- نویسنده موضوع
- مدیرکل
- #1
تهیهکنندگان سینمای ایران، در دههی سی، تاب تحمل افکارِ پیشروی دکتر هوشنگ کاووسی را نداشتند. فیلمهای او ساخته نمیشدند تا آن که در سال ۱۳۳۵، فیلمنامهای بر اساس یک رمان پلیسی به او پیشنهاد شد. کاووسی با ایجاد تغییراتی در رمان، داستان را ایرانیزه کرد اما فرم کار بسیار جلوتر از سینمای ایران در آن عصر بود. دکوپاژهای اصولی فیلم آنقدر با مفصلبندیهای رایج آن روزها متفاوت بود که تهیهکننده به صلاحدید خود بخشهایی را به فیلم اضافه کرد تا شاید در جذب مخاطب عام موفقتر باشد. کاری که واکنش کارگردان اثر را برانگیخت. هوشنگ کاووسی در جراید اکیداً از آن صحنهها برائت جست.