متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

مباحث متفرقه 17 راز نویسندگی

  • نویسنده موضوع روحـــناهی
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 8
  • بازدیدها 70
  • کاربران تگ شده هیچ

روحـــناهی

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,416
پسندها
26,184
امتیازها
47,103
مدال‌ها
56
سن
21
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #1
بیش از هزاران مقاله و کتاب در مورد نویسندگی منتشر شده است. در هر کدام به نکات زیادی اشاره شده است. با خواندن چند مقاله و کتاب متوجه میشوید اصول و نکاتی که آنها گفته اند همگی شبیه به هم میباشند.

تنها چیزی که در تمام این نوشته ها متفاوت است روش و متد به کارگیری از این نکات و قوانین است. راجع به متد های مختلف در آینده مفصل خواهم نوشت.

در این مطلب میخواهم چکیده ای از مهمترینِ نکات را تحت عنوان 17 راز نویسندگی برایتان بازگو کنم که با در نظر گرفتن آنها میتوانید به ذهن و روش نوشتن خود سر و سامانی بدهید.

نکته: هیچ قانون و راز کلی و جامعی در مورد نویسندگی وجود ندارد و هرچه هست از تجربیات نویسندگان بزرگ وام گرفته شده است.
 
امضا : روحـــناهی

روحـــناهی

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,416
پسندها
26,184
امتیازها
47,103
مدال‌ها
56
سن
21
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #2

1-هیچ آخرین باری وجود ندارد.

بارها شنیده ام که نویسندگان جوان میگویند این آخرین باری است که این ایده یا نوشته را ویرایش میکنم و صیقل میدهم. این طرز فکر مقدمه ای برای شکست است. با بهترین ایده ی خود شروع کنید و اجازه دهید تا رشد کند و در روند پیشرفت ایده به آن بنگرید که به کجا میرود و در حال طی کردن چه مسیری است.

اگر همه چیز عالی بود که چه بهتر و اگر آنطور که میخواهید پیش نرفت و به اصطلاح به بیراهه رفت برگردید و مسیر را اصلاح کنید. این روند هیچ وقت آخرین باری ندارد و به شکل مستمر باید پیموده شود تا بهترین مسیر را که می پسندید طی کند و ایده خودش را در روند رشد و حرکت به پایان برساند.

2-اصول نگارشی را به تعویض بیندازید.

استفاده صحیح...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : روحـــناهی

روحـــناهی

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,416
پسندها
26,184
امتیازها
47,103
مدال‌ها
56
سن
21
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #3

3-سرگرمی یا موعظه ؟

در اکثر نوشته ها خوانده ایم که اولین وظیفه ی نویسنده ایجاد سرگرمی برای خواننده است. اما بسیاری معتقد به معنی گرا بودن و فلسفی اندیشیدن نویسنده و آثار او هستند. تجربه و آمار نشان داده است خوانندگان موعظه گری را دوست ندارند.

وقتی مخاطب شروع به خواندن آثار شما میکند ابتدا باید جذب آن شود و سرگرم شود، اما اگر در میانه ی راه دریابد که شما چیزی به او یاد نمیدهید از شما نا امید میشود و احساس میکند فریب خورده است.

پس ایجاد تعادل بین سرگرمی و معنی و مفهوم میتواند شما را به موفقیت برساند و باعث شود مخاطبان آثار شما را دوست داشته باشند.

4-نشان دهید ، تعریف نکنید.

شاید این عبارت کلیشه ای ترین جمله در دنیای نویسندگی باشد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : روحـــناهی

روحـــناهی

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,416
پسندها
26,184
امتیازها
47,103
مدال‌ها
56
سن
21
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #4

5- تنها صدا است که میماند.

شاید شنیده اید که ارتباط تصویری تاثیرگذارتر است. این موضوع کاملا درست است. اما فراموش نکنید شما در حال نوشتن داستان هستید نه فیلمنامه یا سناریوی یک تبلیغ تلویزیونی. در دنیای داستان صدا مهمتر از تصویر است.

مخاطب هرجور که بخواهد میتواند در ذهن خود تصویر سازی کند اما صدای داستان شما از ابتدا تا انتها راهنمای او خواهد بود تا اتفاقات رو بهتر درک کند، برای هر اتفاقی تصویرسازی کند و از این چالش لذت ببرد. صدای منحصر به فرد خود را پیدا کنید.

6-داستان از هرچیزی مهمتر است.

شاید شما هم خود را پرچم دار هنر میدانید و در تمام مدت زمان کاری خود هدف اولتان خلق یک اثر هنری باشد. اما نکته اینجا است که خوانندگان و ناشرین به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : روحـــناهی

روحـــناهی

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,416
پسندها
26,184
امتیازها
47,103
مدال‌ها
56
سن
21
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #5

7- ماهیت هنر تناقض است.

شما کتاب ها و مقالات زیادی میخوانید، با قوانین زیادی آشنا میشوید که بسیار فشرده به موضوعی میپردازند ، 90 درصد این قوانین مشابه یکدیگر هستند اما در عین حال هرکدام با هم تناقض دارند. این تناقضات طبیعت هنر است. هیچ راه و روش یکسانی برای رسیدن به یک هدف در هنر وجود ندارد.

اما یک سری اصول اولیه هستند که باید آنها را رعایت کنید. خود را درگیر پیدا کردن بهترین روش و بهترین قانون نکنید. فقط کافی است روش و قوانینی که با آن احساس راحتی میکنید را پیدا کنید و به آن وفادار باشید.

افراد زیادی با قوانین رابرت مک کی نویسندگان بزرگی شدند و بسیاری دیگر هم آن را بی فایده و قوانینی برای ننوشتن میدانند. پس خودتان باشید و با قوانین خودتان کار کنید...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : روحـــناهی

روحـــناهی

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,416
پسندها
26,184
امتیازها
47,103
مدال‌ها
56
سن
21
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #6

9-تمرکز را در داستان تغییر دهید.

فراموش نکنید اگر داستان شما از ابتدا تا انتها تمرکز تکراری داشته باشد برای خواننده خسته کننده میشود و جذابیت را از دست میدهد. به همین منظور است که اغلب نویسندگان از تکنیک پیرنگ فرعی در داستان گویی استفاده میکنند یا از تکنیک های دیگر مانند فلش بک، تغییر راوی ، رنگ بندی دیالوگ ها و .. استفاده میکنند. سعی کنید روندی تکراری در داستان نداشته باشید و با حفظ یکپارچگی و ساختار داستان تمرکز را گه گاه و به شکلی درست در داستان تغییر دهید.

10- مراقب سخنانتان باشید.

مثل معروفی هست که میگوید یک قطره ید در یک گالن آب میتواند رنگ کل آب را تغییر دهد. کلمات نیز همینگونه عمل میکنند ، گاهی استفاده از جملات و سخنان...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : روحـــناهی

روحـــناهی

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,416
پسندها
26,184
امتیازها
47,103
مدال‌ها
56
سن
21
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #7

12- داستان را به معنای واقعی به پایان برسانید.

حتما در کتاب های ترجمه شده ی داستان نویسی بارها خوانده اید که پایان داستان محل گره گشایی و حل و فصل است. این موضوع بسیار مهم است. الزامی ندارد که شما یک پایان خوش داشته باشید، شاید شما یک تراژدی مینویسید یا یک کمدی. مهم این است که در پایان داستان بالاخره باید چیزی تغییر کند و یک سری مسایل حل و فصل شود.

بسیاری استفاده از پایان باز را به معنی رها کردن داستان بدون هیچ حل و فصل و گره گشایی میدانند. این ناشیانه ترین کار در نویسندگی است. تکنیک پایان باز نیز برای خود اصولی دارد ، شما در پایان باز نیز باید گره گشایی هایی را انجام دهید و بر اساس حل و فصل های خود پایان را به سمتی جهت دهید که تنها یک مورد خاص را خواننده با...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : روحـــناهی

روحـــناهی

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,416
پسندها
26,184
امتیازها
47,103
مدال‌ها
56
سن
21
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #8

14- دستور زبان ، افعال، صفت ها و جمله بندی را دریابید

زبان جدید و قدیم یک مسئله ی بسیار مهم است. بسیاری از نویسندگان جوان با توجه به زبان و ادبیاتی که در مدارس و دانشگاه ها خوانده اند از زبان فارسی استفاده میکنند. یک حقیقت تلخ است که زبان و ادبیاتی که در مراکز آموزشی کشور آموزش میشود بسیار قدیمی شده اند . استفاده از افعال طولانی ، جمله بندی های قدیمی ،آرایه های ادبی زیاد و توصیف های پر و پیمان.

ما برای انسان مدرن مینویسیم، برای انسانی که بسیار مینیمال شده است، دیگر حوصله ی توصیف های چند صفحه ای به سبک روسی را ندارد و هیچ جذابیتی هم برایش ندارد.

ویراستار شخصی همینگوی، لیستی از نکات به او داده بود تا در نویسندگی از آن استفاده کند این لیست به صورت زیر است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : روحـــناهی

روحـــناهی

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,416
پسندها
26,184
امتیازها
47,103
مدال‌ها
56
سن
21
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #9

16-قانون مند نباشید!

هیچ قانون جامع و کاملی برای نویسندگی وجود ندارد. بسیاری از مدرسین گفته اند کسانی که قوانین را میشکنند هنرمندان واقعی هستند. اما این شکست قوانین یک پیش شرط مهم دارد. شما ابتدا باید این قوانین را خوب بشناسید و درک کنید، تمرین کنید و توانایی کنترل قوانین را داشته باشید، سپس اقدام به شکستن آن کنید. “فراموش نکنید شما نمیتوانید از آنچه نمیدانید فراتر روید!”

17- چرک نویس ها را نگه دارید.

شاید در فیلم ها دیده باشید که نویسنده ای صفحاتی را سیاه میکند اما چون نمیپسندد مچاله میکند و در سطل زباله می اندازد. اما در واقعیت چرک نویس های شما ، ایندکس کارت های شما ، نسخه های اولیه و هرچیزی که قبل از خلق نهایی داستان مینویسید...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : روحـــناهی

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
117
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
102
پاسخ‌ها
7
بازدیدها
114
پاسخ‌ها
2
بازدیدها
79
پاسخ‌ها
2
بازدیدها
104
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
438
عقب
بالا