متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

ابداع لیپمن در فلسفه برای کودک چه بود؟

  • نویسنده موضوع KãrMãW
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 240
  • کاربران تگ شده هیچ

KãrMãW

مدیر بازنشسته
سطح
8
 
ارسالی‌ها
1,313
پسندها
26,629
امتیازها
58,173
مدال‌ها
10
  • نویسنده موضوع
  • #1
پروفسور متیو لیپمن استاد فلسفه دانشگاه بود. او توقع نداشت دانشجویان فلسفه در ابتدایی‌ترین استدلال‌های زندگی روزمره‌شان با مشکلات و ایرادهای جدی دست و پنجه نرم کنند و نتوانند قضاوت‌های درست داشته باشند. برای همین بود که عمرش را در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ صرف انجام مطالعات فراوان کرد تا بتواند این مشکلات و ناتوانی‌ها را حل کند. حاصل تحقیقات لیپمن برای خیلی‌ها باعث شگفتی بود؛ او گفت تمام تلاش‌های تخصصی برای آموزش مهارت‌های استدلالی و تقویت داوری و قضاوت در بزرگسالی فقط می‌تواند باعث یادگیری دانش نظری شود، نه یک سبک و عادت رایج در زندگی واقعی.


شگفتی واقعی برای فلاسفه‌ای که عمری فلسفه را جدی و خشک معرفی کرده بودند این قسمت از حرف‌های لیپمن بود که باید عادت‌هایی که به تفکر منطقی مربوط است و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : KãrMãW

KãrMãW

مدیر بازنشسته
سطح
8
 
ارسالی‌ها
1,313
پسندها
26,629
امتیازها
58,173
مدال‌ها
10
  • نویسنده موضوع
  • #2
لیمپن چه می گفت؟

لیپمن معتقد بود هر چیزی که بتواند به فرد در کشف معنا در زندگی‌اش کمک کند یک امر آموزشی است. پس مدرسه‌ها را هم وقتی می‌شود نهاد آموزشی حساب کرد که این کشف را برای کودکان آسان کنند. به نظر او، مدرسه باید سرشار از فرصت‌های شگفت‌آور، موقعیت‌های هیجان‌انگیز، معماهای وسوسه‌کننده همراه با توضیحات و تبیین‌های گیرا باشد تا بشود به مدرسه گفت یک مکان آموزشی.


تاکید لیپمن بر اصطلاح کشف بی‌دلیل نبود؛ بهترین روش در آموزش به کودکان کشف است. از این راه است که اطلاعات به بچه‌ها منتقل می‌شود، آیین‌ها القا می‌شود و احساسات مشترک به وجود می‌آید، اما معانی باید کشف شود. می‌توان برای مردم کتابی نوشت تا بخوانند، اما خوانندگان در نهایت به معنایی دست پیدا می‌کنند که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : KãrMãW

KãrMãW

مدیر بازنشسته
سطح
8
 
ارسالی‌ها
1,313
پسندها
26,629
امتیازها
58,173
مدال‌ها
10
  • نویسنده موضوع
  • #3
چه مهارت هایی پرورش پیدا می کند؟

آنچه محور و باعث انسجام روش لیپمن شد الگويي جديد و مبتني بر تفكر در تعليم و تربيت بود كه خردمندي يا معقوليت (مربوط به ويژگي فردی) و دموكراسی (مربوط به ويژگی اجتماعی) اجزا تشکیل‌دهنده آن بودند. اين الگو، برخلاف بسیاری الگوهای دیگر که آن روزها در امریکا ارائه می‌شد، فقط بر تفكر انتقادی تاكيد نداشت، بلكه بر تفكر خلاقانه و تفكر توام با علاقه نيز تاكيد می‌کرد. لیپمن می‌گفت هر سه نوع تفكر لازم و ضروری‌اند. تفکر خلاق، مراقبتی و نقاد؛ هر سه با هم.


وقتی مهارت‌های تفکر در تمامی ابعاد برنامه درسی اضافه شود، باعث می‌شود ظرفیت ذهنی کودکان برای تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌ها، تعریف و طبقه‌بندی و ارزیابی بی‌طرفانه و نقادانه اطلاعات واقعی افزایش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : KãrMãW
عقب
بالا