متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.
  • موارد قبل از ارسال عکس:

    1- با توجه به چندین تذکر از کارگروه مصادیق مجرمانه (فیلترینگ) به عکس ها لطفا قبل ازارسال عکس دقت کنید که عکس ارسالی از نظر پوشش، مناسب باشد و برای سایت ایجاد مشکل ننماید. (بازبودن بالا تنه، پایین تنه، سرشانه ها)

    2- در صورت مشاهده عکس های مورد دار بلافاصله گزارش را زده تا تیم یک رمان بررسی لازم را انجام دهند.

    3- در صورت مشاهده عکس های مورد دار زیاد از یک کاربر، کاربر فوق مسدود و تمام پست های این شخص پاک خواهد شد.

    4-دقت فرمایید که تعداد عکس های ارسالی در هر پست باید بین 3 تا 5 عکس باشد و تعداد ارسالی در هر تاپیک کمتر از 4 پست نباشد.

    5-از ارسال هر گونه تاپیک تکراری و اسپم خودداری بفرمایید.

آموزشی [ترڪیب بندے عڪاسے]

  • نویسنده موضوع 78_RVN
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 9
  • بازدیدها 248
  • کاربران تگ شده هیچ

78_RVN

کاربر نیمه فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
491
پسندها
4,742
امتیازها
23,673
مدال‌ها
1
  • نویسنده موضوع
  • #1
10 قانـون ترکــیب بندی عکـاسـی


در عکاسی این تنها سوژه شما نیست که اهمیت دارد، بلکه چگونگی عکاسی از آن سوژه هم بسیار مهم است. ترکیب بندی ضعیف می‌تواند یک سوژه‌ی فوق العاده را معمولی به نظر برساند، اما صحنه ای که چیدمان خوبی داشته باشد می تواند از معمولی ترین سوژه ها تصویری شگفت انگیز بسازد. از اینرو در این مطلب لنزک به ۱۰ قانون ترکیب بندی می‌پردازیم تا بتوانید مهارت‌های عکاسی خود را ارتقا بخشید و همچنین برخی از توصیه‌های عکاسان حرفه‌ای را نیز با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم.

مجبور نیستید که تمامی این قوانین را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] R_MāN'8

78_RVN

کاربر نیمه فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
491
پسندها
4,742
امتیازها
23,673
مدال‌ها
1
  • نویسنده موضوع
  • #2
۱
ساده سازی صحنه
rules-of-photo-composition-01-lenzak.jpg

زمانی که با چشم غیر مسلح به صحنه نگاه می‌کنید، مغز شما به طور خودکار سوژه‌های مهم را تمیز می‌دهد. ولی دوربین قادر به چنین کاری نیست و هر چیزی که در مقابلش باشد را ثبت می‌کند که این می‌تواند موجب شود عکسی به هم ریخته، شلوغ و خالی از نقطه کانونی (مرکز توجه یا نقطه ای در عکس که اهمیت بیشتری دارد و چشم بیننده باید فورا متوجه آن شود) داشته باشید.
برای حل این مشکل شما باید ابتدا سوژه‌تان را انتخاب کنید، سپس فاصله کانونی یا زاویه دید دوربین را به صورتی تنظیم کنید که آن سوژه در مرکز توجه کادر قرار گیرد. همیشه خارج کردن اشیاء دیگر از عکس ممکن نیست، پس آنها را در پس...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] R_MāN'8

78_RVN

کاربر نیمه فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
491
پسندها
4,742
امتیازها
23,673
مدال‌ها
1
  • نویسنده موضوع
  • #3
۲
پر کردن کادر
rules-of-photo-composition-03-lenzak.jpg

هنگام عکاسی از صحنه‌های بزرگ، می تواند سخت باشد که بدانید سوژه چقدر باید در کادر بزرگ باشد یا اینکه چقدر باید زوم کنید. در واقع داشتن فضای خالی زیاد در صحنه یکی از رایجترین اشتباهات ترکیب بندی است. اینکار موجب می‌شود که سوژه‌تان کوچکتر از آنچه باید باشد به نظر برسد و همچنین چشم بینندگان گیچ می شود که قرار است به چه نقطه ای نگاه کند.
برای حل این مشکل باید زوم کنید تا کادر را پر نمایید و یا اینکه به سوژه نزدیکتر شوید. زوم کردن پرسپکتیو عکس را مسطح می کند و کنترل یا حذف آنچه در پس زمینه دیده می شود را برایتان ساده تر می کند، ولی با نزدیک شدن به سوژه می‌توانید نمای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] R_MāN'8

