متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

مقاله نظریه‌های جالب روانشناسی

'ARMITA'

کاربر انجمن
سطح
12
 
ارسالی‌ها
333
پسندها
3,156
امتیازها
16,913
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #1
۱- تئوری شیشه های شکسته
تئوری جرم شناسانه‌ی شیشه‌های شکسته توسط دو جامعه شناس آمریکایی به نام های ال کلینگ و جیمز کیو ویلسون مطرح شد. این دو دانشمند سعی داشتند به علت افزایش میزان وقوع جرم در شهر نیویورک در دهه‌ی هشتاد پی ببرند. آنها به این نتیجه رسیدند که خرده تخلفاتی مثل ریختن آشغال روی زمین یا کشیدن طرح‌های گرافیتی در گوشه و کنار شهر، به طور کلی تأثیر قابل توجهی در نرخ وقوع جرم گذاشته بود.
برای مثال، اگر در ساختمانی شیشه‌ی شکسته یا پنجره‌ی بدون شیشه‌ای وجود داشته باشد، افراد رهگذر تصور می کنند که این ساختمان نه کسی را دارد که از آن محافظت کند و نه کسی که آشفتگی‌هایش را سر و سامان دهد. بعد از مدت کوتاهی، بقیه‌ی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : 'ARMITA'

'ARMITA'

کاربر انجمن
سطح
12
 
ارسالی‌ها
333
پسندها
3,156
امتیازها
16,913
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #2
۲- تئوری درماندگی آموخته شده
درماندگی آموخته شده نوعی اختلال رفتاری است که در اثر آن شخص هیچ تلاشی برای بهبود زندگی خود نمی‌کند، در حالی که فرصت و امکان آن را پیدا می‌کند. اما چرا به آن «آموخته شده» می‌گویند؟ چون هیچ انسانی با تصور بی‌فایده بودن غلبه به مشکلات متولد نمی‌شود. این طرز فکر بعد از تجربه‌ی اضطراب زیاد یا شکست‌های متعدد در طول زندگی شکل می‌گیرد. از آنجا است که آدم‌ها دست از تلاش بر می‌دارند و این باور را پیدا می‌کنند که هیچ چیزی به خود آنها بستگی ندارد، به ویژه بعد از آنکه بارها با روی سخت و خشن زندگی مواجه می‌شوند.

برای مثال، شخصی را تصور کنید که دو بار در امتحان ورودی دانشگاه رد شده، سخت کار می‌کند اما درآمد بسیار کمی دارد و با آنکه شریک عاطفی‌اش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : 'ARMITA'

'ARMITA'

کاربر انجمن
سطح
12
 
ارسالی‌ها
333
پسندها
3,156
امتیازها
16,913
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #3
۳- تئوری تونل واقعیت
طبق این تئوری، آدم‌ها دنیا را از دریچه‌ی فیلتر تجربیات و باورهای شخصی خود می‌بینند. نحوه‌ی تربیت، تحصیلات و تمام شادی‌ها و شکست‌هایی که تا به امروز تجربه کرده‌ایم، مواد و مصالح تشکیل دهنده‌ی تونل واقعیت ما هستند. به همین دلیل است که آدم‌ها اغلب به مسائل یکسان، عکس العمل‌های متفاوتی نشان می‌دهند

برای مثال، مونالیزا، تابلوی مشهور داوینچی را در نظر بگیرید. یک نفر در آن یک لبخند مرموز می‌بیند و شخص دیگری از نظر محاسبات ریاضی آن را بی نقص می‌داند، اما نفر سوم در آن چیزی جز زن چاقی که ابرو هم ندارد، نمی‌بیند. هیچکدام این سه نفر اشتباه نمی‌کند چون همه‌ی آنها در تونل واقعیت خودشان زندگی می‌کنند و قویاً معتقدند که حق با آنها است.

طبق تئوری تونل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : 'ARMITA'

'ARMITA'

کاربر انجمن
سطح
12
 
ارسالی‌ها
333
پسندها
3,156
امتیازها
16,913
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #4
۴- دو راهی جوجه تیغی‌ها
آدم‌ها تمایل دارند که به یکدیگر نزدیک بمانند و بیشتر ما به خانواده و دوست نیاز داریم. با این حال، روابط نزدیک گاهی با درد همراه هستند. معایب عزیزانمان گاهی باعث دلسردی و دوری کردن ما می شود. با این حال، بعد از مدتی، در تلاش برای یافتن یک رابطه‌ی نزدیک، دوباره مرتکب همان اشتباه می شویم و بعدها از آن رنج می بریم.

یک فیلسوف آلمانی به نام آرتور شوپنهاور این وضعیت را دو راهی جوجه تیغی‌ها یا مشکل جوجه تیغی نامیده و با این قصه ی کوتاه آن را توضیح داده است:
در یک روز سرد زمستانی، چند جوجه تیغی برای گرم کردن خودشان، دور هم جمع و به یکدیگر نزدیک شدند، اما همین که خارهایشان در بدن هم فرو رفت، مجبور شدند از هم فاصله بگیرند. با این حال،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : 'ARMITA'

'ARMITA'

کاربر انجمن
سطح
12
 
ارسالی‌ها
333
پسندها
3,156
امتیازها
16,913
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #5
۵- پا لای در

شخصی ابتدا لطف کوچکی به شما می‌کند اما بعد از مدتی، گرفتار می‌شوید چون خواسته‌ها و توقعاتش بیشتر و بیشتر می‌شود و شما هم توانایی نه گفتن ندارید. به این ترفند «پا لای در» گفته می‌شود و بازاریاب‌ها برای فروش محصولاتشان به وفور از آن استفاده می‌کنند.

برای مثال، بازاریاب‌ها به شما پیشنهاد می‌دهند که از اشتراک رایگان یک ماهه‌ی اول محصولشان استفاده کنید. گرچه ریالی خرج نمی‌کنید اما دیگر به دام می‌افتید چون بقیه‌ی اشتراک را به کسی که نسخه‌ی رایگان محصول را امتحان کرده، راحت‌تر می‌توان فروخت.
اگر فروشنده‌ای به شما وعده‌ی تخفیف زیاد بدهد یا بگوید که اگر سه عدد از جنسش را بخرید پول دو عدد را خواهید داد، این یعنی او هم از این ترفند باخبر است و سعی می‌کند پایش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : 'ARMITA'

'ARMITA'

کاربر انجمن
سطح
12
 
ارسالی‌ها
333
پسندها
3,156
امتیازها
16,913
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #6
۶- تئوری هنجار شدن تدریجی
آدم‌ها می‌توانند بدترین تغییرات در زندگیشان را با آرامش و خونسردی قبول کنند، به شرط آنکه این تغییرات به تدریج رخ دهند.

برای مثال، ساکنان شهرها دیگر آمادگی تحمل مه دود و مشکلات زیست محیطی در شهر محل زندگیشان را پیدا کرده‌اند چون این تغییرات یکباره رخ نداده‌اند و مردم فرصت پیدا کرده‌اند که به این شرایط بد عادت کنند.

این تئوری می‌تواند جواب بسیاری از سؤالات ما باشد، از وقایع بزرگ تاریخی گرفته تا مسائل عادی و روزمره. مثلاً چرا مردم آلمان در مقابل دولت نازی و اردوگاه های کار اجباری اش در دهه‌های سی و چهل میلادی ایستادگی نکردند؟ یا چرا آدم‌ها زندگی مشترکی را ادامه می‌دهند که روان آنها را تخریب می‌کند؟ همه‌ی این سؤال‌ها جواب ساده‌ای دارند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : 'ARMITA'

'ARMITA'

کاربر انجمن
سطح
12
 
ارسالی‌ها
333
پسندها
3,156
امتیازها
16,913
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #7
۷- تئوری مرجع ناشناس
طبق این تئوری، به کمک چند کلمه‌ی جادویی به راحتی می‌توان آدم‌ها را فریب داد. ما عبارت‌هایی مثل «به گفته‌ی دانشمندان» یا «به ادعای کارشناسان» که حتی پشتوانه‌ی علمی دقیقی مثل یک تحقیق علمی ندارند، را به راحتی باور می‌کنیم. ما به طور ناخودآگاه، گفته‌های مرجع ناشناسی (مثل یک کارشناس یا دانشمندان) را قبول می‌کنیم که ممکن است اصلاً وجود نداشته باشد.

برای مثال، در آگهی تبلیغاتی یک قرص گفته می‌شود که تأثیر و کارایی آن به اثبات دانشمندان رسیده است. این مسأله باعث می‌شود که مخاطب این ادعاها را باور کند. چون همه‌ی ما به دانشمندها اعتماد داریم.

به اطلاعاتی که هویت نامشخصی دارند اعتماد نکنید. این عبارت‌ها که در آگهی‌های تبلیغاتی، اینترنت و جراید و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : 'ARMITA'

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

عقب
بالا