متفرقه معـــاد

  • نویسنده موضوع ☆~its.mlika~☆
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 17
  • بازدیدها 235
  • کاربران تگ شده هیچ

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
با توجه به آيات قرآن «معاد» را تعريف كنيد؟
«معاد» به معناى بازگشتن و بازگشت است و يكى از اصول دين مقدس اسلام به شمار مى رود.

انسان بعد از مرگ، زنده مى شود و در واقع بعد از مدتى، از اين جهان مسافرت كرده و به جهانى ديگر مى شتابد.

اين برگشتن را در اصطلاح «معاد» مى گويند. تمام انسان ها در جهان آخرت حاضر مى شوند، تا به اعمال آنها رسيدگى شود. انسان آن چه را در اين جهان كاشته است
در قيامت برداشت مى كند. نعمت هاى جهان آخرت نصيب كسانى خواهد شد كه
از نعمت هاى اين جهان به درستى استفاده نمايند و از ياد خدا و اطاعت او
غفلت نكنند. اين جهان، مزرعه آخرت است و انسان، ثمره تلاش خود را
به طور كامل در جهان آخرت برداشت مى كند و نتيجه زحمت ها، خدمت ها و عبادت هاى تمام سال هاى عمر خود را مى بيند و خشنودى خدا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
اگر اعتقاد به «معاد» انسان را از انحراف و گـ ـناه باز مى دارد; پس چرا در جوامع مذهبى اين همه انحراف ديده مى شود؟
بى ترديد اعتقاد به معاد، انسان را از گـ ـناه باز مى دارد. خداوند فراموشى معاد و روز حساب را از عوامل گمراهى مى داند. (...اِنَّ الَّذينَ يَضِلّونَ عَن سَبيلِ اللّهِ لَهُم عَذابٌ شَديدٌ بِما نَسوا يَومَ الحِساب)[1];... در حقيقت كسانى كه از راه خدا گمراه مى شوند چون روز حساب را از ياد بـرده اند عذاب سختى دارند.

جامعه اى كه تنها علم و آگاهى به معاد داشته باشد، ولى آن را باور نكرده و به مرحله يقين نرسيده باشد، از انحراف، ستم و تعدّى مصون نخواهد بود. هنگامى كه انسان به چيزى يقين پيدا كرد و باور نمود، ديگر آن را فراموش نمى كند و يقين به معاد است كه از انحرافات جلوگيرى مى كند.

داشتن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
آثار تربيتى ايمان به معاد چيست؟
برخى از آثار و نتايج تربيتى اعتقاد به معاد عبارت است از:

1. باريابى به مقام ابرار (نيكان)

(لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَْخِر...)[1]; نيكى ]تنها[ اين نيست صورت خود را به سوى مشرق و ]يا[ مغرب كنيد، بلكه نيكى آن است كه به خدا و روز رستاخيز و... ايمان آورند.

2. پيش گيرى از غرور علمى و انحراف انديشه

راسخان در علم مى گويند: (رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّاب * رَبَّنَآ إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْم لاَّ رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ)[2]...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
رابـ ـطه تقوا و ياد آخرت را از ديدگاه قرآن بيان كنيد.
انسان، مسافرى است كه به سوى خدا سير مى كند: (يَـأَيُّهَا الإِنسَنُ اِنَّكَ كَادِح اِلَى رَبِّكَ كَدحًا فَمُلَقِيهِ)[1] و در اين مسير اگر به لحاظ دستورهاى تشريعى با حسن اختيار خود در راه مستقيم قرار گيرد، خداوند را با مهر و لطفش ملاقات مى كند: (إِنَّ رَحمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ المُحسِنِينَ)[2] و اگر با سوء اختيار خويش به بيراهه برود، با قهر و غضب الهى رو به رو خواهد شد: (إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ)[3]

بنابر اين، انسان بايد هميشه به ياد آخرت باشد و بداند كه پايان سفرش
لقاى حق است، كه يا به قهر او گرفتار مى شود و يا مشمول مهر و رحمت وى
مى گردد.

قرآن مجيد، بهترين و سودمندترين ره توشه اين مسافرت را تقوا مى داند و در بيش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
قرآن كريم امكان معاد و قيامت را چگونه اثبات مى كند؟
قرآن، براى اثبات امكان قيامت، از سه شيوه بهره گرفته است:

1. در برخى آيات، از طريق آفرينش نخستين و قدرت بى حد خداوند، براى اثبات امكان قيامت، سخن مى گويد:

(كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ)[1]; همان گونه كه شما را پديد آورد ]به سوى او[ برمى گرديد. (وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَ نَسِىَ خَلْقَهُ قَالَ مَن يُحْىِ الْعِظَـمَ وَ هِىَ رَمِيم؟!* قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِى أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّة وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْق عَلِيمٌ)[2]; و براى ما مثالى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد; گفت: چه كسى اين استخوان ها را زنده مى كند در حالى كه پوسيده است؟! بگو: همان كسى آن را زنده مى كند كه نخستين بار آن را آفريد و او به هر آفرينشى داناست.

در بخشى از اين آيات، با...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #6
قرآن كريم وقوع و ضرورت معاد را چگونه اثبات مى كند؟
در قرآن، براهينى كه وقوع و ضرورت «معاد» را به اثبات مى رساند، بسيار است ]از قبيل، برهان عدالت، حكمت، رحمت، حركت و هدف، بقاى روح، وحدت و... . [از آن جا كه توضيح هر يك از اين برهان ها، از حوصله اين پاسخ بيرون است، به يكى از آنها، گذرا اشاره مى كنيم:[1]

برهان عدالت:

گرچه پيامبران الهى در هدايت بشر و در تهذيب و پيرايش جامعه انسانى تلاش فراوان كرده اند، ولى به اصلاح همگان توفيق نيافته و ريشه ستم و دست تجـ*ـاوز به كلى قطع نشده و در دنيا نيز پاكان به پاداش خير نرسيده و نمى رسند و تبه كاران نيز به كيفر تلخ گرفتار نيامده و نمى آيند. اگر براى رسيدگى و داورى بين آنان در جهان هستى دنياى ديگرى نباشد، لازمه اش برابرى ظلم و عدل است و اين برابرى...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #7
از نظر قرآن كريم معاد، روحانى است يا روحانى و جسمانى؟
معاد، جسمانى و روحانى است.

روحانى است، چون: هدف از محشور شدن بدن، دريافت جزا و پاداش است و پاداش و كيفر در مورد جسمِ بدون روح بى معناست و آن كه عذاب را درك مى كند، روح است. هم چنين علاوه بر پاداش ها و كيفرهاى حسّى و دردها و لذّت هاى جسمى، يك رشته پاداش ها و كيفرهاى روحى و غير حسّى براى صالحان و تبهكاران است كه روح براى درك آنها نياز به بدن و قواى حسّى ندارد: (وَ رِضوان من اللَّهِ أَكْبَرُ ذَ لِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ)[1] و خوشنودى خدا بزرگ تر است. اين است همان كاميابى بزرگ.

و جسمانى است، چون: از ديدگاه قرآن مجيد، مسئله معاد جسمانى از امور قطعى و مسلّم است و از ضروريات به شمار مى آيد.

آياتى كه بر اين مسئله دلالت دارد، عبارتند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #8
مسئله معاد در آيات سوره يس آمده است، ولى براى من قابل فهم نيست، در صورت امكان مرا توجيه كنيد؟
اين بحث يكى از مهم ترين مباحث قرآن است كه حدود 1500 آيه به آن پرداخته است. در اين پاسخ به يادآورى راه هاى اثبات معاد مى پردازيم.

اثبات قيامت از دو راه ممكن است: الف) نقلى (قرآن و روايات); ب) براهين عقلى.

قرآن براى اثبات قيامت از چند شيوه بهره گرفته است:

1. در برخى آيات، منكران معاد را خلع سلاح مى كند; آنان كه مى گويند: جز همين زندگى دنيايى، خبر ديگرى نيست...[1]

2. گاهى از كسانى كه قيامت را بعيد مى شمارند، دفع شبهه مى كند.

3. با ذكر نمونه هايى از زنده شدن دوباره، در همين دنيا ]از قبيل: گاو بنى اسرائيل[2]عُزير پيامبر[3] زنده كردن چهار پرنده براى حضرت ابراهيم(عليه السلام) (بقره، 260)، زنده شدن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #9
به چه دليل انسان عشق به بقا دارد؟ و چگونه عشق به بقا مى تواند دليل بر فطرى بودن معاد باشد؟
عشق به بقا امرى فطرى است و هر كس به درون خود رجوع كند، آن را مى يابد
علاوه بر آن، كوشش براى باقى نگه داشتن جسم مردگان از طريق موميايى
كردن و ساختن مقبره هاى جاويدانى هم چون اهرام مصر و دويدن دنبال آب حيات و اكسير جوانى و آن چه مايه طول عمر است، دليل روشنى از عشق سوزان انسان به
بقا است.

پس عشق به بقا در درون آدمى وجود دارد. اين عشق را خداوند در درون آدمى قرار داده است و خداوند هر چه را در وجود انسان آفريده، بر پايه حكمت و حساب است. اگر خداوند عطش را در وجود ما آفريده، دليل بر اين است كه در طبيعت آب وجود دارد، اگر غريزه جنسى در انسان وجود دارد، نشانه اين است كه جنس مخالفى در جهان هست و گرنه جاذبه و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #10
آيا قرآن كريم به مخالفت مشركان با اعتقاد به معاد اشاره كرده است؟
قرآن كريم، درباره اين موضوع مى فرمايد: (وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَ نَسِىَ خَلْقَهُ قَالَ مَن يُحْىِ الْعِظَـمَ...)[2]; و براى ما مثالى زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت: چه كسى اين استخوان ها را زنده مى كند، در حالى كه پوسيده است؟

شأن نزول آيه چنين است: مردى از مشركان به نام «ابى بن خلف» يا «امية بن خلف» و يا «عاص بن وائل» قطعه استخوان پوسيده اى را پيدا كرد و گفت: «با اين دليل محكم به مخاصمه با محمد(صلى الله عليه وآله) برمى خيزم و سخن او را درباره معاد ابطال مى كنم.» آن را برداشت و نزد پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) آمد و گفت: «چه كسى مى تواند اين استخوان هاى پوسيده را از نو زنده كند؟» آيات فوق نازل شد و پاسخ دندان شكنى...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا