ایران معاصر ادبيات نوين ماناترين دستاورد نهضت مشروطيت

  • نویسنده موضوع Bita
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 142
  • کاربران تگ شده هیچ

Bita

مدیر ارشد بازنشسته + نویسنده ادبیات
نویسنده ادبیات
تاریخ ثبت‌نام
14/1/19
ارسالی‌ها
5,104
پسندها
25,187
امتیازها
67,173
مدال‌ها
51
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
نهضت مشروطه نقطه عطف تاريخ معاصر ايران

مشروطيت درخشان ترين ورق در تاريخ فرهنگ و ادبيات ايران است. بزرگترين دستاورد آن براي ايرانيان تحولي است كه در ادبيات ايجاد شد. زيرا بعد از آشنايي با جريان هاي اجتماعي غرب از قبيل انقلاب كبير فرانسه و آشنايي با افكار فلاسفه قرون 17 و 18 انگليس و فرانسه و با مراوده برقرار كردن با اروپا از طريق مسافرت ايرانيان حتي ناصرالدين شاه به اروپا و مهمتر از همه تشنگي جامعه ايران براي ورود چنين مفاهيمي، سبب شد مفاهيم جديدي كه تا آن زمان مطلقا حرفش در ادبيات فارسي نبود به ادبيات مشروطه راه يابد و چهره ادبيات را به يكباره دگرگون كند. مفاهيمي مثل آزادي، قانون و عدالت كه در ادبيات به طرفداري از طبقات فرودست جامعه برخاسته بود به اندازه تمام ادبيات پيش از...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Bita

مدیر ارشد بازنشسته + نویسنده ادبیات
نویسنده ادبیات
تاریخ ثبت‌نام
14/1/19
ارسالی‌ها
5,104
پسندها
25,187
امتیازها
67,173
مدال‌ها
51
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
شعر در عصر مشروطه

شعر عصر مشروطه يك شعر ويژه منحصر به فرد است. شعر در عصر مشروطه جايگاه درباري و خانقاهي خود را از دست داد و به ميان مردم كوچه و بازار آمد و شاعران با الهام از مشكلات جامعه به سرودن پرداختند. درعصر مشروطه شاعر اصرار زيادي دارد كه بامردم باشد. به همين دليل با زبان كاملا ساده شعر مردمي مي‌گويد. بسياري از واژه‌ها، تركيبات، كنايه‌ها و ضرب‌المثل‌هايي كه قبلا اجازه ورود به ادبيات را نداشتند، وارد شعر مي‌شوند و از اين نظر شعر اين دوره به شدت اجتماعي مي‌شود و به همان اندازه از ارزش ادبي و هنري آن كاسته مي‌شود.

در حقيقت شعر مشروطه از يك طرف از بيان و زبان اشرافي و اديبانه گذشته و تصويرسازي‌هاي هنري و پيچيده آن دور مي‌شود و از طرف ديگر به ذهن و زبان مردم نزديك مي‌شود...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Bita

مدیر ارشد بازنشسته + نویسنده ادبیات
نویسنده ادبیات
تاریخ ثبت‌نام
14/1/19
ارسالی‌ها
5,104
پسندها
25,187
امتیازها
67,173
مدال‌ها
51
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
ادبيات ديني در عصر مشروطه

نقش افراد ديندار در شكل گيري نهضت مشروطه انكارناپذير است. علما مردم را رهبري مي‌كردند و پرشورترين متون را در دفاع از مشروطه مي نوشتند. امروز مهمترين سندي كه در ارتباط با مشروطيت وجود دارد متعلق به آيت الله ناييني است. البته نبايد از ياد برد كه انقلاب مشروطه به صورت همزمان محل چالش سه جريان ليبرالي، اسلامي و سوسيال دموكراسي بود. بنابراين در ارتباط با ادبيات ديني در عصر مشروطه بايد اين چالشها را مدنظر قرار داد. اما آنچه به اجمال مي شود گفت اين است كه ادبيات مشروطه در مجموع تخاصمي با دين ندارد و افرادي مثل ميرزا ملكم خان در صدد نابودي دين نبودند ولي براي دين حقانيتي درحوزه سياست قائل نبودند.

هنگامي كه ادبيات دوران مشروطه را بررسي مي‌كنيم، مي‌بينيم كه در...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Bita

مدیر ارشد بازنشسته + نویسنده ادبیات
نویسنده ادبیات
تاریخ ثبت‌نام
14/1/19
ارسالی‌ها
5,104
پسندها
25,187
امتیازها
67,173
مدال‌ها
51
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
با وجود نشر روزنامه‌هاى غيردولتى در اين دوره روزنامه‌ها همچنان گرفتار تفتيش و بازرسى وزارت انطباعات بودند. با وجود اين محدوديت‌ها از تعداد خوانندگان جرايد دولتى كاسته شد و در مقابل تيراژ روزنامه‌هاى ملى خارج افزايش يافت، به طورى كه در مقابل هر روزنامه دولتى داخل شش روزنامه ملى در خارج منتشر و به ايران ارسال مى شد. دوران تاريك صدارت امين‌السلطان و عين‌الدوله- برخلاف صدارت يك ساله امين‌الدوله - دوره حبس و توقيف روزنامه‌نگاران بود. حتى در دوره عين‌الدوله خواندن روزنامه تقريباً جرم به شمار مى‌رفت. اما اين اقدامات ريشه اعتراضات مردمى را تقويت مى‌كرد و باعث شد روزنامه‌هاى مخفى يعنى شب نامه‌ها در تهران و شهرستان‌ها رواج بيشترى يابد. از طرف ديگر روزنامه‌هاى عصر مظفرى، عرصه رقابت و كشمكش رجال...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Bita

مدیر ارشد بازنشسته + نویسنده ادبیات
نویسنده ادبیات
تاریخ ثبت‌نام
14/1/19
ارسالی‌ها
5,104
پسندها
25,187
امتیازها
67,173
مدال‌ها
51
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
طنز در عصر مشروطه

قبل از مشروطه، طنزنويسى نوع خاص و جداگانه اى در ادب فارسى به شمار نمى‌رفته است و مطالب طنزآميز در لابه‌لاى متون ديگر مى‌آمده است. اما پس از مشروطه طنز فارسى به صورتى كاملا آگاهانه داراى مقام و مرتبه‌اى خاص شد. در اين دوره طنز گسترش قابل ملاحظه‌اى پيدا كرد.

نويسندگان و شاعرانى مثل بهار و عشقى و عارف و دهخدا و ايرج ميرزا، با اشعار طنزآميزشان به ستم حاكمان زمان و استبداد و قراردادهاى آنچنانى مى تازند. در واقع از دوره مشروطه به بعد نوعى طنز آگاهانه شكل مى‌گيرد و هزل و هجو كمتر مى‌شود.

طنز اجتماعي‌ـسياسي در ايران از دوران مشروطه شكوفا شد و اين به معناي حضور طنزسرايان با گرايشات ايدئولوژيك ـ سياسي و در واقع طبقاتي مختلف در عرصه ادبيات و مبارزه فرهنگي بر زمينه وقوع...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا