«یلدا» یعنی یک دوستت دارم طولانی از لب‌هایی که یک سال سکوت کرده بودند.

روانشناسی اجتماعی انواع سبک های ارتباطی؛ چگونه روابطی سالم‌تر و زندگی موفق‌تری داشته باشیم؟

  • نویسنده موضوع Ńªŗí
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 10
  • بازدیدها 389
  • کاربران تگ شده هیچ

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #1
چرا گاهی مکالماتمان خوب پیش می‌روند؛ اما همان موضوع با فرد دیگری به‌طرز ناامید‌کننده‌ای شکست می‌خورد؟ یکی از دلایل این اتفاق سبک های ارتباطی اشتباهی است که سال‌هاست خودمان و دیگران آنها را به کار می‌بریم. در این مقاله، سبک های ارتباطی مختلف را باهم بررسی می‌کنیم تا بیاموزیم چگونه روابط سالم‌تری داشته باشیم و در ادامه موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم. با ما همراه باشید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #2

سبک های ارتباطی چه هستند؟

سبک های ارتباطی (Communication Styles) راه‌های گسترده‌ای‌اند که افراد به‌کمک آنها با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. ۴ نوع سبک ارتباطی اصلی وجود دارد: منفعل، پرخاشگر، منفعل ـ پرخاشگر، و قاطع. دانستن این سبک های ارتباطی به کیفیت روابط شما کمک می‌کند. قدرت حل مکالمات پیچیده بستگی به توانایی شما برای ارتباط دارد. شما باید بتوانید با فرد موردنظر خود وارد صحبت شوید و مکالمه را پیش ببرید.

اما گاهی عادت‌ها و سبک ارتباطی دو طرف بین آنها سدی قرار می‌دهد. در این وضعیت، دور از ذهن نیست که آن رابطه به مرحله از هم پاشیدن برسد. رابطه بهتر، نقش بسیار مهمی در ایجاد فرهنگ مثبت در خانه، شرکت، دانشگاه یا حتی جامعه بازی می‌کند.

چرا سبک های...

لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #3

نتایج تحقیقات درباره سبک های ارتباطی​

تحقیقات درباره سبک های ارتباطی

دانش امروزی از روی اتفاقاتی که در فرایند تعامل افراد رخ می‌دهد پرده برداشته است. علوم عصب‌شناسی و اجتماعی نشان داده‌اند که:

  • افراد بر اساس رفتار کلامی یا غیرکلامی دیگران، درباره آنها برداشت‌های فوری می‌کنند؛
  • افراد در طول زمان به‌طور نسبی الگوی رفتاری ثابتی را نشان می‌دهند؛
  • رفتاری که افراد با دیگران دارند بر اساس ادراکشان از یکدیگر است؛
  • قاطعیت یا پاسخ‌گویی از مهم‌ترین ابعاد رفتاری انسان‌اند.
الگوهای رفتاری ما در طول زمان به عادت تبدیل می‌شود و نمی‌توانند همگام با افکار و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #4

انواع سبک های ارتباطی

همان طور که گفتیم، افراد الگوهای رفتاری کلامی یا غیرکلامی را در خود پرورش می‌دهند که در طول زندگی تقریبا به ثبات می‌رسد. این عادت‌ها روی ارتباط‌های ما اثر می‌گذارند. البته همه می‌توانند الگوهای متفاوتی را یاد بگیرند و تمرین کنند؛ اما سبک های ارتباطی کلی که اکثر افراد از روی عادت استفاده می‌کنند، شامل موارد زیر است:

۱. سبک های ارتباطی: منفعل‌ها

سبک های ارتباطی: منفعل


کسانی که از لحاظ سبک ارتباطی منفعل (Passive communication) هستند در ابراز وجود خود مشکل دارند. این افراد تمایل دارند تسلیم دیگران شوند. آنها از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #5

۲. سبک های ارتباطی: پرخاشگرها

سبک های ارتباطی: پرخاشگر


سبک ارتباطی پرخاشگر (Aggressive Communication) نقطه مقابل سبک منفعلانه است. کسانی که در محل کار، خانه یا در میان دوستانشان از این سبک ارتباطی استفاده می‌کنند تمایل دارند بر بحث‌ها مسلط باشند. آنها شنونده خوبی نیستند، به دیگران مدام دستور می‌دهند و سوالات گستاخانه‌ای می‌پرسند. در واقع، آنها خودمحورند و تمام دغدغه‌شان درباره خودشان است. آنها عواطف و احساسات خود را به‌گونه‌ای ابراز می‌کنند و چنان مدافع خواسته‌های خود هستند که باعث ت*جاوز به حقوق دیگران می‌شود. سبک ارتباطی پرخاشگر در رفتار یا گفتار (یا هر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #6

۳. سبک های ارتباطی: منفعل ـ پرخاشگرها

سبک های ارتباطی: منفعل-پرخاشگر


افرادی که سبک ارتباطی منفعلانه ـ پرخاشگر (Passive-aggressive Communication) دارند در ظاهر منفعل‌اند؛ اما خشم و رنجشی را که حمل می‌کنند با به روش‌های غیرمستقیم یا در پشت‌صحنه بروز می‌دهند. افرادی که در این سبک رفتار می‌کنند خود را بدون قدرت، گرفتار و آزرده درمی‌یابند. در واقع، آنها خود را از رویارویی مستقیم با آنچه آزارشان داده عاجز می‌دانند. در عوض خشم خود را با کوچک‌کردن (در واقعیت یا در تجسم خود) عاملی که باعث کینه‌شان شده بروز می‌دهند.

چگونه سبک ارتباطی منفعل ـ...​

لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #7

۴. سبک های ارتباطی: قاطع‌ها

سبک های ارتباطی: قاطع


سبک ارتباطی قاطع (Assertive Communication) کمک می‌کند خود را به‌روشی سالم و مؤثر ابراز کنید و از حق خود محکم دفاع کنید، بدون اینکه به حقوق دیگران ت*جاوز کنید. این سبک از گفت‌وگویی باز و صادقانه حمایت می‌کند که در عین حال، نیازهای طرف مقابل را هم در نظر می‌گیرد. افرادی که این سبک را در پیش می‌گیرند، برای خودشان، زمانشان، احساسات، روح و بدنشان ارزش قائل‌اند و برای حفظ این ارزش ایستادگی می‌کنند. قاطعیت باعث می‌شود از خودمان مراقبت کنیم.

چگونه سبک ارتباطی قاطع را تشخیص دهیم؟​

  • یک فرد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #8
حالا می‌توانید با یک مقایسه ساده، تشخیص دهید که چرا ۳ سبک اول به دردسر می‌انجامند. اینکه نتوانیم به حرف دیگران گوش بدهیم (سبک ارتباطی پرخاشگر)، از درگیری دوری کنیم (سبک ارتباطی منفعلانه ـ‌ پرخاشگر) یا از ابراز خود واهمه داشته باشیم (سبک ارتباطی منفعلانه)، جلوی ارتباط مؤثر را می‌گیرد.

سبک های ارتباطی مانند مایعات‌اند و شکل محیط را به خود می‌گیرند. ممکن است شما با خانواده خود رویکرد پرخاشگر داشته باشید؛ ولی با همکاران خود منفعلانه رفتار کنید. سبک های ارتباطی در طول زمان و با تجربیاتی که کسب می‌کنیم هم تغییر می‌کنند.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #9

تکنیک‌های ساده برای تغییر سبک های ارتباطی ناسالم

تکنیک تغییر سبک های ارتباطی


استفاده از جملات کافی نیست. مهم این است که بتوانیم مفهومی را که مدنظر داشته‌ایم منتقل کنیم. رسیدن به این نقطه به مهارت و تمرین زیادی احتیاج دارد. خبر خوب این است که سبک های ارتباطی مهارت‌هایی‌اند که می‌توانید بیاموزید و در خود تقویت کنید. ممکن است خود را اسیرشده در سبک های ارتباطی منفعل، پرخاشگر یا منفعل ـ پرخاشگر ‌بیابید؛ پس مشخص است آماده یادگیری سبکی از ارتباط هستید که شما را به تعاملات سالم‌تری برساند. این کار زمان‌بر است. سعی کنید تمایلات ارتباطی خود را تشخیص دهید و به‌تدریج الگوی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #10

درک بهتر دیگران با دانستن سبک های ارتباطی​

اینکه بدانید سبک‌ های ارتباطی چه هستند همچنین کمکتان می‌کند تشخیص دهید دیگران از کدام‌یک از این سبک‌ها استفاده می‌کنند. درک الگوی رفتاری دیگران کمک می‌کند از منظورشان رمزگشایی کنید و تصمیم بگیرید بهترین پاسخ چیست؛ مثلا ممکن است کسی با الگوی منفعلانه ـ پرخاشگر، رفتار ضدونقیضی از خود نشان ‌دهد. در این زمان، می‌توانید او را کنار بکشید و از او بپرسید همه‌چیز روبه‌راه است. و اعلام کنید که نگران هستید چیزی اشتباه پیش برود. این کمک می‌کند فرد هوشیارتر شود و احساس کند راحت‌تر می‌تواند افکار خود را ابراز کند. در این فضا، بعید نیست او عصبانیت یا ناامیدی خود را رها کند و رویکرد فعالانه‌تری در گفت‌وگو پیش بگیرد.

ما همیشه از کلمات برای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
7
بازدیدها
162
عقب
بالا