متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.
  • موارد قبل از ارسال عکس:

    1- با توجه به چندین تذکر از کارگروه مصادیق مجرمانه (فیلترینگ) به عکس ها لطفا قبل ازارسال عکس دقت کنید که عکس ارسالی از نظر پوشش، مناسب باشد و برای سایت ایجاد مشکل ننماید. (بازبودن بالا تنه، پایین تنه، سرشانه ها)

    2- در صورت مشاهده عکس های مورد دار بلافاصله گزارش را زده تا تیم یک رمان بررسی لازم را انجام دهند.

    3- در صورت مشاهده عکس های مورد دار زیاد از یک کاربر، کاربر فوق مسدود و تمام پست های این شخص پاک خواهد شد.

    4-دقت فرمایید که تعداد عکس های ارسالی در هر پست باید بین 3 تا 5 عکس باشد و تعداد ارسالی در هر تاپیک کمتر از 4 پست نباشد.

    5-از ارسال هر گونه تاپیک تکراری و اسپم خودداری بفرمایید.

آموزشی قانون اصلی ترکیب بندی (کامپوزیشن) عکاسی برای حرفه ای شدن

  • نویسنده موضوع Vana~
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 13
  • بازدیدها 256
  • کاربران تگ شده هیچ

Vana~

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
40
 
ارسالی‌ها
12,999
پسندها
33,504
امتیازها
96,874
مدال‌ها
69
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #1
لازم نیست ترکیب‌بندی را پیچیده کنید
لازم نیست ترکیب‌بندی عکس پیچیده باشد. قواعد مختلفی مثل نظریه «قانون یک‌سوم» و یا قانون پیچیده‌تری به نام «نسبت طلایی» وجود دارد. ولی اگر بخواهید بیش‌ازاندازه خودتان را به فرمول‌ها محدود کنید، عکس‌هایتان بویی از خلاقیت نمی‌برد.

در دنیای واقعی با سوژه‌ها و صحنه‌های زیادی سروکار دارید و این مستلزم ذهن باز و انعطاف‌پذیر شماست. روشی که در یک عکس استفاده می‌شود، از عکسی به عکس دیگر متفاوت است.

 
امضا : Vana~

Vana~

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
40
 
ارسالی‌ها
12,999
پسندها
33,504
امتیازها
96,874
مدال‌ها
69
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #2
شاه‌کلید موفقیت این است که بدانید چگونه تمام تصمیم‌هایی که در مورد ترکیب‌بندی می‌گیرید، می‌توانند روی ظاهر عکس و نحوه ادراک مردم از عکس شما اثرگذار باشد. نحوه کادربندی، فاصله کانونی یا موقعیت شخص در کادر،تفاوت زیادی درنتیجهٔ نهایی ایجاد می‌کند.

داشتن دانش فنی، هم در عکاسی و هم در ترکیب‌بندی بسیار مهم است ولی برای گرفتن عکسی زیبا، شما به دانش بصری نیز نیاز دارید. در اینجا به ۱۰ اصل کلیدی می‌پردازیم.
 
امضا : Vana~

Vana~

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
40
 
ارسالی‌ها
12,999
پسندها
33,504
امتیازها
96,874
مدال‌ها
69
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #3
قانون اول: صحنه را ساده‌تر کنید
وقتی با چشم غیرمسلح به صحنه نگاه می‌کنید، نگاهتان به‌طور خودکار به سوژه می‌افتد. ولی دوربین قادر به چنین کاری نیست و هر چیزی که در مقابلش باشد را ثبت می‌کند که این می‌تواند موجب شود عکسی به‌هم‌ریخته، شلوغ و بدون نقطه کانونی داشته باشید.

کاری که باید بکنید این است که ابتدا سوژه‌تان را انتخاب کنید، بعد فاصله کانونی یا زاویه دید دوربین را به صورتی تنظیم کنید که آن سوژه در مرکز توجه کادر قرار بگیرد. نمی‌توان همیشه سایر چیزها را از عکس حذف کرد، پس آن‌ها را در پس‌زمینه قرار دهید یا کاری کنید که بخشی از روایت تصویری باشند. سایه‌ها، بافت‌ها و الگوها ابزارهایی هستند که ترکیب‌بندی عکس ساده را بهتر می‌کنند.
 
امضا : Vana~

Vana~

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
40
 
ارسالی‌ها
12,999
پسندها
33,504
امتیازها
96,874
مدال‌ها
69
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #4
علت اثرگذاری…
هرچه عکس ساده‌تر باشد، اثرگذاری آن بیشتر است.

به سوژه نزدیک‌تر شوید تا قسمت‌های اضافی تصویر از کادر حذف شود.
سایه‌ها و شکل‌ها، سوژه را بهتر می‌کنند.
خطوط شعاعی دایره‌ای در عکس بالا، چشم بیننده را به داخل کادر هدایت می‌کند.
 
امضا : Vana~

Vana~

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
40
 
ارسالی‌ها
12,999
پسندها
33,504
امتیازها
96,874
مدال‌ها
69
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #5
قانون دوم: کادر را پرکنید
وقتی از صحنه‌های بزرگ‌تری عکس می‌گیرید، دانستن اینکه چقدر باید زوم کنید می‌تواند سخت باشد. درواقع خالی نگه‌داشتن قسمت‌های بیشتری از کادر درصحنه، یکی از رایج‌ترین اشتباهات ترکیب‌بندی است. این کار موجب می‌شود که سوژه‌تان کوچک‌تر ازآنچه که هست به نظر برسد و همچنین بیننده گیج می‌شود که کجا را نگاه کند.

برای جلوگیری از این مشکل، باید زوم کنید تا کادر پر شود و یا اینکه به سوژه نزدیک‌تر شوید. زوم کردن،پرسپکتیو عکس را مسطح و کنترل یا حذف آنچه در پس‌زمینه هست را ساده‌تر می‌کند، ولی با نزدیک شدن به سوژه می‌توانید نمای بهتری از سوژه داشته باشید.

علت اثرگذاری…
سوژه را به‌قدر کافی در مرکز توجه قرار می‌دهد.

پر کردن کادر سوژه را بزرگ‌تر و به‌هم‌ریختگی‌ها را کمتر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Vana~

Vana~

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
40
 
ارسالی‌ها
12,999
پسندها
33,504
امتیازها
96,874
مدال‌ها
69
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #6
قانون سوم: نسبت‌ها را رعایت کنید
عکس گرفتن در حالت افقی خیلی راحت است. در عوض سعی کنید با حالت عمودی هم عکس بگیرید و موقعیت و مقدار زوم را در این حالت جدید تنظیم کنید. می‌توان بعدها، عکس‌های افقی یا عمودی را به‌اندازه دلخواه برش داد.

بااین‌حال، خیلی بعید است که همیشه سوژه‌تان متناسب حسگر دوربینتان باشد. سعی کنید عکس را با نسبت ۱۶: ۹ ببرید تا عکستان نمای گسترده تری داشته باشید و یا اینکه به‌صورت مربع آن را ببرید تا عکسی متناسب با دوربین‌های مدیوم فرمت داشته باشید.

علت اثرگذاری…
نمی‌دانید عکس افقی بگیرید یا عمودی؟ پس هر دو را امتحان کنید.

اگر سوژه خیلی بلند باشد می‌توانید بعداً آن را ببرید.
برای نتایج متفاوت و حتی بهتر، دوربین را بچرخانید و عمودی عکس بگیرید.
دقت کنید که نبست...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Vana~

Vana~

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
40
 
ارسالی‌ها
12,999
پسندها
33,504
امتیازها
96,874
مدال‌ها
69
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #7
قانون چهارم: سوژه را در وسط کادر قرار ندهید
اگر مبتدی هستید، ممکن است وسوسه شوید که سوژه را درست در وسط کادر قرار دهید. با این کار عکس‌های ثابت و کسل‌کننده‌ای می‌گیرید. یک‌راه حل برای این مشکل استفاده از قانون یک‌سوم است که در آن باید عکس را هم عمودی و هم‌افقی به سه قسمت تقسیم کنید و سوژه را روی یکی از این خطوط فرضی یا تقاطع‌ها قرار دهید. البته این روش دست‌وپا گیری است.

در عوض، سوژه را از مرکز دور کنید تا همه اجزای صحنه مانند تضاد رنگ‌ها با روشنایی تصویر، در توازن باشند. هیچ قانون سخت یا راحتی برای دست‌یابی به چنین تراز بصری وجود ندارد، ولی به‌سرعت یاد خواهید گرفت که بر غریزه‌تان تکیه کنید و زمانی که چیزی به نظرتان درست آمد به آن اعتماد کنید.

علت اثرگذاری…
با تغییر دادن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Vana~

Vana~

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
40
 
ارسالی‌ها
12,999
پسندها
33,504
امتیازها
96,874
مدال‌ها
69
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #8
قانون پنجم: از خطوط هدایتگر استفاده کنید
۱۰ قانون ترکیب بندی عکس

اگر عکسی کادربندی مناسبی نداشته باشد، بیننده گیج می‌شود و نمی‌داند که باید کجا را نگاه کند و ممکن است بدون پیدا کردن نقطه کانونی،نگاهش سر در گم باشد. اما می‌توانید با استفاده از این خطوط،مسیر حرکت چشم بیننده را در اطراف عکس کنترل کنید.

خطوط همگرا با ایجاد حسی قوی از پرسپکتیو و عمق سه‌بعدی، شمارا داخل عکس می‌کشند. خطوط منحنی شکل می‌توانند چشم بیننده را به داخل کادر و سوژه اصلی هدایت کنند.

خطوط همه‌جا حضور دارند، در دیوارها، حصارها، جاده‌ها، ساختمان‌ها و سیم‌های تلفن. همچنین این خطوط می‌توانند فرضی باشند، مثلاً اگر سوژه‌ای خارج از کادر قرار دارد، از خطوط فرضی استفاده کنید.

علت اثرگذاری…
خطوط می‌توانند ابزار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Vana~

Vana~

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
40
 
ارسالی‌ها
12,999
پسندها
33,504
امتیازها
96,874
مدال‌ها
69
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #9
قانون ششم: از خطوط مورب استفاده کنید
خطوط افقی حسی ثابت و آرامی به عکس می‌دهند، درصورتی‌که خطوط عمودی حسی از پایداری و ثبات ایجاد می‌کنند. در عوض، برای ایجاد حس درام، حرکت و تردید از خطوط مورب استفاده کنید.

برای ایجاد خطوط مورب فقط باید مکان یا فاصله کانونی‌تان را کمی تغییر دهید، زیرا هر چه زاویه دید بازتر باشد خطوط مورب بیشتر دیده می‌شوند چون پرسپکتیو افزایش می‌یابد. در لنزهای زاویه باز، برای افزایش وسعت صحنه می‌توانید دوربین را کمی از بالا یا پایین کج کنید.

می‌توانید به‌صورت مصنوعی با تکنیک زاویه کج یا زاویه هلندی نیز این خطوط مورب را ایجاد کنید. برای این کار فقط باید هنگام عکس گرفتن، دوربین را کج کنید. این روش مناسبی است اما برای هر عکسی مناسب نیست و بهتر است بااحتیاط از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Vana~

Vana~

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
40
 
ارسالی‌ها
12,999
پسندها
33,504
امتیازها
96,874
مدال‌ها
69
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #10
قانون هفتم: فضایی برای حرکت نگه‌دارید
اگرچه عکس‌ها در اصل ثابت هستند ولی قدرت زیادی در انتقال حس حرکت‌دارند. وقتی به عکسی نگاه می‌کنیم، می‌توانیم اتفاق‌های درون آن را درک کنیم و ادامه عکس را تجسم کنیم. اگر سوژه عکس، فضایی برای حرکت نداشته باشد و کل عکس با سوژه پرشده باشد، حس خوبی در بیننده ایجاد نخواهد کرد.

این افکت فقط مخصوص سوژه‌های متحرک نیست. برای نمونه زمانی که عکس پرتره‌ای را می‌بینید می‌خواهید که مسیر نگاه سوژه را دنبال کنید، بنابراین باید فضایی برای نگاه کردن آن‌ها وجود داشته باشد.

برای همین همیشه باید در جلوی سوژه،فضای بیشتری از پشت آن وجود داشته باشد.

دلیل اثرگذاری:
موقعیت ماشین در عکس، تصادفی نیست.

برای اینکه عکس صحیحی گرفته باشیم باید فضایی برای رفتن ماشین در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Vana~

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا