متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

اختلال اختلالات عصبی-رشدی چیست؟

  • نویسنده موضوع EUROS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 10
  • بازدیدها 318
  • کاربران تگ شده هیچ

EUROS

کاربر خبره
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,509
پسندها
32,095
امتیازها
71,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #1
اختلالات عصبی رشدی اختلالاتی هستند که در آن‌ها رشد و تحول مغز یا دستگاه عصبی مرکزی در دوران رشد مختل می‌شود. این اصطلاح به مشکلاتی در عملکرد مغز اشاره دارد که همزمان با رشد فرد بر حافظه، توانایی یادگیری و هیجانات تاثیر منفی می‌گذارند. اختلالات عصبی رشدی به 6 طبقه اصلی اختلال یادگیری خاص، اختلالات ارتباطی، اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، اختلال طیف اوتیسم، معلولیت ذهنی و اختلالات حرکتی تقسیم می‌شود. این اختلالات در اوایل زندگی شروع می‌شوند و در سرتاسر عمر با فرد همراه هستند. اهمیت موضوع زمانی است که با تشخیص زود هنگام می‌توان کودک را برای داشتن یک زندگی با کیفیت آموزش داد. همچنین مشاوره روانشناسی برای تشخیص به هنگام، به خانواده و کودک کمک رسان خواهد بود.

اختلالات...

لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : EUROS

EUROS

کاربر خبره
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,509
پسندها
32,095
امتیازها
71,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #2

اختلال یادگیری خاص


اختلال یادگیری در مجموع اختلالاتی را بیان می‌کند که مربوط به یک توانایی خاص مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات است. کودکان دارای این اختلال مهارت‌های یادگیری‌شان، بسیار پایین‌تر از توانایی آن‌ها است و باید با توجه به سطح هوشی و سن فرد سنجیده شود. همچنین این کودکان در تنظیم و هماهنگی اطلاعات، حافظه و توجه خود نقص دارند. اختلالات یادگیری خاص به چند سه دسته زیر تقسیم می‌شوند.

اختلال نوشتن یا دیسگرافیا: این اصلاح برای کودکانی استفاده می‌شود که علی رغم هوش طبیعی بسیار بد می‌نویسند. این کودکان اغلب آینه نویسی یا وارونه نویسی می‌کنند یا بدخط می‌نویسند.


اختلال خواندن یا دیسلکسیا: این کودکان علی رغم هوش طبیعی قادر به خواندن نیستند و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : EUROS

EUROS

کاربر خبره
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,509
پسندها
32,095
امتیازها
71,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #3

اختلال کم توجهی-بیش فعالی از جمله اختلالات عصبی رشدی


اختلال کم توجهی-بیش فعالی



یکی دیگر از اختلالات عصبی رشدی بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) است. در واقع الگوی پایدار عدم توجه یا بیش فعالی و رفتارهای تکانشگری است. این اختلال در میان پسران شیوع بیشتری دارد و با افزایش سن میزان بیش فعالی و بی قراری کاسته شده و افراد بیشتر بی‌توجه می‌شوند. نشانه‌های آشکار این اختلال بی توجهی، حواس پرتی و بی نظمی است و برای تشخیص این اختلال نشانه‌ها باید قبل از 12 سالگی بروز پیدا کنند. افزایش دوپامین در قشر جلو پیشانی در افزایش نشانه‌ها نقش دارند. این کودکان با مشکلاتی مانند شکست تحصیلی، طرد شدن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : EUROS

EUROS

کاربر خبره
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,509
پسندها
32,095
امتیازها
71,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #4

اختلالات حرکتی


اختلالات حرکتی در کودک باعث می‌شود کودک نتواند فعالیت‌های حرکتی زندگی روزمره را به آسانی انجام دهند و توانایی استفاده از ابزارهای مختلف را به درستی ندارد. این کودکان مراحل رشدی (مثل نشستن، چهار دست و پا رفتن) را دیرتر از سایرین می‌گذرانند. انواع اختلالات حرکتی در ادامه توضیح داده‌ایم.


اختلال هماهنگی حرکتی رشدی: این کودکان در واقع در هماهنگی حرکات خود دچار مشکل‌اند و ضعف دارند. این عدم هماهنگی در حرکات کودک با توجه به سن او پایین تر از حد انتظار است. در این اختلال مهارت‌های کودک برای هماهنگی حرکات فیزیکی با تاخیر زیادی مشاهده می‌شود و این تاخیر در موفقیت تحصیلی و یا فعالیت‌های لازم برای زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند. همچنین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : EUROS

EUROS

کاربر خبره
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,509
پسندها
32,095
امتیازها
71,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #5

اختلالات ناتوانی ذهنی


معلولیت ذهنی اختلالی است که فرد در طول دوره رشدی خود دچار نقص‌هایی می‌شود که هم در عملکرد ذهنی (مانند نقص در عملکردهایی مانند استدلال، حل مسئله، برنامه ریزی و...) و هم عملکرد مناسب در زمینه‌های اجتماعی و عملی (مانند ناتوانی در مسئولیت‌های اجتماعی و استقلال داشتن) تاثیر می‌گذارد. عقب ماندگی دارای شدت‌های گوناگون است که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.


عقب ماندگی خفیف: بهره هوشی این کودکان بین 55 تا 70 قرار دارد و سن عقلی آن‌ها بین 7 تا 11 سال است. در شرایط آموزش مناسب می‌توانند خواندن، نوشتن، ریاضیات، مهارت‌های خودیاری و مهارت‌های شغلی را یاد بگیرند. همچنین آموزش فراگیر برای این کودکان مفید است.


عقب ماندگی متوسط:...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : EUROS

EUROS

کاربر خبره
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,509
پسندها
32,095
امتیازها
71,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #6
عقب ماندگی شدید: بهره هوشی آنان بین 25 تا 40 قرار دارد و در هر سنی که باشند شبیه کودکان 4 و 5 ساله هستند. خواندن و نوشتن یاد نمی‌گیرند و علاقه خاصی به نقاشی و گیاهان، آتش سوزی، ت*جاوز و قتل دارند. همچنین نوسانات خلقی در این کودکان دیده می‌شود.


عقب ماندگی عمیق: نمره هوشبهر بالاتر از 25 نیست و توانایی آنان از یک کودک 3 ساله بالاتر نمی‌رود. آنان توانایی در حد یک زندگی نباتی تا ادای چند کلمه دارند. از نطر کلامی دچار پژواک، سخن نامفهوم و بی هدف هستند. همچنین قادر به کنترل ادرار و مدفوع نیستند و در تمام عمر نیاز به مراقبت دارند.
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : EUROS

EUROS

کاربر خبره
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,509
پسندها
32,095
امتیازها
71,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #7

اختلال طیف اوتیسم


اختلال طیف اوتیسم


اختلال طیف اوتیسم نیز در زیر مجموعه اختلالات عصبی رشدی دسته بندی می‌شود. کودکانی که دارای اوتیسم هستند، در ارتباطات اجتماعی خود دچار نقص هستند، رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی آن‌ها مختل شده و تعدادی رفتار، علایق و فعالیت‌های تکراری و محدود دارند. نشانه‌های این اختلال، بسته به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : EUROS

EUROS

کاربر خبره
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,509
پسندها
32,095
امتیازها
71,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #8

تاثیر اختلالات عصبی رشدی بر کارکردهای ارتباطی


اختلالات عصبی رشدی می‌توانند بر توانایی‌های ارتباطی فرد نیز تاثیر داشته باشند که در نهایت با نقص‌های شدیدتر بر کارکردهای ارتباطی، منجر به ایجاد اختلالات ارتباطی می‌شوند. اختلالات ارتباطی مربوط به وجود مشکل در زبان، گفتار و ارتباط است و شامل اختلالات زیر می‌باشند.


اختلال زبان


اختلال زبان



در کودکان دارای اختلال زبان، مهارت‌های حرف زدن کودک بسیار ضعیف تر از سنی است که در آن قرار دارد و ویژگی اصلی این اختلال شامل کم بودن دامنه لغات کودک، مشکل در یادگیری کلمات جدید و ناتوانی در پیداکردن کلمات صحیح است.
 
امضا : EUROS

EUROS

کاربر خبره
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,509
پسندها
32,095
امتیازها
71,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #9

اختلال صدای گفتار


در اختلال صدای گفتار، کودک نمی‌تواند از صداهای گفتاری به درستی استفاده کند. این اختلالات شامل حذف یا اضافه کردن صداها (ابو بجای ابرو)، جانشین سازی یا تبدیل صداها (سام بجای شام)، تحریف صداها ( لضا بجای رضا) و جابه جا کردن صداها (امس بجای اسم) می‌باشد. این اختلال با افزایش سن به مرور و به سرعت کاهش پیدا می‌کند.


اختلال سیالی کلامی(لکنت زبان)


در اختلال لکنت زبان کودک نمی‌تواند به طور روان و راحت صحبت کند و مثلا در هنگام صحبت صداها را م‌ کشد و یا تکرار می کند. این اختلال شایع ترین مشکل مربوط به روانی کلام است و بین سن 2 تا 5 سالگی کاملا طبیعی است و لکنت زبان فیزیولوژیک گفته می‌شود و 5 سالگی نقطه اوج شروع لکنت است.
 
امضا : EUROS

EUROS

کاربر خبره
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,509
پسندها
32,095
امتیازها
71,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #10

اختلال ارتباط اجتماعی


گروهی از کودکان دارای مشکلات زبانی هستند و نمی‌توانند تعاملات اجتماعی مناسبی برقرار کنند و یا برای ارتباط برقرار کردن با دیگران، از روش‌های عجیب و غریب استفاده می‌کنند. این افراد در درک پیام‌های دیگران و همچنین رساندن منظور خود به دیگران دچار مشکل هستند.

سیر اختلالات عصبی رشدی


اختلالات عصبی رشدی از دوران کودکی آغاز می‌شوند و تا پایان عمر با فرد باقی می‌ماند. این اختلالات از سنین قبل از مدرسه آغاز می‌شوند اما اکثر آن‌ها در هنگام رفتن به مدرسه به چشم می‌آیند و مورد توجه قرار می‌گیرند. خانواده‌ها با تشخیص زود هنگام بسیاری از اختلالات عصبی رشدی می‌توانند از بروز بسیاری از عوارض جلوگیری کنند یا با اتخاذ روش‌های...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : EUROS
عقب
بالا