متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

آموزشی آشنایی با تکنیک «آغاز داستان در میانه پیرنگ»

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
3,089
امتیازها
19,173
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #1

آشنایی با تکنیک «آغاز داستان در میانه پیرنگ»​

نویسندگان از طریق به‌کارگیریِ تکنیک «در میانه‌ی رویدادها»، مخاطبین را بلافاصله وارد جهانِ تنش های داستان می کنند.​

عبارت «In medias res» در زبان لاتین به معنای «در میانه‌ی رویدادها» است. این عبارت در دنیای نویسندگی و ادبیات، به داستانی اشاره می کند که نه از ابتدا، بلکه در میانه‌ی پیرنگ آغاز می شود، و رویدادهای پیش از آن به واسطه‌ی دیالوگ، فلَش‌بَک، یا سایر تکنیک ها برای مخاطبین به تصویر درمی آید.
 

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
3,089
امتیازها
19,173
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #2
عبارت های «Ab ovo» و «Ab initio» که به معنای «از نطفه» یا «از آغاز» هستند، نقطه‌ی مقابل این تکنیک به حساب می آیند: داستان هایی که از ابتدای پیرنگ—به شکل مرسوم اندکی قبل از رویداد دگرگون‌کننده—آغاز می شوند.

تصور غلطِ رایج این است که استفاده از تکنیکِ «در میانه‌ی رویدادها» به معنای آغاز کردن داستان با صحنه‌ای اکشن است، اما در حقیقت، این تکنیک، جنبه های بسیار گسترده‌تری دارد. در واقع می توان گفت اگر داستان را با صحنه‌ای اکشن آغاز کنیم که تأثیری در پیشروی پیرنگ ندارد، یا به گذشته و پیشینه‌ای مهم در پیرنگ اشاره نمی کند، اصلا از تکنیک «در میانه‌ی رویدادها» استفاده نکرده‌ایم.

«در میانه‌ی رویدادها» به شکل مشخص، به معنای آغاز روایت داستان در اوج یا قعرِ سفرِ یک کاراکتر است؛...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
3,089
امتیازها
19,173
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #3
«ویرژیل» که قصد داشت حماسه‌ی «هومر» را برای مردمان روم باستان بومی‌سازی کند، تکنیک «در میانه‌ی رویدادها» را به کار می گیرد تا طوفانی را به تصویر بکشد که باعث می شود «آینیاس» در ساحل «کارتاژ» زمین‌گیر شود و اندکی بعد، «ملکه دایدو» را ملاقات کند—کسی که از «آینیاس» دعوت می کند تا داستان سقوط «تروآ» را روایت کند. در این نقطه است که «ویرژیل» تصمیم می گیرد رویدادهای پیشین را برای مخاطبین به تصویر بکشد.

یکی از مهم‌ترین آثار شاعر آمریکایی برجسته، «والت ویتمن»، شعری حماسه‌گونه به نام «سرود خویشتن»، در میانه‌ی نوعی متفاوت از سفر آغاز می شود: سفری برای کشف خویشتن. «ویتمن» این شعر را از نقطه‌نظرِ میانسالی آغاز می کند و سپس،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
3,089
امتیازها
19,173
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #4
واضح است که استفاده از تکنیک «در میانه‌ی رویدادها» به ادبیات محدود نمی شود. اگر «جنگ ستارگان» به جای آغاز با ماجرای ربوده شدن نقشه های «ستاره‌ی مرگ»، با داستان زندگی «دارث وِیدِر» شروع می شد، جایی برای غافلگیری و آشکارسازیِ بزرگ داستان باقی نمی ماند.

آغاز داستان با تکنیک «در میانه‌ی رویدادها» ما را وادار می کند که با داشتن اطلاعات ناقص، نتیجه‌گیری هایی را در مورد کاراکترها شکل دهیم—نکته‌ای که نویسندگان را قادر می سازد تا در ادامه‌ی داستان، این نتیجه‌گیری ها و انتظارات را واژگون کنند و تغییر دهند.
 

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
3,089
امتیازها
19,173
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #5

چرا از تکنیک «In medias res» استفاده کنیم؟​

این تکنیک در صورت استفاده‌ی مناسب، می تواند میزان بالایی از تنش و احساسی قدرتمند از کنجکاوی را در مخاطبین به وجود آورد و این فرصت را در اختیار نویسنده قرار دهد که اطلاعات قبلی و بعدی را با ضرباهنگ و شیوه‌ی مورد نظر خودش برای مخاطبین به تصویر بکشد. این نکته زمانی اهمیت دوچندان پیدا می کند که نویسنده می داند در صورت روایت ماجرا از ابتدا و به شکل مرسوم، داستان، آغازی نسبتا کُند خواهد داشت. از طریق به‌کارگیریِ تکنیک «در میانه‌ی رویدادها»، مخاطبین بلافاصله وارد جهانِ تنش های داستان می شوند و این احساس در آن ها شکل می گیرد که در ادامه، تنش ها و جذابیت های حتی بزرگتری در انتظار آن ها است.

در قلمروی «داستان های...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
3,089
امتیازها
19,173
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #6
البته استفاده‌ی مناسب از تکنیک «در میانه‌ی رویدادها»، کار چندان راحتی نیست. ارائه‌ی میزانی کافی از ناشناخته ها برای به هیجان آوردن مخاطبین را نباید با ناتوانی در توضیح اطلاعات ضروری درباره‌ی پیشینه‌ی کاراکترها و تصمیمات‌شان، اشتباه بگیریم؛ ارائه نکردن اطلاعات ضروری، همذات‌پنداری با کاراکترها را به کاری دشوار تبدیل می کند و اتمسفری را در روایت به وجود می آورد که در بهترین حالت، آشفته و بی‌قاعده به نظر می رسد و در بدترین حالت، گیج‌کننده و کسالت‌بار.

داستان هایی که آغاز ضعیفی دارند، اغلب از صحنه های اکشنِ مبهم به عنوان جایگزینی برای مفهوم «جهان‌سازی» و «خلق اتمسفر» استفاده می کنند. نویسندگانِ این آثار سپس، از طریق سرازیر کردن اطلاعات در طول صحنه های بعدی، به شکل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

عقب
بالا