متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

چالشی به نام "عدالت" در نظام پرداخت و توانمندسازی معلمان در آموزش و پرورش

  • نویسنده موضوع ꜱᴀʜᴇʟ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 9
  • بازدیدها 223
  • کاربران تگ شده هیچ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #1
معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت است، همین جمله بار معنایی بسیاری در خود دارد و از جایگاه والای آموزش و پرورش در تربیت نسل و هویت‌سازی برای کشور خبر می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با فرهنگیان تأکید کردند: معلمان، پایه‌ریزان "تمدن نوین" و جهادگرانِ در میدان کارزار با جهل و بی‌سوادی هستند که برای جامعه و نسلِ جوان آن، هویت‌سازی فرهنگی می‌کنند.

نقش معلم در تربیت دانش‌آموزان و تمدن‌سازی بسیار تأثیرگذار است؛ شاید به همین دلیل است که می‌توان گفت معلم نبض آموزش و‌ پرورش و این وزارتخانه شریان حیاتی برای پرورش نیروی انسانی کشور است.

می‌گویند معلمی فراتر از یک شغل است؛ این جمله فراتر‌ از شعار به واقع، حقیقتی غیرقابل کتمان است چرا که معلم با کودک و نوجوان به عنوان نیروی انسانی آینده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Matin_A

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #2
پارادوکس انتظار از معلم و وضعیت معیشت و مشکلات

هرچند این سال‌ها، معیشت معلمان پررنگ‌تر از سایر مسائل و مطالبات آنها مطرح است و برخی معتقدند که نباید گفتمان معیشت‌محور را به مطالبه اصلی معلمان تبدیل کرد و در چنین فضایی، آموزش و پرورش و معلم به جایگاه والای خود نمی‌رسند اما باید به این موضوع اساسی هم پاسخ داد که اساسا تا زمانی که معیشت معلم تأمین نباشد چگونه می‌توان از او انتظار تربیت نسل، تمدن‌سازی و تربیت دانش‌آموز مطابق با ارزش‌ها و خط‌مشی تعیین شده داشت؟!

در همین رابطه حجت‌الله بنیادی؛ پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم به موضوع عدالت اما این بار از زاویه تربیت و تأمین معلم پرداخته است.

او براین باور است، عدالت در تربیت و تأمین و توانمندسازی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Matin_A

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #3
از سوی دیگر، نحوه گزینش، کیفیت آموزش و تربیت و میزان و کیفیت دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت گروه‌های مختلف معلم آنقدر باهم متفاوت است که تفاوت در توانمندی و صلاحیت‌های حرفه‌ای آن نیاز به هیچ بحث و گفتگویی ندارد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: عدالت به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی پیشرفت آموزش‌وپرورش کشورها شناخته می‌شود اما این روزها دائم آماری کمی از وضعیت دستیابی به شاخص‌های عدالت ارائه می‌شود که به اعتقاد برخی کارشناسان حتی در بُعد کمی هم آموزش‌وپرورش وضعیت خوبی در عدالت ندارد، وضعیت عدالت آموزشی را در دو بعد کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

برقراری عدالت در آموزش‌وپرورش مقدمه دستیابی به عدالت اجتماعی است و شاید بتوان گفت به هر میزان نظام تعلیم و تربیت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Matin_A

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #4
برای تربیت دانش‌آموزانی معتقد به عدالت، عدالت‌خواه و عدالت محور دو راهکار وجود دارد. راهکار اول ارائه دانش و معلومات نظری و بیان مزایای تبعیت از عدالت است که در برخی از کتب درسی دانش‌آموزان مصادیقی از این اقدام را می‌توان یافت. راهکار دوم که اصل و اساس تربیت عدالت محوری دانش‌آموزان است، استقرار عدالت و نهادینه شدن آن در همه امور نظام تعلیم و تربیت و فرایندهای مرتبط با دانش‌آموز و مدرسه است. نگاهی گذرا به فرایندهای مختلف نظام تعلیم و تربیت کشور، نشانگر فاصله زیاد آنها با عدالت محوری است.

برخی عدالت‌محوری در آموزش‌وپرورش را در دو دسته‌بندی شامل عدالت کمی و عدالت کیفی و دسته‌بندی دیگر عدالت آموزشی و عدالت تربیتی بیان می‌کنند در اینجا برای بررسی دقیقتر، عدالت در آموزش‌وپرورش را در چهار محور...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Matin_A

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #5
تامین معلم دور از عدالت...

..: عدالت در حوزه تأمین و تربیت معلم موضوع مغفولی بوده که تا به امروز کمتر از آن شنیده‌ایم و وقتی از عدالت صحبت می‌شود بیشتر آماری کمی از وضعیت مدارس در مناطق محروم یا ادامه تحصیل دانش‌آموزان ارائه می‌شود، عدالت در حوزه معلمان دارای چه شاخص‌‌هایی است و چگونه تعریف می‌شود؟


معلم، محوری‌ترین عنصر نظام تعلیم و تربیت است که توجه به همه مسائل آن از جمله منزلت و شأن اجتماعی، نظام پرداخت، شرایط انگیزشی و توانمندی‌های علمی و حرفه‌ای او، مهم‌ترین گام در تأمین عادلانه معلمان شایسته است، عدالت در تربیت و تأمین و توانمندسازی معلمان و عدالت در نظام پرداخت و به‌کارگیری معلمان دو شاخص مهم عدالت محوری نظام آموزشی کشور است که متأسفانه در شرایط نامطلوبی قرار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Matin_A

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #6
..: نادیده گرفتن عدالت در تأمین معلمان توانمند و شایسته به ویژه برای دانش‌آموزان مناطق محروم به گونه‌ای که سهم آنها معلمان کم‌تجربه یا سربازمعلمان است؛ این وضعیت تا چه اندازه با عدالت کیفی همخوانی دارد؟

نادیده گرفتن عدالت در تأمین معلمان شایسته و توانمند صرفاً در شیوه‌های ناعادلانه تربیت و آماده‌سازی معلمان خلاصه نمی‌شود، توزیع ناعادلانه معلمان و اعزام بیشترین تعداد سرباز معلمان و معلمان خرید خدمات آموزشی، معلمان حق‌التدریس به مناطق محروم بر ایجاد فقر آموزشی و تربیتی در این مناطق افزوده است.

سیاست‌ها و عملکرد آموزش‌وپرورش نشانگر آن است که سرباز معلمان، معلمان خرید خدمات، آموزشیاران نهضت که ازنظر شیوه‌های تربیت‌معلم و صلاحیت‌های حرفه‌‏ای در شرایط نسبتاً ضعیف‏تر قرار دارند غالباً...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Matin_A

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #7
..: زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی سند تحول بنیادین راهکارهای تأمین نیرو در وزارت آموزش‌وپرورش را مشخص می‌کند اما هم‌اکنون جذب معلم در این وزارتخانه براساس شاخص‌های کیفی مشخصی انجام نمی‌شود، همین مسئله در جهت نقض عدالت کیفی نیست؟

با وجود نهایی شدن زیرنظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی خلاء تصویب نظام ملی تربیت‌معلم و نبود سیاست‌های کلان و راهکارهای اجرایی شفاف برای تأمین معلم سبب شده آموزش‌وپرورش بدون توجه به روش‌های متنوع و عادلانه‌ای که در تربیت و جذب معلم وجود دارد و در گذشته نیز اجرا شده است، تأمین معلم را به روش‌های ناعادلانه و نا بسنده کنونی اجرا کند در شرایطی که دو دانشگاه وابسته آموزش و پروش (فرهنگیان و شهید رجایی) با دو روش دوره چهارساله و دوره یک‌ساله...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Matin_A

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #8
..: شما در ابتدای بحث، عنوان کردید که عدالت در نظام پرداخت به معلمان و توانمندسازی آنها از شاخص‌های عدالت کیفی محسوب می‌شود، با توجه به اعتراض مختلف معلمان از سوی دیگر نبود دوره‌های مشخص برای به روز‌رسانی و توانمندسازی آنها، و قطعاً نامناسب بودن اوضاع آموزش‌وپرورش در این بعد از عدالت، ادامه این مسیر چه تبعاتی خواهد داشت؟

عدالت در نظام پرداخت و سازوکار توانمندسازی معلمان، یکی دیگر از شاخص‌های استقرار عدالت در آموزش‌وپرورش است. نظام پرداخت عادلانه با تأثیر بر انگیزش و رضایت شغلی معلمان موجب ایجاد فرصت‌های عادلانه یادگیری برای دانش‏‌آموزان می‌شود،
مقایسه نظام پرداخت، شرایط انگیزشی و امنیت شغلی ابعاد دیگری از فاصله زیاد عملکرد آموزش‌وپرورش با عدالت را نشان می‌دهد.

به معلمان دوره...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Matin_A

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #9
عدالت در نظام پرداخت به معلمان چگونه خدشه‌دار می‌شود؟

عدالت درونی در نظام پرداخت میان معلمان رسمی و پیمانی تا حد زیادی وجود دارد؛ اما آنچه عدالت در نظام پرداخت معلمان را خدشه‏‌دار می‌کند، تفاوت فاحش در نظام پرداخت به معلمان خرید خدمات و دیگر معلمان و مهم‌تر از آنها، تفاوت فاحش میان دریافتی معلمان رسمی و سایر کارکنان دولت و نبود عدالت بیرونی در نظام پرداخت معلمان است.

کم‌توجهی مدیران و برنامه‏‌ریزان به برقراری عدالت درونی و بیرونی در نظام پرداخت به معلمان به عنوان عاملی در افزایش نارضایتی معلمان است، علیرغم تکلیف قانونی برنامه ششم، سیاست‌های کلان تحول در آموزش‌وپرورش و هدف عملیاتی (شماره 12) سند تحول، آموزش‌وپرورش همچنان با عدالت محوری و اهداف تعیین شده در این زمینه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Matin_A

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #10
رتبه‌بندی به هدف نمیرسد اگر...

..: هم‌اکنون رتبه‌بندی به عنوان شاخصی برای ارتقای کیفیت در آموزش وپرورش و افزایش انگیزه معلمان مطرح است، آیا این طرح راهکاری برای برقراری عدالت درونی و اصلاح نظام پرداخت‌ها در آموزش‌وپرورش خواهد بود؟


مولفه‌های اصلی نظام پرداخت معلمان شامل «صلاحیت‌های حرفه‌ای» و «نتایج عملکردی» است که علیرغم تأکیدات مختلف و تکالیف تعیین‌شده در اسناد مختلف هنوز آموزش‌وپرورش برای برقراری نظام پرداخت معلمان بر مبنای این دو مؤلفه کار جدی انجام نداده است، رتبه‌بندی راهکار برقراری عدالت درونی و اصلاح نظام پرداخت راهکار استقرار عدالت بیرونی است و آنچه مطالبه و خواسته معلمان و تکلیف قانونی آموزش و پرورش است، استقرار نظام پرداخت عادلانه مبتنی بر رتبه بندی و عملکرد است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Matin_A

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا