متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

بزرگان تاریخ میرزا ملکم خان

~HADIS~

مدیر بازنشسته
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,266
پسندها
19,088
امتیازها
42,073
مدال‌ها
27
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #1
میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله، سیاستمدار،‌ اندیشمند، نویسنده‌ و روزنامه‌نویس دوره‌ی قاجار شخصیتی پیچیده و بحث‌برانگیز دارد که برای تاریخ‌ اندیشه‌ی سیاسی مهم می‌باشد.
میرزاملکم‌خان ناظم‌الدوله» در سال ۱۲۴۹ق. در خانواده‌ا‌ی متوسط در جلفای اصفهان متولد شد. پدرش میرزا یعقوب از ارمنیان جلفا بود. میرزا‌یعقوب که خود را از خویشاوندان «ژان‌ژاک روسو» فیلسوف سیاسی و پرآوازه فرانسوی می‌دانست، [۱] ادعا داشت که به دین اسلام گرویده است. این ادعا چندان مورد قبول پژوهش‌گران و محققانی که به مطالعه‌ی احوال او پرداخته بودند، قرار نگرفت چرا که این محققان بر این باورند که اسلام آوردن وی مصلحت‌اندیشانه و به‌قصد نفوذ در دستگاه سیاسی و اداری کشور بود. [۲] میرزایعقوب فرزند خود ملکم را در ده‌سالگی راهی پاریس کرد تا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

~HADIS~

مدیر بازنشسته
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,266
پسندها
19,088
امتیازها
42,073
مدال‌ها
27
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #2
ملکم‌خان در عرصه‌ی سیاست و‌ اندیشه دارای عملکردهای زیر می‌باشد:

← ماموریت پاریس

اولین تجربه‌ی مهم سیاسی: سال ۱۲۷۲ ق. روابط ایران و انگلیس در اثر سوء تفاهمی که میان ناصرالدین شاه و وزیر مختار انگلیس (چارلز ماری) پیش آمده بود، تیره و نهایتا قطع شد. بدین جهت وزیر مختار انگلیس ایران را ترک کرد و به بغداد رفت. هیئت حاکمه‌ی ایران سراسیمه و هراسان از این حرکت دست به اقداماتی جهت بهبود روابطشان با انگلیس زدند. [۷] از جمله‌ی این اقدامات فرستادن ملکم‌خان به استانبول برای مذاکره با انگلیسی‌ها بود. اما قبل از این‌که مذاکرات به نتیجه‌ی قطعی و نهایی خود برسد ماجرای «هرات» پیش آمد و به جنگ ایران و انگلیس انجامید. بدین جهت ملکم از استانبول به‌عنوان مترجم همراه هیئت ایرانی عازم پاریس شد تا در مذاکرات...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

~HADIS~

مدیر بازنشسته
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,266
پسندها
19,088
امتیازها
42,073
مدال‌ها
27
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #3
امتیاز رویتر

ملکم در سال ۱۲۹۰ق. به سمت وزیر مختار ایران در لندن منصوب و روانه‌ی لندن شد. در پی او ناصرالدین شاه و شماری از دولت‌مردان به اروپا رفتند. این سفر برای ملکم خان بدنامی را به‌همراه داشت. چرا که فرجام این سفر به هم خوردن قرارداد رویتر بود. قراردادی که به موجب آن، امتیاز بهره‌برداری از همه‌ی منابع ایران به‌مدت هفتاد سال به جولیوس رویتر آلمانی که به تابعیت انگلیس درآمده بود، داده می‌شد.

در انعقاد این قرارداد میرزا حسین‌خان و ملکم‌خان نقش اساسی داشتند.

این‌دو مرتبا ناصرالدین شاه را برای به‌کارگرفتن سرمایه‌های فرنگستان در ایران تشویق می‌کردند و از این‌که جلب سرمایه‌های خارجی، اقتصاد مرده‌ی ایران را زنده خواهد کرد سخن می‌راندند.

بدین ترتیب شاه با اعطای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

~HADIS~

مدیر بازنشسته
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,266
پسندها
19,088
امتیازها
42,073
مدال‌ها
27
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #4
روزنامه‌ی قانون

گرچه رفتار ملکم در جریان امتیاز لاتاری وجهه‌ی روشنفکریش را لکه‌دار کرده بود، اما او دست به‌کاری زد که تا حدی آبروی رفته را بازسازی کرد. آن کار راه‌اندازی و انتشار «روزنامه‌ی قانون» بود. گرچه این روزنامه به‌قصد مبارزه با شاه و صدراعظم بود ولی در اثنای کار، کاربرد دیگری پیدا کرد. آن کاربرد عبارت بود از این‌که روزنامه برای مردمی که سالیان دراز از استبداد قاجار و تباهی‌های آن به ستوه آمده بودند پژواک آرزوهایشان بود. در نوشتن مطالب روزنامه‌ی قانون افراد روشنفکر دیگری همچون «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» و «میرزا آقاخان بردسیری» نیز دست داشتند.

ناصرالدین شاه و امین‌السلطان که از انتشار روزنامه‌ی قانون در ایران به‌خشم آمده بودند، دستور دادند که به‌شدت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

~HADIS~

مدیر بازنشسته
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,266
پسندها
19,088
امتیازها
42,073
مدال‌ها
27
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #5
آئین ترقی

برجسته‌ترین وجه‌ اندیشه‌ی ملکم «آئین ترقی» است. ملکم آئین ترقی را فراگیر و یک‌پارچه می‌داند و معتقد است که آئین ترقی همه جا بالاتفاق حرکت می‌کند. او این جمله را از اگوست‌کنت اقتباس کرده است. اگوست‌کنت می‌گوید: «امور مختلفه‌ی مدنیت همه جا به‌هم مربوطند و هر چیز که در یکی از آن امور تاثیر می‌کند، در مورد دیگری هم موثر می‌شود و ترقی بعضی از احوال بدون ترقی احوال دیگر ممکن نیست.» [۲۸] ملکم نیز فرض یک‌پارچگی ترقی را برای پاسخ به آن کسانی به‌کار می‌برد که می‌گفتند مدنیت غربی را باید جزیی و بخشی گرفت. به‌عبارتی می‌توان یکی از وجوه تمایز ملکم را با افرادی همچون سیدجمال‌الدین اسدآبادی در همین نکته دانست.
از نظر ملکم‌خان ترقی‌پذیری انسان، وجه ممیزه انسان و حیوان است. او معتقد است که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

موضوعات مشابه

عقب
بالا