78_RVN

کاربر نیمه فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
491
پسندها
4,742
امتیازها
23,673
مدال‌ها
1
  • نویسنده موضوع
  • #4
۳ نسبت تصویر – Aspect ratio
rules-of-photo-composition-05-lenzak.jpg

عادت کردن به اینکه تمامی عکس‌ها را به صورت افقی ثبت ‌کنیم، راحت است. اینبار حالت عمودی را امتحان کنید و فاصله خود تا سوژه یا زومتان را در این سبک جدید تنظیم نمایید. چه عکس هایتان عمودی گرفته شده باشند و چه افقی، می توانید بعدا با بُرش دادن (کراپ) آن ها را بهتر کنید.
هر چه باشد خیلی بعید است که همیشه سوژه‌های شما متناسب حسگر دوربینتان باشند. عکس را با نسبت ۱۶:۹ برش بزنید تا افکت صفحه واید (widescreen) داشته باشید و یا اینکه به صورت مربع آن را ببرید تا عکسی مشابه دوربین‌های مدیوم فرمت (medium format) داشته باشید.
چرا جواب می دهد:...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] R_MāN'8

78_RVN

کاربر نیمه فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
491
پسندها
4,742
امتیازها
23,673
مدال‌ها
1
  • نویسنده موضوع
  • #5
۴
اجتناب از قرار دادن سوژه در مرکز کادر
rules-of-photo-composition-07-lenzak.jpg

معمولا عکاسان مبتدی علاقه‌ی زیادی به قرار دادن سوژه‌شان در مرکز کادر دارند. که البته اینکار عکس‌های کسل کننده و غیرپویایی تولید می‌کند. یک راه حل برای این مشکل استفاده از قانون یک سوم است که در آن باید عکس را به سه قسمت تقسیم کنید (هم عمودی و هم افقی) و سوژه را روی یکی از این خطهای فرضی یا تقاطع‌ها قرار دهید. البته این روش خیلی مبالغه شده است.
در عوض، سوژه را از مرکز دور کنید تا حس کنید چگونه می تواند با چیز های دیگر در صحنه، شامل هر ناحیه ای با نور یا رنگ متضاد، تراز شود. هیچ قانون آسان یا سریعی برای دست یابی به چنین تراز بصری وجود...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] R_MāN'8

78_RVN

کاربر نیمه فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
491
پسندها
4,742
امتیازها
23,673
مدال‌ها
1
  • نویسنده موضوع
  • #6
۵
خطوط هدایت گر
rules-of-photo-composition-09-lenzak.jpg

عکسی با ترکیب بندی ضعیف، باعث می شود بیننده در اینکه به کجا نگاه کند دچار تردید شود و ممکن است نگاهش بدون هدف در اطراف صحنه بچرخد و نتواند نقطه کانونی مشخصی را پیدا کند. اما شما می‌توانید با استفاده از خطوط، حرکت چشم بیننده در اطراف عکس را کنترل نمایید.
خطوط همگرا حسی قوی از پرسپکتیو و عمق سه بعدی می دهند و شما را داخل عکس می کشند. خطوط منحنی چشم بیننده را حول کادر چرخانده و به سوژه اصلی می‌رساند.
خطوط همه جا حضور دارند، در ساختار دیوارها، حصارها، جاده‌ها، ساختمان‌ها و سیم های تلفن. همچنین خطوط می‌توانند فرضی باشند، مثلا مسیر نگاه سوژه‌ای که در خارج از مرکز...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] R_MāN'8

78_RVN

کاربر نیمه فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
491
پسندها
4,742
امتیازها
23,673
مدال‌ها
1
  • نویسنده موضوع
  • #7
۶
خطوط مورب
rules-of-photo-composition-11-lenzak.jpg

خطوط افقی حسی آرامش بخش و ایستا به عکس می‌بخشند، در صورتی که خطوط عمودی حسی از پایداری و ثبات ایجاد می‌کنند. برای ایجاد حس درام، حرکت و جنبش یا تردید باید به دنبال خطوط مورب باشید.
برای گرفتن خطوط مورب تنها کافی است که مکان یا فاصله کانونی تان را کمی تغییر دهید، هر چه زاویه دید بازتر باشد باشد خطوط مورب را بیشتر نشان می دهد چون پرسپکتیو افزایش می‌یابد. در لنزهای زاویه عریض (wide-angle) احتمالش بیشتر است که برای افزایش وسعت صحنه دوربین را به بالا یا پایین کج کنید.
شما همچنین می‌توانید به صورت مصنوعی با تکنیک زاویه کج یا زاویه هلندی (dutch tilt) نیز این خطوط مورب را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] R_MāN'8

78_RVN

کاربر نیمه فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
491
پسندها
4,742
امتیازها
23,673
مدال‌ها
1
  • نویسنده موضوع
  • #8
۷
فضا برای حرکت
rules-of-photo-composition-13-lenzak.jpg

با وجودی که عکس‌ها در ذات ایستا هستند ولی قدرت زیادی در انتقال حس حرکت دارند. زمانی که به عکسها نگاه می‌کنیم، می‌توانیم رویدادهای درون آن را درک کنیم و آینده آن را پیشبینی کنیم، اگر سوژه‌ی شما جایی برای حرکت به جز خارج شدن از کادر نداشته باشد، نوعی حس عدم تعادل و ناخوشایند را در بیننده ایجاد میکند.
این افکت تنها به سوژه‌های متحرک اختصاص ندارد. برای نمونه زمانی که عکس پرتره‌ای را می بینید، تمایل دارید تا مسیر نگاه سوژه را دنبال کنید، و باید فضایی برای نگاه کردن آن ها وجود داشته باشد.
برای هر دو این عکس‌ها باید همیشه در جلوی سوژه فضای بیشتری از پشت آن وجود داشته...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] R_MāN'8

78_RVN

کاربر نیمه فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
491
پسندها
4,742
امتیازها
23,673
مدال‌ها
1
  • نویسنده موضوع
  • #9
۸
پس زمینه‌ها
rules-of-photo-composition-15-lenzak.jpg

تمام تمرکزتان را روی سوژه نگذارید، به آنچه در پس زمینه اتفاق می افتد نیز نگاه کنید. پس زمینه در پر کردن کادر یا ساده سازی صحنه نقش مهمی را ایفا می‌کند. شاید همیشه نتوانید پس زمینه را از صحنه حذف کنید، ولی می‌توانید آن را کنترل نمایید.
گاها تنها تغییر مکان دادن شما می‌تواند پس زمینه‌ی سوژه را مناسب آن کند. همچنین شما می‌توانید از دیافراگمی باز و فاصله کانونی بلند تر برای محو کردن پس زمینه استفاده نمایید.
تمام اینها بستگی به این دارد که پس زمینه بخشی از داستانی که می‌خواهید با عکس نقل کنید باشد یا خیر. در عکس بالا پس زمینه چیزی بود که باید محو می‌شد.
چرا جواب می...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] R_MāN'8

78_RVN

کاربر نیمه فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
491
پسندها
4,742
امتیازها
23,673
مدال‌ها
1
  • نویسنده موضوع
  • #10
۹
خلاقیت با رنگ‌ها
rules-of-photo-composition-17-lenzak.jpg

رنگ‌های اصلی روشن چشم را به خود معطوف می‌کنند به ویژه زمانی که در تضاد با رنگی مکمل قرار بگیرند. اما راه های دیگری نیز برای ایجاد تضاد های رنگی وجود دارد – برای نمونه زمانی که رنگ‌های روشن در مقابل پس زمینه‌‌ای تک رنگ (مونوکروماتیک – monochromatic) قرار می‌گیرند. برای داشتن عکس‌های خیره کننده وجود تضاد های رنگی قوی الزامی نیست.
صحنه‌هایی که متشکل از یک رنگ هستند اثرگذاری بالایی دارند. همچنین عکس هایی که درجات هماهنگ و هارمونیکی از یک رنگ دارند، همچون منظره هایی با روشنایی نرم، نیز عکس‌های بی نظیری را رقم میزنند.
نکته مهم اینجاست که چطور برای حذف رنگ های...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] R_MāN'8

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا