متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

تاریخ جهان سلسله و دودمان ایزوری

  • نویسنده موضوع Sara_D
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 26
  • بازدیدها 550
  • کاربران تگ شده هیچ

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,319
پسندها
16,667
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #1
منبع: تاریخ ما
چراغ دودمان هرقل، براثر هرج‌ومرج و شورش خاموش شد. آخرین امپراتور، تئودوز سوم، که قادر به اعاده انتظامات نبود، استعفا داد و استراتژ آناتولی، لئون، که طرفدارانش او را دعوت کرده بودند در کلیسای سنت صوفی تاج امپراتوری بر سر گذاشت.

لئون سوم، که از مردم ایزوری آسیای صغیر بود، از سال ۷۱۷ تا ۷۴۱ میلادی سلطنت کرد (لومرل، ۱۳۲۹، ص ۹۴). پدرش دامدار بود و به پرورش گوسفند می پرداخت. چون کار او در زمان ژوستینین رونق گرفت، پانصد گوسفند را با پسرش لئون به امپراتور پیشکش کرد. لئون یکی از محافظان کاخ امپراتور شد و سپس به مقام فرماندهی سپاهیان آسیای صغیر و بعد به امپراتوری رسید (ممتحن، ۱۳۷۰، ص ۷۰۳).

لئون سوم، که به نام عقیده بعضی از مورخان (تئوفان) اصلا ایزوری و شاید از اهالی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,319
پسندها
16,667
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #2
درباره این دوره قضاوت‌های متناقص شده است. در حقیقت، دوره مذکور دنباله منطقی قرن هفتم است. در خارج، مسائل اسلاو، بلغار، عرب، به طور محسوسی دارای همان صفات سابق بودند و از دست رفتن مغرب درنتیجه تاج‌گذاری شارلمانی بود. (لومرل، ۱۳۲۹، صص ۶-۹۵).
درباره ویژگی‌ها و مختصات دوره لئون سوم میان مورخان قرون‌وسطی و قرون جدید تفاوت‌ها و اختلافات فراوان مشاهده می‌شود. مورخان قرون‌وسطی، که موافق تکریم پیکره ها و تصویرهای نقاشی شده مقدس، یا شمایل‌های مریم مقدس، مسیح قدیسان گوناگون بودند، تصویر بدی از او به دست داده‌اند و اقدامات او را ناچیز شمرده اند. اما مورخان قرون جدید سیاست‌های او را ستوده‌اند و تصمیم او را مبنی برای بین بردن شمایل مقدسین در داخل کلیساها درخور ستایش و مقدمه‌ای بر نهضت مارتین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,319
پسندها
16,667
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #3
نقشه قسطنطنیه
در نامه‌هایی به پاپ می‌نویسد: من پادشاه و نیز پیشوای دینمبرای اصلاحات نظامی و سرکوبی دشمنان داخلی و خارجی، نظام «تمها» را توسعه داد و هر یک از تم‌ها یا ایالت‌ها به اطاعت یک استراتژ درآمدند و با این ترتیب موفق شد اغتشاش و انقلاب مدهش سیسیل را با اعزام سرداری بی رحم و لایق فورا بخواباند. همچنین توانست در ۷۲۰ میلادی قیام آناستاز دوم، امپراتور مخلوع، را به شدیدترین وجه سرکوب و او را به جرم توطئه دستگیر کند و بکشد و امنیت و آرامش را در مملکت برقرار کند. نیز در ۷۱۷ و ۷۱۸ میلادی، با تقویت و تجدید سازمانهای دفاعی مملکت، توانست ارتش نیرومند عرب را، که قسطنطنیه را محاصره و پایتخت راتهدید می‌کرد، شکست سختی بدهد و آن‌ها را وادارد که قسمت غربی آسیای صغیر را تخلیه کنند. با این موفقیت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,319
پسندها
16,667
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #4
ازنظر اصلاحات اقتصادی و مالی کشور به اقدامات و اصلاحات اساسی مبادرت کرد. به دستور امپراتور، دست منتفذان و عناصر ماجراجوی از کارهای مالی کشور و خزانه مملکت کوتاه شد، با جمع آوری و مرکزیت دادن کامل درآمدهای کشور و نظارت دقیق بر هزینه های کشوری پیشرفتهای عظیمی در امپراتوری نسبت به دوران گذشته حاصل شد (مؤیدی، ۱۳۴۵، ص ۱۵۴). برای جبران صدمات و زیانهای وارد شده و از جنگ‌های داخلی و ترمیم خرابی‌های مملکت به افزایش مالیات‌ها فرمان را دو املاک کلیسایی سیسبیل و کالابر را مصادره و نواحی متروک را از نو آباد کرد. خلاصه، می‌توان گفت که لئون سوم، با وضع قوانین مالی، در اندک زمانی موفق شد که، با دلسوزی و دقت کامل در دریافت عواید و پرداخت مخارج، کسری بودجه مملکت را مرتفع سازد.

