شیمی استوکیومتری

  • نویسنده موضوع atna.vtndst
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 7
  • بازدیدها 376
  • کاربران تگ شده هیچ

atna.vtndst

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
21/5/18
ارسالی‌ها
325
پسندها
979
امتیازها
10,773
مدال‌ها
3
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
اگر ماده مرکب از مولکولها ساخته شده باشد، فرمول مولکولی ، عده دقیق هر نوع اتم موجود در یک مولکول را بدست می‌دهد. اگر ماده مرکب از یونها ساخته شده باشد، فرمول با استفاده از ساده‌ترین نسبت عدد صحیح یونهای موجود در یک بلور ماده مرکب نوشته می‌شود. بعضی از عناصر و مواد نیز وجود دارند که نه مولکولی‌اند و نه یونی هستند؛ مثلا در الماس ، تعداد زیادی اتمهای کربن در یک الگوی بلوری سه‌بعدی ، با شبکه ای از پیوندهای مشابه با پیوندهایی که در مولکولها یافت می‌شوند، به هم متصل شده‌اند و همچنین فلزات ، ساختارهایی دارند که در آنها تعداد زیادی اتم با پیوندهایی به نام پیوندهای فلزی به هم متصل شده‌اند.


اصول استوکیومتری

اصول استوکیومتری درباره واکنشهای شیمیایی از معادلات شیمیایی واکنشها استخراج می‌شوند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : atna.vtndst

saeed371

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
24/1/19
ارسالی‌ها
1,521
پسندها
8,724
امتیازها
28,673
مدال‌ها
16
سن
22
سطح
16
 
  • #2
واکنش‌دهنده‌ها و فرآورده‌ها

معادله شیمیایی همانند یک دستورالعمل برای انجام یک واکنش است. بنابراین تمامی مواد و واکنش‌های مورد نیاز در آن باید نشان داده شوند. این معادله شامل عنصرها، اتم‌ها، یون‌ها و مولکول‌ها در فرآورده‌ها و واکنش‌دهنده‌ها و همچنین حالت فیزیکی آن‌ها است. نسبت هر اتم به دیگری نیز به کمک ضرایب استوکیومتری تعیین می‌شود. معادله زیر، شکل کلی یک معادله شیمیایی را نشان می‌دهد:


2Na(s)+2HCl(aq)→2NaCl(aq)+H2 (g)




در رابطه بالا، عناصر به کمک نماد شیمیایی خود نشان داده شده‌اند. بر اساس قانون پایستگی جرم در واکنش شیمیایی – که بیان می‌کند ماده‌ای تولید نمی‌شود و از بین نمی‌رود – در هر معادله شیمیایی، تمامی عناصر در فرآورده‌ها و واکنش‌دهنده‌ها یکسان...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : saeed371
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] s-a-h-a-r

saeed371

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
24/1/19
ارسالی‌ها
1,521
پسندها
8,724
امتیازها
28,673
مدال‌ها
16
سن
22
سطح
16
 
  • #3
نمونه 1. فصل اول کتاب شیمی دهم - خود را بیازمایید، صفحه 19

5 مول آلومینیم چند گرم جرم دارد؟ جرم مولی آلومینیم 27 گرم بر مول است.





مسائل استوکیومتری
 
امضا : saeed371
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] s-a-h-a-r

saeed371

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
24/1/19
ارسالی‌ها
1,521
پسندها
8,724
امتیازها
28,673
مدال‌ها
16
سن
22
سطح
16
 
  • #4
مونه 2. فصل اول کتاب شیمی دهم- خود را بیازمایید، صفحه 19

در 2/0 مول فلز روی چند اتم وجود دارد؟

مسائل استوکیومتری
 
امضا : saeed371

saeed371

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
24/1/19
ارسالی‌ها
1,521
پسندها
8,724
امتیازها
28,673
مدال‌ها
16
سن
22
سطح
16
 
  • #5
نمونه 3. فصل دوم کتاب شیمی دهم - با هم بیندیشیم، صفحه 85

گاز حاصل از اکسایش کامل 5/2 مول گلوکوز، در شرایط STP چند لیتر حجم دارد؟

مسائل استوکیومتری
 
امضا : saeed371

saeed371

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
24/1/19
ارسالی‌ها
1,521
پسندها
8,724
امتیازها
28,673
مدال‌ها
16
سن
22
سطح
16
 
  • #6
نمونه 4. فصل سوم کتاب شیمی دهم- نمونه حل شده، صفحه 107

برای تهیه mL 250 محلول پتاسیم یدید mol.L- 1 2/0، به چند مول حل شونده نیاز است؟

مسائل استوکیومتری
 
امضا : saeed371

saeed371

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
24/1/19
ارسالی‌ها
1,521
پسندها
8,724
امتیازها
28,673
مدال‌ها
16
سن
22
سطح
16
 
  • #7
نمونه 5. فصل اول کتاب شیمی یازدهم، - تمرین دوره‌ای، صفحه 47

از واکنش 1/8 گرم فلز آ‌لومینیم با خلوص 90 درصد، با محلول مس (II) سولفات چند گرم فلز مس آ‌زاد می‌شود؟ جرم مولی آلومینیم و مس به ترتیب 27 و 64 گرم بر مول است.

مسائل استوکیومتری
 
امضا : saeed371

saeed371

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
24/1/19
ارسالی‌ها
1,521
پسندها
8,724
امتیازها
28,673
مدال‌ها
16
سن
22
سطح
16
 
  • #8
درحل مسائل بالا نیز به روش پایین حل شده است
روش اجرا

در این روش - که به کمک آن می‌توان حل مسائل استوکیومتری را برای دانش‌آموزان به نوعی بازی با واحدها تبدیل کرد - دانش‌آموز با هر سطح از آمادگی پیش‌نیاز، توانایی دست به قلم شدن و پیش بردن حل مسئله را خواهد داشت.کسب این مهارت بر آموزش هشت اصل مهم استوار است که از کتاب‌های شیمی دهم و یازدهم نتیجه شده‌اند. روش اصلی حل مسائل در این بخش بر روش خطی و استفاده از کسرهای تبدیل تکیه دارد اما نحوه آموزش و درگیر کردن ذهن دانش‌آموزان با حل مسئله، جدید است.



بحث

در این روش بر خلاف مسیر عمومی و کلی حل مسئله - که همواره از دانش‌آموز می‌خواهیم صورت پرسش را به طور دقیق مطالعه کند تا بتواند روش حل مسئله را بیابد - دانش‌آموز را با مسیر و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : saeed371

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا