روانشناسی اجتماعی مراحل نوشتن فهرست انجام کارهای روزانه برای افزایش بهره وری

Ńªŗí

نو ورود
نو ورود
تاریخ ثبت‌نام
22/3/20
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
سطح
8
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
آیا تا به حال از حجم کارهایی که باید انجام بدهید، به ستوه آمده‌اید؟ آیا تاکنون مهلت انجام کاری را از دست داده‌اید؟ آیا پیش آمده است که فراموش کنید کار مهمی را انجام بدهید و دیگران بالای سرتان ایستاده باشند تا کارتان را تمام کنید؟
تمامی اینها نشانه‌های نداشتن «فهرست انجام کارها» است. این فهرست‌ها، فهرست‌های اولویت‌بندی‌شده‌ از تمام کارهایی هستند که شما باید آنها را انجام بدهید. در این فهرست، مهم‌ترین کارها در ابتدا و کم‌اهمیت‌ترین کارها در انتهای فهرست قرار دارند.

با داشتن چنین فهرستی، مطمئن می‌شوید که همه‌ی کارهایتان در یک جا نوشته شده‌اند؛ بنابراین هیچ چیز مهمی را فراموش نمی‌کنید. با اولویت بندی کارها، ترتیب انجام آن کارها را مشخص می‌کنید و می‌دانید که به کدام کارها باید فورا رسیدگی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
نو ورود
تاریخ ثبت‌نام
22/3/20
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
سطح
8
 
  • نویسنده موضوع
  • #2

تهیه‌ی فهرست انجام کارهای پیش رو​

مرحله‌‌ی ۱:​

تمام کارهایی را که باید انجام بدهید بنویسید. اگر این کارها زیاد هستند، مرحله‌ی اول را طبقه‌بندی کنید و کارهای زیاد را در رده‌های نخست قرار بدهید. (ایده‌آل این است که کامل کردن این مرحله، بیش از ۱ تا ۲ ساعت طول نکشد).
نکته:
شاید گردآوری فهرست‌های متعدد، برای‌ شما آسان‌تر باشد (مثلا فهرست کردن کارهای شخصی، درسی و کاری). رویکردهای مختلف را امتحان کنید و از بهترین آنها برای موقعیت خودتان استفاده کنید.

مرحله‌‌ی ۲:​

کارهای فهرست‌شده را اولویت‌بندی کنید. مثلا از درجه‌بندی عددی استفاده کنید. به کارهای بسیار مهم یا بسیار فوری درجه‌ی ۱ و به کارهای نه‌چندان مهم و غیرضروری درجه‌‌های عددی ۲، ۳...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
نو ورود
تاریخ ثبت‌نام
22/3/20
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
سطح
8
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
اگر کارهای زیادی هستند که اولویت‌شان بالاست، باز هم از میان آنها، کارهایی را که اولویت‌شان نسبت به بقیه کمتر است در مرتبه‌ی‌ پایین‌تری قرار بدهید. پس از انجام این کار، فهرست را دوباره به ترتیب اولویت بنویسید.

استفاده از فهرست انجام کارها​

برای استفاده از فهرست‌تان، فقط به ترتیبی که خودتان نوشته‌اید عمل کنید، اول کارهایی که اولویت‌شان ۱ است، بعد به ترتیب اولویت‌های ۲، ۳ و غیره را انجام بدهید. بعد از اتمام هر کار، کنار آن تیک بزنید یا روی آن خط بکشید. موقعیت شما تعیین‌کننده‌ی این است که چه کارهایی را در فهرست قرار دهید و چگونه آنها را انجام بدهید. برای مثال، اگر در موقعیت فروش هستید، یک راه انگیزه‌ دادن به خودتان این است که فهرست‌تان نسبتا کوتاه باشد و هدف‌تان این باشد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
نو ورود
تاریخ ثبت‌نام
22/3/20
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
سطح
8
 
  • نویسنده موضوع
  • #4

استفاده از نرم‌افزار​

اگرچه فهرست کاغذی راه آسانی برای شروع است، استفاده از نرم‌افزار، می‌تواند مؤثرتر باشد. این نرم‌افزارها اتفاقات و کارهایی را به یاد شما می‌آورند که به زودی مهلت انجام‌شان تمام خواهد شد. این نرم‌افزارها را می‌توانید با تلفن‌همراه یا ایمیل خود نیز هماهنگ (سنکرون) کنید و چنانچه با گروهی روی یک پروژه‌ همکاری می‌کنید، می‌توانید این اطلاعات نرم‌افزاری را با اعضای دیگر گروه نیز به اشتراک بگذارید.

نرم‌افزارهای مدیریت زمان زیادی در دسترس هستند. برای شروع در یک سطح ساده، می‌توانید از MS Word و MS Exel‌ برای مدیریت فهرست‌های خود استفاده کنید. فهرست‌های کار در برخی نسخه‌های MS Outlook و دیگر سرویس‌های ایمیل از قبیل Gmail، جزئی از ویژگی‌های استاندارد این...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
نو ورود
تاریخ ثبت‌نام
22/3/20
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
سطح
8
 
  • نویسنده موضوع
  • #5

مثال‌ها​

فهرست‌های انجام کار به شما کمک می‌کنند در رأس پروژه‌های مهم و انبوه کارها و تصمیمات قرار بگیرید.

برای مثال، شما گروهی را سرپرستی می‌کنید که مشغول کار روی یک پروژه است. کارهای زیادی وجود دارند که باید انجا‌م‌شان داد و افراد زیادی آنها را انجام می‌دهند. قرار گرفتن در رأس چنین گروه پرمشغله‌ای طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد.

در چنین موقعیتی، ساختار فهرست‌تان را بر اساس اعضای گروه تنظیم کنید و وظایف و مهلت هر فردِ درگیر در پروژه را بنویسید. هر روز که وظایف خودتان را می‌نویسید، می‌توانید فهرست انجام کار گروه را هم بررسی کنید تا ببیند چه کسی مشغول چه کاری است و مهلت پایانی کار همان روز است یا نه. همچنین می‌توانید کارهای دیگر مربوط به خودتان را در فهرست بگنجانید.

تصور...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

موضوعات مشابه

عقب
بالا