وسعت امپراتوری بیزانس
برای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,319
پسندها
16,667
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #5
خلاصه می‌توان گفت که سـ*ـیاست لئون سوم ازنظر اجتماعی و اقتصادی با وضع قوانین روستایی و کشاورزی بسیار مفید آثار مطلوبی به بار آورد، زیرا، بنا بهنظریه ویل دورانت، با آزادی زارعان از نفوذ فئودالیزم جلوگیری کامل شد و اراضی وسیعتری برای کشت در اختیار سربازان قرار گرفت تا به‌جای خدمت نظام به آبادانی مزارع اقدام کنند. اما ازنظر مذهبی یکصد و بیست سال وضع مشرق را مغشوش کرد (۸۴۲-۷۲۶میلادی) و در خارج هم ارتباط روم و قسطنطنیه قطع شد (همان، ۱۳۴۵، ص ۱۵۶).
لئون سوم پسرخود، کنستانتین پنجم ملقب به کرپرونیم، را از سال ۷۴۱ تا ۷۷۵ میلادی در تـ*ـخت و تاج سهیم کرد. او نیز به پدر خود تأسی و پسرش، لئون چهارم، را از ۷۷۵تا ۷۸۰ میلادی با خود شریک کرد. این سه امپراتور سلسله ایزوری را تشکیل می‌دادند که بیش از شصت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,319
پسندها
16,667
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #6
در قرن هشتم، حکومت مبارزه با مالکیت ارضی کلیساها را آغاز کرد. برای قطع نفوذ کلیسا درعین حال، با شمایل پرستی نیز مبارزه می‌شد و به همین مناسبت این جنبش به نام مبارزه با شمایل (ایکونوکلاسم) معروف شد (کاسمینسکی، ۱۳۵۸، ص ۵۳).
پرستش تمثالها به‌تدریج به‌کلیسا راه یافته بود و هر قدمی که در این راه برداشته می‌شد خاطر خرافاتیان را خشنود می‌کرد. لیکن، در آغاز قرن هشتم، که تمثال پرستی به اعلى مراتب آن رواج یافته بود، آن دسته از یونانیان که جرئت کمتری داشتند ترسیدند که مبادا در پشت نقاب عیسویت، دین آبا و اجداد خود را زنده کرده باشند (گیبون، ۱۳۸۱،ج دوم،ص۱۰۵۵).
استفاده از تصاویر مذهبی، خاصه به‌صورت شمایل با تصاویر اولیای مقدس، در اوایل سده ششم چنان دامنه ای گرفت که رفته رفته اتهام بت پرستی از این طرف...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,319
پسندها
16,667
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #7
لئون سوم، با صدور دومین فرمان خود در ۷۶۳ میلادی، به دنبال شورای مذهبی که در قسطنطنیه تشکیل شد، تصاویر مذهبی و نماز بردن بر آن‌ها را ممنوع کرد، تا بدان حد که تمثال‌های مسیح و مریم عذرا و قدیسین را نیز منهدم کردند (گیبون، ۱۳۸۱، ج دوم، ص ۱۰۵۸). به دنبال این تصمیم عملیاتی از قبیل خرد کردن تصاویر یا گچ مالی روی آن‌ها و پراکندن یادگارهای مقدسین به وقوع پیوست، امپراتور ضمناً مبارزه شدیدی را بر ضد راهبان، که طبعاً پرحرارت‌ترین مدافعان تصاویر بودند، آغاز کرد. او اموال راهبان را مصادره کرد، صومعه‌ها را به شکل عرضی و غیرمذهبی در آورد و راهبان مقیم صومعه‌ها را بیرون کرد( لومرل، ۱۳۲۹، ص ۱۰۰).
سربازانی که شمایل‌ها را برمی‌داشتند هدف حمله شهروندان خشمگین قرار گرفتند و شورش برپا شد. هنگامی‌که شورشیان،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,319
پسندها
16,667
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #8
ئون سوم قصد داشت منع تمثال پرستی را، به اعتبار فتوای شورای عمومی مذهبی، یکی از اصول ایمان اعلام کند، ولی تشکیل چنین شورایی نصیب فرزند او، کنستانتین، شد. مذاکرات و احکام بسیاری از شوراهای ایالتی مقدمه ای شد برای فراهم آمدن شورایی عمومی در حومه قسطنطنیه، در ۷۵۴ میلادی، که متشکل از جمع عظیم سیصد و سی و هشت اسقف از اروپا و آناتولی بود، زیرا که اسقفان انطاکیه و اسکندریه بندگان خلیفه بودند، ازاین‌رو، پاپ جماعات کاتولیکی مذهب ایتالیا و مغرب را از مشارکت در امور مذهبی با یونانیان مسیحی باز داشته بود. پس از شش ماه مشاوره، سیصد و سی و هشت اسقف به اتحاد رای فتوایی امضا و صادر کردند که هر علامت مشهودی برای نمایاندن مسیح کفر است و ارتداد، مگر عشای ربانی، و نماز بردن بر تمثال‌های اولیای دین باعث فساد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,319
پسندها
16,667
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #9
مردم مشرق از پرستش تمثال‌های مقدس به‌شدت اکراه داشتند، اما ایتالیاییان، که مردمی متعصب بودند، با قوت هر چه تمامتر از تمثال پرستی دفاع می‌کردند و صور قدیسین را عزیز و گرامی می داشتند. (گیبون، ۱۳۸۱، ج دوم، ص ۱۰۶۲). لئون سوم و جانشینان او را به همین مناسبت بت شکن لقب داده اند (دولاندلن، ۱۳۷۰، ص ۳۵۳). مورخان و نویسندگان نظریات مختلفی در این باب ابراز داشته اند. در اینجا عقاید بعضی از آن‌ها را آورده ایم (مؤیدی، ۱۳۴۵، ص ۱۰۲). سلسله و درمان ایزوری واسیلیف، مورخ روسی، مبارزه با تصویر پرستی را عملی سـ*ـیاسی دانسته به نظر شوارزلز، لئون سوم با اقدام به این کار می خواسته ملت بیزانس را از قید و تسلط کلیساها آزاد کند. زیرا کلیسا، با استفاده از این کار (پرستش تصاویر) قدرت روزافزون خود را بر عوام الناس...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,319
پسندها
16,667
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #10
شارل دیل مورخ فرانسوی و بوری مورخ انگلیسی اتخاذ این سـ*ـیاست مذهبی را با اصلاحات سـ*ـیاسی و اجتماعی توأم دانسته‌اند و معتقدند که لئون سوم، با مبارزه با بت‌پرستی قصد داشته مالکیت آن زمان را، که با توسعه یافتن صومعه‌ها در بیزانس به وجود آمده بوده تضعیف کند، زیرا افزایش قابل ملاحظه راهبان و صومعه ها و قدرت و ثروت و امتیازات آن‌ها خطرهای بزرگی را ازنظر اقتصادی کشور در برداشت و ازنظر اجتماعی رقابت غیرقابل اعتراضی بین هیئت مذهبی بسیار مقتدر و ثروتمند و هیئت غیرروحانی، که از این نعمت و آسایش ازلحاظ ثروت دنیوی دور بود، وجود داشت. پس منسوخ کردن پرستش تصاویر به‌منظور پیشگیری از خطرهای سـ*ـیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشیشان و راهبان بسیار به موقع بوده است.
ویل دورانت نیز در این مورد می‌نویسد (دورانت،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا