متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

روانشناسی اجتماعی روشهای متقاعد کردن دیگران؛ چگونه فردی با نفوذ باشیم؟

  • نویسنده موضوع Ńªŗí
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 217
  • کاربران تگ شده هیچ

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #1
11433-750x430.jpg


همه‌ی ما دوست داریم در هنگام سخنرانی‌، تأثیر مثبتی بر روی مخاطبان خود بگذاریم. پس هنگام سخنرانی، به حرفی که می‌زنید اعتقاد داشته باشید، در این‌صورت، حتی اگر مخاطب اعتقاد چندانی هم به سخنان شما نداشته باشد، باز هم با شما همراهی می‌کند و چه بسا در نهایت به آنچه می‌گویید باور پیدا پیدا کند. اما واقعیت تأمل‌برانگیز این است که تنها تعداد اندکی از افراد در سخنرانی و متقاعد کردن دیگران موفق عمل می‌کنند. در این مقاله شما با ۱۵ تکنیک برای متقاعد کردن دیگران آشنا می‌شوید.

متقاعد کردن دیگران معمولا کار دشواری است، به‌خصوص اگر شما دلیل مخالفت آنها را ندانید. پس قدم اول این است که دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را با مخاطب در میان بگذارید. باید به‌گونه‌ای در مورد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #2

۱. «اثر ارّابه‌ی موسیقی» را به خاطر داشته باشید​

اثر ارابه‌‌ی موسیقی، بر این اصل استوار است که هیچکس دوست ندارد از جمع طرد شود و یا سخنانش نادیده گرفته شود. وقتی شما دیدگاه خود را به‌گونه‌ای مطرح می‌کنید که گویی افراد زیادی با آن موافق هستند، درواقع تلاش می‌کنید مخاطب را با خود همراه کنید. این یکی از روش‌های مورد علاقه‌ی سیاستمداران است. مثلا فرض کنید یکی از اهالی سیاست در کانادا در سخنرانی خود بگوید: «مردم کانادا می خواهند…». اکنون باید پرسید که او از کجا می‌داند مردم کانادا چه چیزی می‌خواهند؟ حقیقت این است که وی اصلا در این زمینه اطلاعی ندارد. اما از این روش برای جلب توجه و تأثیرگذاری بر مخاطب استفاده می‌کند. وقتی مردم حس کنند که افراد دیگری نیز با آنها هم‌عقیده‌...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #3

۳. شوخ‌طبع باشید​

وقتی می‌خندید، احساس خوبی دارید. وقتی حس خوبی دارید، لبخند می‌زنید. خوش‌خُلق بودن، موجب جلب توجه‌ِ دیگران می‌شود و تأثیر کلام شما را در مخاطب، افزایش می‌دهد. همواره به یاد داشته باشید یک روش قدرتمند برای جلبِ توجه و متقاعدکردن مخاطبان، شوخ‌طبعی است.

۴. تکرار کنید​


بهتر است کلمات، صداها و تصاویر برای تأکید بر موضوع اصلی، بارها تکرار شوند. نکته‌ی مهم این است که دفعات تکرار یک لغت، تصویر و یا هر ایده‌ی دیگری کاملا بستگی به گوینده دارد. فقط فراموش نکنید، تکرار و بازگوییِ هر ایده‌ای، اثر مطلوبی بر شنونده دارد.

۵. قانون «تکرار سه‌ باره» جواب می‌دهد​

[IMG alt="قانون سه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #4

۷. کاریزماتیک باشید​

افرادی که سعی در متقاعدکردن دیگران دارند، باید ظاهری جذاب، محکم و مطمئن داشته باشند. این مسئله در پیام‌های سیاسی نِمود بیشتری دارد. مردم، اغلب از رهبران کاریزماتیک پیروی می‌کنند، حتی زمانی که با مواضع آنها مخالف هستند. شاید شما به‌خاطر نمی‌آورید، اما مردم کانادا در چند دهه‌ی پیش عاشق مردی به نام پیر ترودو شدند که با بیان شیوا و جذابِ خود توانسته بود، فضای سیاسی کانادا را به تسخیر خود درآورد.

۸. با کمک مشاهدات، پیش‌بینی کنید​

گاهی اوقات، افراد برای متقاعدکردن دیگران از چند واقعیت کوچک، نتایج بزرگی می‌گیرند. لازم است در ابتدا پیچیدگیِ واقعی یک موضوع را نادیده بگیریم. وقتی عاملی قابل پیش‌بینی است، احتمال وقوع آن نیز وجود دارد. پس...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #5

۹. از مخاطب خود تمجید کنید​

تملق گویی، تعریف و تمجید از مخاطب یکی از راه‌هایی است که افراد، معمولا برای ترغیب و متقاعدکردن مخاطبان خود انتخاب می‌کنند. مثلا با گفتن جملاتی چون «شما سخت کار می‌کنید، پس لایق بهترین‌ها هستید» تلاش می‌کنند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. مردم عاشق ستوده‌شدن هستند.

(مطمئنا هر کسی به باهوشی شما متوجه قدرت این روش می شود!)

۱۰. مفاهیم عام همیشه جواب می‌دهند​

لغاتی مانند دموکراسی، آزادی، برابری یا پیشرفت، اغلب برای ترغیب دیگران به کار گرفته می‌شود. این لغات، مفاهیم مثبتی دارند که اکثر افراد آن را قبول دارند. به‌ کار بردن این مفاهیم در کلام به مخاطب کمک می‌کند تا دیدگاه شما را بپذیرد.

۱۱. حرف تازه‌ای...​

لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

Ńªŗí

نو ورود
سطح
8
 
ارسالی‌ها
620
پسندها
985
امتیازها
6,273
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #6

۱۳. از پرسش‌های تأکیدی بهره بگیرید​

پرسش تاکیدی یا همان استفهام انکاری یعنی در قالب یک پرسش، موضوعی را مطرح کنید، بدون آنکه به‌دنبال پاسخ مشخصی برای پرسش باشید. در حقیقت پرسش‌های تأکیدی نیاز به پاسخ ندارند، چون پاسخ کاملا مشخص است و مخاطبان نیز با آن موافقند! مثال: کیست که به آب نیاز نداشته باشد؟

۱۴. مقایسه کنید​

در این روش معمولا دو چیز با هم مقایسه می‌شود. سخنرانان از این روش برای مقایسه بین موضوعِ جدید و موضوعی که برای مخاطب، آشنا و شفاف است، استفاده می‌کنند. مزیت استفاده از این روش آن است که ایده‌های مختلف را می‌توان در عبارتی کوتاه یا با بیان چند کلمه، توضیح داد.

۱۵. قربانی کنید​

[IMG alt="قربانی کردن، اتهام زدن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Ńªŗí

موضوعات مشابه

عقب
بالا