متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

این پنج کشور دریا را از ایران دزدیدند+ جزئیات

  • نویسنده موضوع Hope
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 12
  • بازدیدها 282
  • کاربران تگ شده هیچ

Hope

پرسنل مدیریت
مدیر تالار ادبیات
سطح
32
 
ارسالی‌ها
3,835
پسندها
20,543
امتیازها
53,173
مدال‌ها
45
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #1
«به نام خداوند بخشنده و مهربان»

این پنج کشور دریا را از ایران دزد‌یدند+ جزئیات
این پنج کشور دریا را از ایران دزدیدند+ جزئیات


۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
سرمایه‌گذاری برای ساخت بنادر جدید ازجمله بندر کبیر فاو در عراق و بندر مبارک الکبیر در کویت، قرار است به ابرپروژه‌های بندری منطقه اضافه کند. بنادر خاورمیانه از لحاظ کیفیت هم در سطح جهان کم‌نظیر است.
روزنامه اعتماد: کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان در طول سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای در حال توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی و لجستیک حمل و نقل خود هستند. رقابت ساخت و ساز بندرهای عظیم تجاری...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : Hope

Hope

پرسنل مدیریت
مدیر تالار ادبیات
سطح
32
 
ارسالی‌ها
3,835
پسندها
20,543
امتیازها
53,173
مدال‌ها
45
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #2
بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها در بنادر و لجستیک حمل و نقل منطقه از سوی چین انجام می‌شود که منطقه خلیج‌فارس را به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین انرژی خود تلقی می‌کند.
در جهت مخالف سرمایه‌گذاری‌های چین که در جهت شرق به غرب انجام می‌شود، ایران و روسیه از یک‌سو و ایران و هند از سوی دیگر، در حال سرمایه‌گذاری برای توسعه یک کریدور شمال-جنوب برای اتصال اقیانوس هند به آسیای میانه و اوراسیا هستند. در سال‌های اخیر کویت، قطر، امارات متحده عربی و عمان به صورت پیوسته در حال توسعه بنادر خود هستند و عربستان سعودی هم با توسعه بنادرش به ویژه در دریای سرخ به این روند پیوسته است.
درحالی که ایالات‌متحده امریکا در حال انتقال تمرکز خود از خاورمیانه به شرق آسیا و تقویت مواضع خود برای رقابت با چین است، موقعیت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope

Hope

پرسنل مدیریت
مدیر تالار ادبیات
سطح
32
 
ارسالی‌ها
3,835
پسندها
20,543
امتیازها
53,173
مدال‌ها
45
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #3
ارزش کالاهایی که در بنادر خاورمیانه مبادله می‌شود براساس این گزارش معادل ۳درصد از کل تولید ناخالص جهان است. براساس گزارش بوستون کانسالتینگ گروپ سرمایه‌گذاری در بنادر شرق مدیترانه، خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای سرخ به شکل چشمگیری افزایش یافته است. براساس این گزارش بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، معادل ۱۶ میلیون کانتینر ۲۰ فوتی به ظرفیت بنادر منطقه اضافه شده است که معادل ۷درصد رشد در سال است. این رقم در طول سال‌های اخیر با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده است.
بندر ملک عبدالله در سواحل دریای سرخ عربستان سعودی، بندر جبل علی، در سواحل خلیج‌فارس امارت دوبی در امارات متحده عربی، بندر زاید، در سواحل خلیج‌فارس امارت ابوظبی در امارات متحده عربی، بندر اسلامی جده، در سواحل دریای سرخ عربستان سعودی، بندر حمد، در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope

Hope

پرسنل مدیریت
مدیر تالار ادبیات
سطح
32
 
ارسالی‌ها
3,835
پسندها
20,543
امتیازها
53,173
مدال‌ها
45
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #4
بنادر ملک عبدالله عربستان، صلاله در عمان، حمد در قطر و خلیفه در امارات متحده عربی، چهار بندر عربی خاورمیانه در میان ۵ بندر برتر جهان بودند و بندر اسلامی جده هم در رده هشتم این فهرست قرار داشت.

محاصره قطر​

سال ۲۰۱۷ محاصره قطر و قطع دست جمعی روابط دیپلماتیک کشورهای عربی متحد عربستان سعودی با قطر یکی دیگر از عواملی بود که رقابت‌های بندری در منطقه خلیج‌فارس را تشدید کرد. قطر برای دور زدن محاصره اقتصادی کشورهای همسایه عربش، ساخت و ساز در بندر حمد را سرعت بخشید. فاز نخست این بندر بزرگ در قطر که ساخت آن از سال ۲۰۱۰ آغاز شده بود، سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرد، اما سال ۲۰۱۷ طرح توسعه بزرگ این بندر برای تبدیل آن به یک هاب باز صادرات کالا به عنوان رقیب بندر جبل علی امارات متحده عربی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kalŏn

Hope

پرسنل مدیریت
مدیر تالار ادبیات
سطح
32
 
ارسالی‌ها
3,835
پسندها
20,543
امتیازها
53,173
مدال‌ها
45
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #5
بندر حمد در کنار دو بندر اصلی دیگر قطر یعنی بندر دوحه و بندر الرویس، اصلی‌ترین دروازه‌های تجارت خارجی قطر محسوب می‌شوند که تنها با یک کشور دیگر مرز زمینی دارد و اصلی‌ترین مسیر اتصالش با جهان خارج از طریق دریا امکان‌پذیر می‌شود.

ویژگی مهم دیگر قطر به عنوان صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان، ایجاد ترمینال‌های گاز مایع برای صادرات این محصول استرتژیک از طریق دریا است. براساس آمار، قطر در سه ترمینال راس لافان ۲، راس لافان ۳ و قطر گاز یک، نزدیک به سه‌چهارم از کل گاز مایع تولیدی در منطقه خاورمیانه را تامین می‌کند و نزدیک به ۷۵ میلیون تن گاز مایع در سال به کشورهای جهان صادر می‌کند.

کویت جدید ۲۰۳۵​

کویت بازسازی تمامی بنادر خود را در سال‌های اخیر آغاز کرده است. کویت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kalŏn

Hope

پرسنل مدیریت
مدیر تالار ادبیات
سطح
32
 
ارسالی‌ها
3,835
پسندها
20,543
امتیازها
53,173
مدال‌ها
45
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #6
توسعه و بازسازی بندر شویخ کویت به عنوان بندر اصلی تجاری این کشور از ابتدای سال جاری با مشارکت هیوندای کره‌جنوبی در پروژه‌ای ۱۶۰ میلیون دلاری آغاز شده است. شویخ قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بندر کویت محسوب می‌شود.

دومین بندر کویت شعیبه است که در ۴۵ کیلومتری جنوب پایتخت کویت و در یک منطقه صنعتی واقع شده است. شرکت SMEC استرالیا یک برنامه نوسازی و توسعه برای بندر شعیبه در دست اجرا دارد. بندر کوچک دوحه سومین بندر کویت محسوب می‌شود. موسسه بنادر کویت در حال برنامه‌ریزی برای توسعه و تقویت بندر دوحه کویت است. اما مهم‌ترین پروژه بندری کویت، بندر در دست احداث مبارک الکبیر در جزیره بوبیان است.

این بندر بخشی از پروژه‌های ابتکار «یک کمربند یک راه» چین است و یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های برنامه بلندمدت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kalŏn

Hope

پرسنل مدیریت
مدیر تالار ادبیات
سطح
32
 
ارسالی‌ها
3,835
پسندها
20,543
امتیازها
53,173
مدال‌ها
45
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #7
در دوران معاصر نیز ایران با توسعه گسترده بنادر جنوبی‌اش همزمان با دراختیار داشتن شبکه راه‌آهن سراسری و طولانی‌ترین نوار ساحلی در دریای عمان و خلیج‌فارس، از موقعیت بسیار خوبی برای تسلط بر رقابت‌های حمل و نقل دریایی و لجستیک در منطقه غرب آسیای برخوردار بود.

ایران علاوه بر دراختیار داشتن چندین بندر کانتینری و نفتی در خلیج‌فارس، بنادر شهید باهنر در دریای عمان و چابهار در اقیانوس هند را نیز توسعه داده است. به‌رغم موقعیت ویژه و استراتژیک ایران در غرب اقیانوس هند، به دلیل سال‌ها تحمل تحریم‌ها، عدم سرمایه‌گذاری کافی و سوءمدیریت، مرکز ثقل توان تجاری بنادر به جنوب خلیج‌فارس منتقل شده است. تحریم‌های علیه ایران از سه جهت بر رقابت‌های دریانوردی در منطقه تاثیر گذاشته است. تحریم‌ها از یک‌سو باعث کندی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kalŏn

Hope

پرسنل مدیریت
مدیر تالار ادبیات
سطح
32
 
ارسالی‌ها
3,835
پسندها
20,543
امتیازها
53,173
مدال‌ها
45
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #8
پروژه‌های لجستیک برای اتصال خط‌آهن از این بندر به زاهدان و پس از آن خط‌آهن سراسری ایران، تاکنون عملی نشده است و بعد از خروج ایالات‌متحده امریکا از افغانستان و واگذاری حکومت افغانستان به گروه شبه‌نظامی طالبان، تمایل هند به استفاده از این بندر برای تجارت با افغانستان هم به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است. از دیگر پروژه‌هایی که ایران به دلیل تحریم‌ها از توسعه آن بازمانده است، خط آهن بوشهر به شیراز است که به موازات خطوط آهن بافق- بندرعباس و آبادان- اهواز، مسیر مرکزی اتصال بنادر جنوبی ایران به خط‌آهن سراسری را فراهم می‌کرد.

پیش از این قرار بود که چین با فاینانس ۷۰۰ میلیون دلاری این خط‌آهن را تکمیل کند، اما این طرح بعد از یک دهه همچنان در مراحل اولیه باقی‌مانده است و به نظر می‌رسد که طرف چینی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kalŏn

Hope

پرسنل مدیریت
مدیر تالار ادبیات
سطح
32
 
ارسالی‌ها
3,835
پسندها
20,543
امتیازها
53,173
مدال‌ها
45
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #9
بازرگانان خارجی از بیم تحریم‌ها بارنامه‌های خود را به مقصد ایران صادر نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند حتی در صورتی که قصد تجارت با ایران داشته باشند، بار خود را به مقصد کشورهای همسایه ایران ارسال کنند تا بعد از تخلیه در مقصدی غیر از ایران، بار با مسوولیت شخص ثالث به ایران منتقل شود و مسوولیت دور زدن تحریم‌ها از روی دوش آن‌ها برداشته شود.

این موضوع باعث شده تا تجارت خارجی در کشورهای همسایه ایران رونق چشمگیری پیدا کند. امارات متحده عربی در طول سال‌های گذشته به یکی از مراکز اصلی صادرات مجدد کالا به ایران تبدیل شده است. ایران سال ۱۴۰۱ نزدیک به یک‌سوم از کل واردات غیرنفتی خود را از امارات متحده انجام داده است که بخش عمده آن صادرات مجدد است، یعنی کشورهای دیگر کالای موردنیاز ایران را به بنادر امارات...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kalŏn

Hope

پرسنل مدیریت
مدیر تالار ادبیات
سطح
32
 
ارسالی‌ها
3,835
پسندها
20,543
امتیازها
53,173
مدال‌ها
45
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #10
با این حال ساخت و ساز و بازسازی این بنادر بعد از جنگ ۲۰۰۳ با مشارکت شرکت‌های امریکایی از سر گرفته شد. با این حال بزرگ‌ترین پروژه پیش روی عراق، ساخت و ساز بندر کبیر فاو است. برنامه جاه‌طلبانه دولت عراق برای ساخت یک بندر در شبه‌جزیره فاو، از سال ۲۰۲۱ با مشارکت دووی کره‌جنوبی و تکنیتال ایتالیا آغاز شد.

موج‌شکن ساخته شده برای این بندر، طولانی‌ترین موج‌شکن جهان شناخته می‌شود. بندر کبیر فاو بخشی از برنامه بزرگ‌تر عراق برای ایجاد «مسیری به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر جایگزین کانال سوئز برای دسترسی اروپا به خلیج‌فارس و اقیانوس هند» است. برنامه دولت عراق این است که تا سال ۲۰۲۵ ترمینال کانتینری با ظرفیت ۳.۵ میلیون کانتینر ۲۰ فوتی و نفتی این بندر و همچنین بندر نظامی فاو را افتتاح کند.

در فاز دوم قرار است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kalŏn

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا