فیلم هایی که احتمالا نمی‌دانید از کمیک‌ها اقتباس شده‌اند

¦[☆ Atrin ☆]¦›

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
عضویت
11/15/18
ارسال ها
11,855
امتیاز
63,973
محل سکونت
تهران

  • کمیک بوک: Diabolik (تاریخ انتشار از سال 1962 تا به امروز)
  • فیلم اقتباس شده: Danger: Diabolik (به کارگردانی ماریو باوا – اکران در سال 1968)


Danger: Diabolik یک اثر کلاسیک اقتباس شده از کمیکی ایتالیایی نوشته آنجلا و لوچیانا جیسانی است. داستان این کمیک‌ها ماجرای یک قهرمان ناشناس و شریک زندگی‌اش، ایوا، را دنبال می‌کند که ویژگی‌های یک فیلم دهه شصتی جذاب را به نمایش می‌گذارد.

به فیلم ماشین‌های E-Type کمپانی جگوار، نجوای گیتارهای انیو موریکونه و بخش‌هایی از یک کمیک دیگر اضافه شده است. در قسمتی از فیلم، فریم‌هایی از کمیک باربارلا به نمایش در می‌آید که حس وجود ارتباط بین دو اثر اقتباس شده را ایجاد می‌کند. (تهیه کننده هر دو فیلم دینو دلارنتیس بود) ماریو باوا به عنوان کارگردان فیلم از خیر بودجه 3 میلیون دلاری گذشت و اطمینان داد که می‌تواند با فقط 500 هزار دلار از پس کار بربیاید.

با استفاده هوشمندانه از افکت‌ها و مجسمه‌های مینیاتوری، به همراه طراحی محیط شیک، Danger: Diabolik توانست کمیک‌های منبع اقتباس خود را بهتر از اکثر آثار این لیست تبدیل به یک فیلم کند
 

¦[☆ Atrin ☆]¦›

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
عضویت
11/15/18
ارسال ها
11,855
امتیاز
63,973
محل سکونت
تهران

  • کمیک بوک: Weird Science (تاریخ انتشار از سال 1950 تا سال 1953)
  • فیلم اقتباس شده: Weird Science (به کارگردانی جان هیوز – اکران در سال 1985)


شاید عجیب به نظر برسد اثری از جان هیوز ببینیم که از کسی دیگر اقتباس کرده باشد اما اگر خیلی سخت نگیریم می‌توانیم بگوییم Weird Science به طور خیلی جزئی از کمیکی خیلی قدیمی اقتباس شده.

شماره 5 کمیک‌های Weird Science با نام Made Of The Future، ماجرای دو نِرد (Nerd) را روایت می‌کنند که سعی دارند یک «زن بی‌نقص» خلق کنند. همین داستان ایده ساخت یک فیلم را به هیوز داد که می‌توان گفت بهترین اثرش نبوده. هر چند همین اثر نیز منبع الهام ساخت یکی از سریال‌های تلویزیونی موفق دهه 90 شد
 

¦[☆ Atrin ☆]¦›

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
عضویت
11/15/18
ارسال ها
11,855
امتیاز
63,973
محل سکونت
تهران
  • کمیک بوک: 30 Days Of Night (تاریخ انتشار در سال 2002)
  • فیلم‌های اقتباس شده: 30 Days of Night (به کارگردانی دیوید اسلید – اکران در سال 2007) / 30 Days of Night: Dark Days (به کارگردانی بن کتای – پخش ویدیویی در سال 2010)


این اثر ترسناک می‌تواند برای کسانی که از ساخته‌های ومپایری (Vampire) جدید خسته شده‌اند، جذاب باشد. شاید بتوان با توجه به جلوه‌های ویژه تصویری و برف‌های خون آلود، تصور کمیک بوکی بودن آن را کرد. مثل بعضی از فیلم‌های موجود در لیست، خالقان این کمیک (استیو نیلز و بن تمپلسمیت) در ابتدا تصمیم داشتند ایده خود را تبدیل به فیلم کنند ولی وقتی در اولین قدم شکست خوردند، تصمیم به خلق این رمان گرافیکی کوتاه و خشن گرفتند.

دیوید اسلید، کارگردان فیلم، در بیش‌تر موارد نسبت به کمیک وفادار مانده و حتی پایانش را نیز بدون تغییر باقی گذاشته. بزرگ‌ترین تغییرات این اقتباس اضافه شدن چند شخصیت جدید است و این که ومپایرهای فیلم با زبان مخصوص خودشان صحبت می‌کنند. به غیر از این موارد، تفاوت‌های بزرگ دیگری دیده نمی‌شود
 

¦[☆ Atrin ☆]¦›

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
عضویت
11/15/18
ارسال ها
11,855
امتیاز
63,973
محل سکونت
تهران
  • کمیک بوک: The Mask (تاریخ انتشار از سال 1989 تا سال 2000)
  • فیلم‌های اقتباس شده: The Mask (به کارگردانی چاک راسل – اکران در سال 1994) / Son of the Mask (به کارگردانی لاورنس گاترمن – اکران در سال 2005)


در حالی که خیلی‌ها عاشق ایفای نقش جیم کری در نقش ماسک هستند اما وفاداری خیلی زیادی نسبت به کمیک تاریک این شخصیت در فیلم‌ها دیده نمی‌شود. آغاز کمیک و فیلم با این ایده که یک ماسک جادویی باعث تبدیل استنلی ایپکیس به یک شخصیت کارتونی دیوانه می‌شود است اما کمیک مسیری تاریک و خشونت آمیز را در پیش می‌گیرد.

قتل‌های خیلی زیادی را در صفحات چاپ شده ماسک نسبت به نمایش روی پرده نقره‌ای می‌بینیم. فیلم‌ها نیز قصد داشتند این خشونت را در خود بگنجانند اما در نهایت به نظر ساده‌تر آمد تا یک اثر کاملاً کمدی ساخته شود که جو کارتونیِ بیش‌تری دارد
 

¦[☆ Atrin ☆]¦›

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
عضویت
11/15/18
ارسال ها
11,855
امتیاز
63,973
محل سکونت
تهران
  • کمیک بوک: Howard The Duck (تاریخ انتشار از سال 1973 تا به امروز)
  • فیلم اقتباس شده: Howard The Duck (به کارگردانی ویلار هویاک – اکران در سال 1986)


با توجه به این که از این فیلم به عنوان یکی از بدترین فیلم‌های تمام تاریخ یاد می‌شود، احتمالاً به سادگی بشود فراموش کرد ریشه آن در دنیای کمیک‌ها بوده. اگر بخواهیم عادلانه نگاه کنیم، شباهت بین فیلم و کمیک، آن قدر کم رنگ است که حتی می‌توان گفت شباهتی با هم ندارند.

به نظر جورج لوکاس (تهیه‌کننده اجرایی فیلم Howard The Duck) قصد داشته یک کارتون از این شخصیت بسازد اما طبق قرار داد مجبور شده برای استودیو یک فیلم لایو اکشن بسازد. ظاهرِ هاوارد تنها موردی نیست که دچار تغییر شده؛ ایده‌های اگزیستانسیالیسمی که در جای جای کمیک دیده می‌شود توسط گلوریا کتز (فیلم‌نامه نویس) به طور کامل چشم پوشی و طنز آن نیز کاملاً محو شد.
 

¦[☆ Atrin ☆]¦›

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
عضویت
11/15/18
ارسال ها
11,855
امتیاز
63,973
محل سکونت
تهران
  • کمیک بوک: Rest In Peace Department (تاریخ انتشار در سال 2003)
  • فیلم اقتباس شده: R.I.P.D. (به کارگردانی روبرت شونتکه – اکران در سال 2013)


کمیک خلق شده توسط پیتر لنکوف نسبتاً تاریک و شدیداً کارتونی است اما اقتباس سینمایی آن تبدیل به اثری پرخرج و پرسر و صدا اما بی‌محتوا شد. شاید جالب‌ترین نکته در مورد آن حضور جف بریجز در نقشی است که از ابتدا برای زک گالیفیناکیس کنار گذاشته شده بود.

همانطور که این کمیک خیلی موفق نبود، فیلم اقتباس شده از آن نیز نه فروش بالایی داشت و نه توانست نظر منتقدان را به خودش جلب کند. راجر مور در مورد فیلم نوشت «بدترین اقتباس کمیک بوکی از جان هکس به بعد» و کایل اسمیت هم گفت به نظر این فیلم «از همان مصرف بالای ال‌اِس‌دی که به ما هاوارد اُردکه را داده، خلق شده.»

حالا که صحبت هاوارد اُردکه (Howard The Duck) شده به نظر باید برویم به سراغ خودش…
 

¦[☆ Atrin ☆]¦›

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
عضویت
11/15/18
ارسال ها
11,855
امتیاز
63,973
محل سکونت
تهران
  • کمیک بوک: Blue Is the Warmest Colour (تاریخ انتشار در سال 2010)
  • فیلم اقتباس شده: Blue Is the Warmest Colour (به کارگردانی عبداللطیف کشیش – اکران در سال 2013)


مایه تأسف است که محتوای جنسی این فیلم عمده شهرتش را به ارمغان آورده در حالی که باعث بی‌توجهی به اقتباس فراگیر و عالی از کمیک می‌شود. همچنین این سکانس‌ها منشا اکثر اعتراض‌های جولی مورا، خالق اصلی کمیک، نیز بود.

«به عنوان یک تماشاگر فمینیست و هم‌جنسگرا، نمی‌توانم مسیری که کشیش نسبت به این موارد پیش گرفته را تأیید کنم.» هر چند او نسبت به کل فیلم اعتراض نداشت؛ در حالی که Blue Is the Warmest Colour اقتباسی دور است که پایانش نیز نسبت به کمیک، متفاوت به تصویر کشیده شده
 

¦[☆ Atrin ☆]¦›

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
عضویت
11/15/18
ارسال ها
11,855
امتیاز
63,973
محل سکونت
تهران
  • کمیک بوک: The Rocketeer (تاریخ انتشار از سال 1982 تا سال 2015)
  • فیلم اقتباس شده: The Rocketeer (به کارگردانی جو جانستون – اکران در سال 1991)


تقریباً به محض شروع انتشار این کمیک، تلاش‌ها برای به نمایش کشیدن Rocketeer روی پرده‌های سینما آغاز شد. نسخه‌ای با بودجه کم و سیاه و سفید برنامه ریزی شده بود تا این که نسخه مدرن‌تری توسط دیزنی پا پیش گذاشت.

با توجه به مراحل ساختِ سخت و طولانی فیلم، با اثری طرف هستیم که شباهت زیادی به کمیک دارد. البته برهنگی‌ها و بددهانی‌های کمیک حذف شده‌اند اما به جایش جوی که باعث موفقیت اثر شده بود را حفظ کرده‌اند. دیزنی در طول ساخت فیلم حتی بودجه‌اش را افزایش داد و منتظر سودی کلان بود. هر چند که منتقدان و طرفداران از فیلم راضی بودند اما مخاطبان خیلی رغبتی به خرج پول بلیط نداشتند و همین هم عاملی برای کنسل شدن دنباله فیلم شد.
 

¦[☆ Atrin ☆]¦›

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
عضویت
11/15/18
ارسال ها
11,855
امتیاز
63,973
محل سکونت
تهران

  • کمیک بوک: Du Plomb Dans La Tête (تاریخ انتشار در سال 2010)
  • فیلم اقتباس شده: Bullet To The Head (به کارگردانی والتر هیل – اکران در سال 2012)


با وجود این که سیلوستر استالونه به طور کامل از ظاهر 60 سالگی خودش در Bullet To The Head استفاده کرده اما هیچ عمقی از داستان و شخصیت پردازی‌های کمیک به فیلم منتقل نشده.

فیلم‌نامه ضعیف نوشته آلساندرو کامن توجه خاصی به کمیک فرانسویِ خلق شده توسط الکسیس نالنت نداشته و حتی وجود استالونه نیز نتوانسته به اندازه کافی حواس‌ها را از نویسندگی ضعیف اثر پرت کند. فیلم، جو دهه هشتادی کمیک را به خوبی حفظ کرده اما حتی با وجود این مورد نیز نتوانسته موفق باشد.
 

¦[☆ Atrin ☆]¦›

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
عضویت
11/15/18
ارسال ها
11,855
امتیاز
63,973
محل سکونت
تهران
  • کمیک بوک: Over The Hedge (تاریخ انتشار از سال 1995 تا به امروز)
  • فیلم اقتباس شده: Over the Hedge (به کارگردانی تیم جانسون و کری کیرکپاتریک – اکران در سال 2006)


این سری کمیک استریپ‌ها و انیمیشن اقتباس شده از آن‌ها نسبتاً شبیه و نزدیک به هم هستند. هر چند تعدادی از طنزهای درگیرکننده استریپ‌ها بر روی پرده سینما جایی ندارد اما جای دلگرمی است که ببینیم چند مورد تمسخر تکنولوژی و روش زندگی مصرف گرایی در اقتباس وجود دارند.

منتقدان از اثر خوششان آمد و در گیشه سینماها هم خوب فروخت، هر چند از سطح انتظارات پایین‌تر بود. جفری کاتزنبرگ، مدیرعامل DreamWorks Animation در باره آن گفت که «نزدیک بود. یک [نتیجه] خیلی نزدیک.»
 
بالا