آن‌چنانی برخوردار نبود، ولی فی‌نفسه دولت مقتدری به‌حساب می‌آمد.
۲. از آنجا که کفر، همگی یک ملت واحد است؛ لذا اگر چه حکومت عباسی با معارضین داخلی از قبیل اتراک درگیر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
کودک چگونه می‌تواند امام باشد، حال آنکه هنوز تکلیفی بر عهده او نیست؟ زیرا به حد بلوغ نرسیده، بنابراین اعمالش عقوبتی ندارد پس ممکن است لغزش‌هایی از او سر زند که با جایگاه امامت سازگاری ندارد.

بلوغ ـ درحقیقت ـ رسیدن به حد رشد عقلانی است و علت اینکه برای نوجوانان سن بلوغ را پانزده سال قرار داده‌اند برای این است که غالباً در این سن آن‌ها به رشد عقلانی می‌رسند. ولی اگر افرادی در کودکی به‌طور یقین و قطع به حد اعلای کمال و رشد رسیدند ـ که باید هم رسیده باشند وگرنه امامت آن‌ها بی‌معنا خواهد بود ـ قطعاً مورد تکلیف هستند، و از آنجا که عقل کاملی داشته و از مقام عصمت بهره‌مند‌ا هستند، هرگز کار ناشایست انجام نخواهند داد.
از اینجا پاسخ اشکال برخی از علمای اهل‌سنت درباره ایمان و اسلام...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
آیا زندگی و حیات امام زمان مانند زندگی و حیات دیگر امامان معصوم است یا خیر؟

حیات و زندگی امام زمان علیه‌السلام اگر چه با حیات و زندگی امامان علیهم السلام مشترکاتی دارد مثل غذا خوردن، خوابیدن، مریض شدن و ... اما از چند جهت نیز متمایز است:
از آنجا که زندگی سایر ائمه علیهم السلام به صورت طبیعی و عادی بوده است، بنابراین تمام امور زندگی آن‌ها به صورت عادی و طبیعی صورت گرفته است مثال: ارتباط و رفت و آمد در بین مردم، امور آموزشی و علمی و تربیت شاگردان، امور کشاورزی، امور حکومت و برخورد با حاکمان و حتی گاهاً حضور در مجالس آن‌ها، حضور در مراسم حج و همراهی با کاروان‌ها و امور دیگر همه به صورت طبیعی صورت گرفته است.
در امور ازدواج و عروسی و مرگ و میرها و شرکت در مراسم‌ها همچنین است ولی از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #6
اختلافات موجود درباره ولادت امام زمان تأثیری در پذیرش آن دارد؟

احمد کاتب درصدد آن است که از اختلافی که در مسأله ولادت امام ‌مهدی علیه‌السلام پدید آمد بهره‌برداری کرده و از آن برای سست‌ جلوه‌دادن مسأله ولادت حضرت استفاده نماید.
اما اختلاف در موضوع و قضیه‌ای هرگز مستلزم نبود آن موضوع نیست، بلکه بر وجود آن دلالت دارد، وگرنه هیچ قضیه‌ای را نمی‌توان به اثبات رسانید؛ زیرا در هر قضیه و موضوعی از جهات مختلف اختلاف شده است.
آیا امت اسلامی بعد از پیامبر مطابق احادیث، به چندین فرقه تقسیم نشدند؟ آیا این افتراق و تفرق باعث می‌شود که اصل اسلام زیر سؤال رفته و در گزاره‌های دینی شک نماییم؟
همچنین باید گفت که در تاریخ ولادت بیشتر رجال و شخصیت‌های تاریخی این اختلافات وجود دارد، حتی در موارد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #7
آیا می‌توان اجماع را دلیل ولادت امام زمان دانست؟

علمای شیعه اجماع را درصورتی‌ که کاشف از دلیل معتبر باشد قبول دارند و آن‌ را یکی از ادله استنباط می‌داند، حتی اجماع در مواردی می‌تواند انسان را نسبت به مفاد خبر مجمعین به‌ یقین برساند و اجماعی که در جامعه شیعی وجود دارد از این قبیل است.
البته شیعه برای اثبات وجود و ولادت امام مهدی علیه‌السلام تنها به اجماع استدلال نمی‌کند، بلکه به ادله دیگری چون عقل، قرآن و روایات صحیح‌السند نیز نظر دارد.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #8
آیا دلیلی بر ولادت حضرت مهدی علیه‌السلام وجود دارد؟

احادیث ولادت امام مهدی علیه‌السلام از طرف جماعت زیادی نقل شده است که اتفاق آنها به دروغ، محال است و در اصطلاح می‌گویند به حد تواتر رسیده و اینجا احادیث ولادت بر اثر کثرت، فوق حد تواتر است. احادیث ولادت حضرت مهدی علیه‌السلام در کتب معتبر شیعه و اهل سنت آمده است که کتاب ارزشمند منتخب الاثر[۱] در ۲۱۴حدیث به این موضوع اشاره نموده است.
و نیز در کتاب ارزشمند «مهدی کیست»، اثر آیت‌الله تجلیل، در فصل ۳۵، صفحه ۲۸۷ به حدود ۵۳ اثر از اهل سنت اشاره می‌کنند.[۲] که یادآور ولادت حضرت مهدی‌ علیه‌السلام شده‌اند.
مورخان و محدثانی ولادت امام عصر را ۲۵۵ یا ۲۵۶ هـ.ق. دانسته‌اند، گفته‌اند او در شب جمعه نیمه شعبان متولد شده است.
برای نمونه نام پنج تن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #9
امام‌ عسکری علیه‌السلام برای تثبیت امامت فرزندش، امام زمان، چه تدابیری اندیشید؟

حضرت برای تثبیت امامت حضرت‌ مهدی علیه‌السلام از راه‌های مختلف استفاده نمود؛ از جمله:

۱. تعلیمات و بیانات
موسی‌بن‌جعفربن‌وهب بغدادی می‌گوید: از امام ‌عسکری علیه‌السلام شنیدم که فرمود: «کأنّی بکم و قد اختلفتم بعدی فی الخلف منی، اما ان المقر بالأئمة بعد رسول‌الله المنکر لولدی کمن اقر بجمیع انبیاءالله و رسله ثم أنکر نبوة محمد رسول‌الله...؛ گویا شما را می‌بینم که در حق جانشین من اختلاف خواهید کرد. آگاه باشید! هرکس به امامان بعد از رسول خدا اقرار کند، ولی منکر فرزند من شود، همانند آن است که به جمیع انبیای خدا و رسولان او اقرار کرده، ولی نبوت محمد رسول‌خدا صلی‌الله علیه و آله را انکار کرده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #10
آیا حضرت‌ مهدی علیه‌السلام برای اثبات امامتش در کودکی اقدامی انجام داده است؟‌

امام مهدی علیه‌السلام در راستای تثبیت امامت و رهبری خود نسبت به جامعه شیعی اقداماتی را انجام داد:

۱. ارائه معجزات و کرامات
در قضیه ابوالادیان آمده است: «... کودک جلو آمد و بر امام عسکری علیه‌السلام نماز گذارد و بعد او را در کنار قبر پدرش به خاک سپرد. کودک (حضرت‌ مهدی) به من فرمود: ای بصری! جواب نامه‌هایی که با توست نزد من آر. آنها را به حضرت تقدیم نمودم. در دلم گفتم: این دو نشانه از نشانه‌های امامت است که در این کودک مشاهده کردم. تنها باقی می‌ماند یک نشانه و آن اینکه از آنچه در همیان است خبر دهد... .
ابوالادیان می‌گوید: خادم خارج شد و فرمود: نزد شما نامه‌های فلان شخص و فلان شخص است، و در خورجین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا