نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

آموزشی گره افکنی در رمان و داستان

  • نویسنده موضوع AROOS MORDE
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 130
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

AROOS MORDE

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,965
پسندها
23,520
امتیازها
44,573
مدال‌ها
26
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #1

uyna7s8exs12.jpg

یکی از مباحث مهم داستان و داستان‌نویسی گره، ایجاد گره و گره‌گشایی است.
در هر گونه داستان، با هر سبک و شیوه، وجود گره عاملی است تاخواننده با نوشته همراه شود. از گره‌سازی‌های ژورنالیستی و پلیسی که بگذریم، در آثار هنرمندانه و ادبی نیز وجود گره امری ضروری است.
گره به نویسنده یاری می‌کند تا پیچیدگی‌های درون شخصیت‌ها را عمیق‌تر بررسی کند و چند و چون ضمیر آن‌ها را با طرح چراها و چگونه‌ها پی‌افکنی و آشکار کند.
گره عاملی است که اجزای گوناگون و عناصر متفاوت داستان را در رشته‌ای به هم مثصل می‌کند و از آغاز نوشتن اثری تا اوج و فرود و پایان...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : AROOS MORDE

AROOS MORDE

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,965
پسندها
23,520
امتیازها
44,573
مدال‌ها
26
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #2
گره افکنی و گره گشایی

در گره افکنی، به هم انداختن حوادث و اموریست که پیرنگ داستان و نمایشنامه را گسترش می دهد .به عبارت دیگر وضعیت و موقعیت دشواری ست که بعضی اوقات به صورت ناگهانی ظاهر می شود و برنامه ها ، راه و روشها و نگرش هایی را که وجود دارد، تغییر می دهد. در داستان و نمایش نامه گره افکنی شامل خصوصیت های شخصیت ها و جزییات وضعیت و موقعیت های ست که خط اصلی پیرنگ را دگرگون می کند.

در داستان بخشی از روایتی ست که در آنها کارها به هم گره می خورد و موجب می شود که کشمکش نیروهای متقابل گسترش یابد، مثلا در داستان کوتاه داش آکل اثر صادق هدایت(1281-1330) وقتی به داش آکل خبر می دهند که حاجی صمد او را قیم خانواده اش کرده ، گره...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : AROOS MORDE

AROOS MORDE

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,965
پسندها
23,520
امتیازها
44,573
مدال‌ها
26
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #3
بیشتر درباره گره گشایی و گره افکنی


در ساخت نمایش و داستان، آن بخش که از آغاز عمل تا نقطهي بحران، یعنی گره‌گشایی ادامه می‌یابد، گره‌افکنی گویند.

گره افکنی در حقیقت موانعی است که در راه قهرمان داستان قرار می گیرد و او را از رسیدن به هدفش باز می دارد. هنگامی که دو قطب متخاصم در برابر یکدیگر صف آرایی می کنند و نبرد بین آنها آغاز می شودقبل از آنکه سرنوشت کشمکش را مشخص کند نویسنده به ایجاد گره افکنی و پیچدگی در مسیر وقایع آن می پردازد. ارسطو در باب گره افکنی می گوید: "مقصودم از گره افکنی وقایعی است که از آغاز داستان تا قبل از تغییر بخت قهرمان است" .

گرهافکنی تغییر خصوصیت‌های شخصیت‌ها و جزئیات وضعیت و موقعیت‌هایی است که خط...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : AROOS MORDE

AROOS MORDE

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,965
پسندها
23,520
امتیازها
44,573
مدال‌ها
26
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #4
گره شامل چالشها و کش و قوسهایی است که داستان را به سوی مقصد نهایی پیش میبرد. در داستان کوتاه این گرهها معدود و در رمان زیاد و مرتبط به هم هستند
به عبارت دیگر، گره‌افکنی، به هم انداختن حوادث و اموری است که پیرنگ داستان و نمایش‌نامه و فیلم‌نامه را گسترش می‌دهد، وضعیّت و موقعیّت دشواری است که بعضی اوقات بهطور ناگهانی ظاهر می‌شود و برنامه‌ها، راه و روش‌ها و نگرش‌هایی را که وجود دارد، تغییر می‌دهد. در داستان و نمایش‌نامه و فیلم‌نامه، گرهافکنی در داستان نقطهي محوری تلاقی امور، قلب تپنده و مرکز ثقل داستان است. گره، آن نقطهي حادثه یا ماجرای مهم، حساس و سرنوشت‌سازی است که داستان در آن به اوج خود می‌رسد. گره در خود شاید هیچ حادثهي مهمّی نباشد و هیچ مسألهي مهمّی را در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : AROOS MORDE

AROOS MORDE

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,965
پسندها
23,520
امتیازها
44,573
مدال‌ها
26
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #5
گرهافکنی در داستان از جهات مختلف دارای اهمیت است:

· گره از لحاظ زمانی و مکانی، حوادث و ماجراهای داستان را نظم می‌بخشد.

· گره همچون حادثهي محوری نقطه‌ای است که دیگر حوادث و ماجراها از لحاظ زمانی در پیش و پس آن و از لحاظ مکانی، پیرامون آن به فاصله‌های متفاوت، ردیف می‌شوند.

· گره از یک حادثهي ظاهرا معمولی، حادثه‌ای دورانساز و جهانی می‌سازد و فرصت این را بهوجود می‌آورد که به امور مرتبط با آن، اجزای داستان، همچون امور جهانی و کیهانی نگریست.

· اجزای داستان در پرتو وجود گره اهمیّت و اعتبار پیدا می‌کنند. اگر خواننده بخواهد گره را در کلیّت خود بفهمد و از راز و پیچیدگی‌های آن سر در آورد باید سعی کند که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : AROOS MORDE

AROOS MORDE

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,965
پسندها
23,520
امتیازها
44,573
مدال‌ها
26
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #6
گره‌گشایی( Denouement; Resolution)


تزوتان تودوروف از منتقدين مشهور ادبيات است كه با كند و كاو در انبوهي از داستانها به اصلي رسيد كه ما در اينجا از آن به نام «‌اصل تودوروف » ياد مي كنيم .

و اما اصل تودوروف ؛ اصل تودوروف به اين موضوع اشاره دارد كه هر داستان از 3 مرحله تشكيل شده است :‌1- پايدار اوليه / 2- ناپايداري / 3- پايدار ثانويه

پايدار اوليه : حالت اوليه ي قصه است ؛‌زماني كه نويسنده مخاطب را از اوضاع حاكم بر قصه آگاه مي كند . به طور مثال : « سالها پيش در دهكده اي مردم با رنج و بدبختي زندگي مي كردند ... يك جادوگر لبخند را از ميان آنها دزديده بود ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : AROOS MORDE
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

عقب
بالا