متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

بالینی محدودیت و توانمندی های نابینایان

  • نویسنده موضوع Agust D
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 13
  • بازدیدها 319
  • کاربران تگ شده هیچ

Agust D

مدیر بازنشسته
سطح
14
 
ارسالی‌ها
1,344
پسندها
5,602
امتیازها
24,673
مدال‌ها
21
  • نویسنده موضوع
  • #1
پرفسور پیاژه به صورت نظام داری تحول روانی انسان را مورد بررسی قرار داده است و دوره های مختلف تحول شناختی انسان را شناسایی کرده است. پیاژه تجارب حسی – حرکتی مثل دیدن و شنیدن را عامل مهمی در تحول شناختی کودک و رسیدن او به مراحل پیشرفته تفکر منطقی می داند. پیاژه (1970، به نقل از میلانی فر، 1374) عقیده دارد که غالبا تفاوت های فردی که غالبا تفاوت های فردی که سبب تمایز یک کودک استثنایی می گردد، حاصل محدودیت هایی هستند که به بیش از یک عامل از چهار عامل تحول روانی زیر نسبت داده می شود.

1- تاثیر نابینایی بر رشد داخلی کودک​

رشد داخلی مربوط به رشد جسمانی، رشد دستگاه عصبی و رشد غدد درون ریز می باشد. رفتارهای خاصی به کنش ساخت های خاصی وابسته هستند. مثلا هماهنگی شنیدن، حرکت وضعی و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Agust D

Agust D

مدیر بازنشسته
سطح
14
 
ارسالی‌ها
1,344
پسندها
5,602
امتیازها
24,673
مدال‌ها
21
  • نویسنده موضوع
  • #2

- تاثیر تابینایی بر تجربه اکتسابی​

دومین عامل تحول روانی، تجربه اکتسابی است. هنگام چهاردست و پا رفتن، نابینایی مطلق موجب تاخیر در چهار دست و پا رفتن یا خزیدن و یا مستقل راه رفتن بدون کمک دیگران می شود.
فرایبرگ (1969، به نقل از میلانی فر، 1374) خاطر نشان می کند که این تاخیر ناشی از فقدان محرک درونی برای رسیدن به یک هدف دیداری است که بر اساس بینایی فراهم می شود. کودک برای آنکه به سمت نشانه های صدا برود باید قبلا مفهوم پایداری شی در اون بوجود آمده باشد.
کودکی که فاقد بینایی است، در جابه جایی حرکتی و جهت یابی دچار تاخیر است. بنابراین چنین کودکی فاقد تجارب اکتسابی کافی است و براین اساس می توان نتیجه گرفت که کودک نابینا در تحول شناختی دچار تاخیر است.
یکی از مهمترین نیازهای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Agust D

Agust D

مدیر بازنشسته
سطح
14
 
ارسالی‌ها
1,344
پسندها
5,602
امتیازها
24,673
مدال‌ها
21
  • نویسنده موضوع
  • #3

4- تاثیر نابینایی بر تعادل جویی​

تعادل جویی به مثابه یک عامل سازمان دهنده عوامل سه گانه فوق عمل می کندتا آنها را بدون تناقض به یکدیگر ارتباط می دهد. هر تحول زیستی واجد فرایندهای نظم جویی است. تعادل جویی یک فرایند تدریجی و توام با خودنظم جویی است و با این مفهوم، گام به گام به حالت نهایی بازگشت پذیری میل می کند که مشخصه تمام ساخت های عالی شناختی مستلزم ساخت های حسی – حرکتی است. از این رو هرگونه نقص یا نارسایی حسی – حرکتی و نتیجتا ساخت های عالی شناختی را تحت تاثیر قرار می داد. اگرچه نقص حسی – حرکتی مانند نابینایی ممکن است به نقص تعادل جویی منجر گردد. تاثیر نابینایی بر کنش های رمزی (تقلید، بازی رمزی، تصویر ذهنی) به منظور شناخت تفاوت های کمی و کیفی تحول شناختی کودکان...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Agust D

Agust D

مدیر بازنشسته
سطح
14
 
ارسالی‌ها
1,344
پسندها
5,602
امتیازها
24,673
مدال‌ها
21
  • نویسنده موضوع
  • #4

تاثیر نابینایی بر بازی رمزی​

پیاژه و اینهلدر (1969، به نقل از میلانی فر، 1374) از سه دسته بازی ها نام برده اند:

  • بازی تمرینی
  • بازی رمزی
  • بازی قاعده دار
پیاژه عقیده دارد که بازی برای عواطف کودک و تعادل هوش کودک ضروری است. در کودکان نابینا درون دادهای بینایی کاهش یافته و یا اصلا وجود ندارد. این کودکان شانس مشاهده بزرگسالان را ندارند، آنها کمتر با دیگران مواجهه می شوند، در نتیجه به شدت، تجارب زندگی اشان که پایه های بازی را تشکیل می دهند، محدود است.

بازی رمزی مستلزم تجسم یک شی و یک موقعیت از راه بینایی و یا شنوایی است. در نتیجه این بازی ها هم تقلید است و هم تخیل. به همین دلیل کودکان پیش دبستانی نابینا از لحاظ شناختی برای بسیاری از فعالیت های بازی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Agust D

Agust D

مدیر بازنشسته
سطح
14
 
ارسالی‌ها
1,344
پسندها
5,602
امتیازها
24,673
مدال‌ها
21
  • نویسنده موضوع
  • #5
نابینایان بیشتر به وسیله تماس تحرک از کیفیت اجسام کسب دانش می کنند. و برای دسترسی به اطلاعات نیاز به آموزش های مناسب جهت بهبود مهارت های شنیداری دارند. حس لامسه اصلی ترین حس برای نابینایان است. هر یک از انگشتان آنها مثل یک چشم برای آنها عمل می کند.

2 نوع حس لامسه برای آنها وجود دارد: لمس ترکیبی و لمس تحلیلی

لمس ترکیبی

مربوط به اجسامی است که اندازه آنها به قدری کوچک است که شخص می تواند آنها را با دست بگیرد و به وسیله حس لامسه تصویری از آن شی در ذهن خود بسازد که به آن تصویر ذهنی لمسی ترکیبی می گویند.

لمس تحلیلی

نوع دیگر تصویرسازی لمسی عبارت است از تصویر سازی لمسی تحلیلی که در آن فرد نابینا اجسام و اشیایی را لمس می کند که بیش از اندازه بزرگ هستند به طوری که نمی توان آنها...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Agust D

Agust D

مدیر بازنشسته
سطح
14
 
ارسالی‌ها
1,344
پسندها
5,602
امتیازها
24,673
مدال‌ها
21
  • نویسنده موضوع
  • #6
ارتباط چشمی در ایجاد وابستگی عاطفی بین کودکان و والدین نقش مهمی دارد. از آنجا که فقدان تماس چشمی، حاکی از رد کردن یا فقدان علاقه به تعامل اجتماعی فرض می شود، ممکن است سبب تعامل کمتر کودکان معلول بینایی با والدین گشته و تعامل برقرار شده نسبت به تعامل کودکان بینا با والدینشان از کیفیت متفاوتی برخوردار شود (وارن، 1984، فرل، 1985).

تحول اجتماعی از مهم ترین جنبه های تحول کودکان و نوجوانان است. در سایه کسب مهارت های اجتماعی، فرد قادر به برقراری ارتباط با سایرین و سازگاری با خود و دیگران می شوند. یکی از مهمترین مسائلی که کودکان نابینا با آن دست به گریبان هستند دوست یابی است. یافتن فردی که بتوانند احساس ها، شادی ها و رازهایشان را با او در میان بگذارند. وقتی از معلمان و والدین این کودکان سوال...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Agust D

Agust D

مدیر بازنشسته
سطح
14
 
ارسالی‌ها
1,344
پسندها
5,602
امتیازها
24,673
مدال‌ها
21
  • نویسنده موضوع
  • #7

مبانی روانشناختی خصیصه های افراد نابینا​

1- نابینایی و اعتمادبنفس، حساسیت فوق العاده به آنچه در پیرامون آنها می گذرد به ویژه آدم هایی که در محیط ایشان حضور دارند و یا در کنارشان می نشینند دارند. از همین رو و به لحاظ برخورداری از چنین حساسیت روانی فوق العاده، بعضا رگه هایی از ناامنی روانی – اجتماعی و گاه کم اعتمادی و برخی بدبینی ها و سوء ظن ها نسبت به کنش ها و واکنش ها و رفتارهای دیگران در خصیصه های شخصیتی بسیاری از افراد نابینا مشاهده می شود. افراد نابینا آسیب پذیری زیادی نسبت به افزایش مشکلات روان شناختی و عملی، خصومت، افکار پارانویایی، لرزش، تعریق، بی خوابی و مانند آنها را از خود نشان می دهند. مشکلات و آسیب پذیری افراد نابینا نسبت به برخی روابط اجتماعی مانند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Agust D

Agust D

مدیر بازنشسته
سطح
14
 
ارسالی‌ها
1,344
پسندها
5,602
امتیازها
24,673
مدال‌ها
21
  • نویسنده موضوع
  • #8
3- افسردگی و نابینایی، تطابق با نابینایی و چگونگی پذیرش آنها از سوی اجتماع فشلر روانی فراوانی را بر شخص نابینا وارد می کند که می تواند سلامت روانی آنها را خدشه دار کند. اکثر کردم برداشت های غلطی از فلسفه نابینایی دارند. همین نگرش تطابق فرد نابینا با اجتماع دشوار می کند. پرفسور کافمن معتقد است علت اینکه افراد بیش از هر معلولیت دیگیری از نابینایی و روبرو شدن با افراد نابینا واهمه دارند، این است که به برقراری ارتباط اولیه با آنها خود را دچار سردرگمی می بینند. زیرا مردم قبل از استفاده از شیوه بیان در برقراری ارتباط به ازای نگاهشان از افراد نابینا پاسخی دریافت نمی کنند. این عدم ارتباط اغلب واکنش های نامطلوبی را در نابینایان بر می انگیزاند. حالت افسردگی می تواند در افراد مستعد ایجاد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Agust D

Agust D

مدیر بازنشسته
سطح
14
 
ارسالی‌ها
1,344
پسندها
5,602
امتیازها
24,673
مدال‌ها
21
  • نویسنده موضوع
  • #9

توانمندی های نابینایان​

توانمندی های شناختی​

در تحقیقی که در سال 1390 انجام شد تحت عنوان بررسی و مقایسه استعدادهای چندگانه گاردنر در دانش آموزان پسر نابینا و بینا انجام شد؛ نشان داد که میان دانش آموزان نابینا و بینا در هیچ کدام از استعدادهای چندگانه تفاوت معناداری در همه زمینه ها وجود ندارد. فقط در آیتم هوش وجودی (هستی گرایانه) و موسیقی بالاتر و در هوش فضایی پایین تر هستند. افراد نابینا با وجود نداشتن بینایی قادرند این توانایی را از طریق دیگر حواس جبران کنند. گاردنر 8 گونه استعداد را مقوله بندی کرده است: استعداد دیداری-فضایی، منطقی-ریاضی، کلامی-زبانی، موسیقایی، بدنی-جنبشی، بین فردی، درون فردی، طبیعت گرا. البته در یکی از آثار خود استعداد وجودی یا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Agust D

Agust D

مدیر بازنشسته
سطح
14
 
ارسالی‌ها
1,344
پسندها
5,602
امتیازها
24,673
مدال‌ها
21
  • نویسنده موضوع
  • #10

توانایی های هوشی​

ورن در سال 1984 ادبیات تحول هوشی مربوط به کودکان نابینا را مرور کرد و گزارش کرد که کودکان نابینا در برخی حوزه ها با کودکان بینای هم سن و سال متفاوت هستند. این حوزه ها طیفی از درک مفاهیم یا دانش کلی درباره جهان را شامل می شود (هاردمن و همکاران، 1990 به نقل از میلانی فر، 1376).

ساموئل پی هیز در اثر کلاسیک خود تحت عنوان مشارکت ها در روانشناسی نابینایی 3 نکته ی مهم را گزارش می دهد:

1- نابینایی به خودی خود به هوش کمتر نمی انجامد. تعدادی از کودکان نابینا که بهره هوشی آنها به مدت چند سال پایین بود، به مراتب هوش آنها به سرعت افزایش یافت.

2- در وحله دوم نتوانسته است نکته ای به زیان دانش آموزان نابینا به خصوص در رابطه با هوش کلامی آنها پیدا کرد.

3-...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Agust D
عقب
بالا