متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.
  • لازم به ذکر هست کلیه مطالب قرار داده شده در تالار ( اخبار و حقوق) و چه در مواردی که در تالار (دانلود نرم افزار های کامپیوتر) از دیگر منابع بوده و کاربران یک رمان جهت راحتی دیگر افراد موجود در انجمن اقدام به قرار دادن اخبار و نرم افزار نموده اند و اگر شما صاحب امتیاز این نرم افزار هستید کافی هست با ما تماس بگیرید

بین الملل نقش جریان‌های دینی خارجی در قرقیزستان: شبه‌قاره

  • نویسنده موضوع ꜱᴀʜᴇʟ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 11
  • بازدیدها 482
  • کاربران تگ شده هیچ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #1
در شبه‌قاره هند تنها جمهوری اسلامی پاکستان می‌تواند به جامعه فرهنگی- تمدنی قرقیزستان دست‌اندازی نماید. محققان و کارشناسان اظهار می‌دارند که پاکستان به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین متحدان ایالات‌متحده آمریکا در منطقه آسیای مرکزی؛ خود را به‌عنوان یک قدرت برتر منطقه‌ای و دروازه‌ای برای کشورهای آسیای مرکزی به‌منظور دستیابی به اقیانوس هند و از طریق آن به بازارهای جهانی می‌داند.
در این منطقه؛ جمهوری اسلامی ایران رقیب اصلی پاکستان محسوب می‌شود. همگرایی اقتصادی با کشورهای منطقه و همراه ساختن آن‌ها باسیاست‌های خود یکی از اهداف اصلی و ژئوپلیتیکی پاکستان می‌باشد. جمهوری اسلامی پاکستان برای دستیابی به اهداف خود در منطقه در مرحله اول همچنین تلاش می‌کند از فاکتورها و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #2
به اعتقاد ر. ناربایف مشاور سابق وزیر امور خارجه قزاقستان؛ تلاش‌ها برای استفاده از دین در وهله اول با نقش فعال و فعالیت گروه‌های معروف بین‌المللی تروریستی در پاکستان همچون " حزب التحریر" و " جماعت اسلامی" ؛ که ارتباطات تنگاتنگی با برخی احزاب سیاسی پاکستان و گروه‌های جریان‌های رادیکال دارند؛ مرتبط هستند.
این مسئله واکنش‌هایی را در کشورهای آسیای مرکزی بدنبال داشته است . به عنوان نمونه در طول سال 2001 میلادی و نیمه اول سال 2002 تعدادی از فعالان عضو گروه‌ها و سازمان‌های فوق الاشاره توسط نیروهای امنیتی این کشورها بازداشت شدند.
درنتیجه عملیات و پیگیری و تعقیب نیروهای امنیتی مشخص گردید که مراکز و کانون رهبری این اقدامات در خاک پاکستان قرار دارد. بدین ترتیب...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #3
نفوذ و تأثیرگذاری فرهنگی از ناحیه شبه‌قاره( هند؛ پاکستان و بنگلادش) به‌طور عمده توسط جنبش جماعت تبلیغ دیده می‌شود که در جمهوری قرقیزستان این جنبش بیشتر به‌عنوان " دعوت" ( دعوت برای توجه به اسلام ) شناخته می‌شود. جنبش مذکور در سال‌های 1920 در منطقه موات در نزدیکی دهلی تأسیس‌شده و محمد الیاس کندهلیوی مؤسس و بنیانگذار آن می‌باشد.
13980226160311737174351610.jpg

جماعت تبلیغ اکنون در سراسر دنیا گسترده شده و تقریباً در همه کشورهای جهان حضور دارد ولی هند؛ پاکستان و بنگلادش همچنان به‌عنوان مراکز اصلی این جنبش باقی‌مانده‌اند. مرکز این جنبش در هندوستان در شهر دهلی‌نو منطقه نظام‌الدین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #4
مقر جنبش در کشور پاکستان در شهر ریوند و در بنگلادش نیز در مرکز این کشور یعنی داکا قرار دارد. در ریوند و داکا کنگره‌های جنبش برگزار می‌شود که در آن‌ها صدها هزار تن از پیروان جماعت تبلیغ از سراسر جهان گرد هم می‌آیند.
مهم‌ترین اصول مکتب محمد الیاس کندهلیوی در شرایط مستعمره هندی شکل گرفته است. به گفته وی، مسائل مسلمانان را نمی‌توان با روش‌های سیاسی حل‌وفصل کرد. اوضاع جامعه مسلمان فقط از راه عبادت و اصلاح رفتار و اخلاق و دعوت به دین تغییر می‌شود.
مفهوم اصلی این جریان دعوت یعنی بازگشت به اسلام است. پیروان این گروه را در قرقیزستان «دعوتچی» می‌نامند. در سال‌های 1990 مبلغان قرقیزی اغلب به پاکستان می‌رفتند زیرا روادید را در بدو ورود به آن کشور می‌گرفتند. از سال...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #5
عمده پیروان این گروه اتباع عادی قرقیزستان هستند که هرگز در مدرسه دینی درس نخوانده‌اند ولی برای دعوت (تبلیغ) می‌روند تا خود دانش‌های اصلی در دین کسب نمایند. آنان مبانی دین، نماز، چند سوره کوتاه و آداب غذا خوردن، خواب و وضو در اسلام را می‌آموزند. بسیاری از این مبلغان پس از کسب دانش اولیه به دعوت نمی‌روند ولیکن نماز را در منزل خود می‌خوانند و در نمازهای جمعه مرتب شرکت می‌کنند. کسانی که به کار تبلیغ و دعوت ادامه دهند سطح دانش دینی خود را از طریق مطالعه دو کتاب اصلی «فضائل اعمال» و «تاریخ صحابه» ارتقاء می‌دهند.
در هنگام سفرها اعضا حدود دو ساعت و نیم جلسات تعلیمی دارند. کمبود آگاهی و دانش کافی از مسائل دینی با روش خاص دعوتچیان جبران می‌شود. در زمان خطبه یا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #6
علاوه بر این، به‌مرورزمان مشاهده می‌شود که تعداد مبلغانی که تحصیلات دینی کامل کسب کردند افزایش‌یافته است. هرسال تعداد فارغ‌التحصیلان از مدارس دینی و انستیتوهای اسلام‌شناسی بیشتر می‌شود که در هنگام تحصیل و پس از اتمام آن در کار دعوت مشارکت می‌کنند. به گفته سراج‌الدین رئیس مدرسه 52 منطقه "آرا بشیک" اکنون بیش از 150 نفر از علمای دعوت در قرقیزستان فعال هستند.
1398022616040987817435173.jpg

امروزه تفاوت بسیار بارز بین نسل‌های مختلف و درک آنان از دین وجود دارد. افراد کهن‌سال که در زمان شوروی زندگی کردند و در شرایط نسبتاً مذهبی تربیت شده‌اند به‌نوعی به دین برمی‌گردند زیرا گرایش دینی به آن‌ها اعتبار بیشتر می‌بخشد.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #7
بیشتر افراد مسن در قرقیزستان در آستانه مرگ متدین می‌شوند. اما نسلی دیگر که در زمان شوروی بزرگ‌شده و بخش عمده عمرشان را در شرایط حکومت شوروی گذرانیده‌اند تقریباً هیچ درکی از دین ندارند. بیشترین انتقاداتی که به دعوتچیان وارد می‌شود از سوی آن‌ها است.
نسل سوم نسلی میانه است که افرادی هستند که در زمان شوری به دنیا آمدند اما در دوره پساشوروی بزرگ شدند. و آخرین گروه، جوان‌ترین نسل قرقیزستان است که از ایدئولوژی شوروی تأثیر نپذیرفته‌اند از همه لحاظ آماده پذیرش افکار و عقاید دینی هستند. در حال حاضر بیشتر مبلغان از دو نسل آخر هستند.
بنابراین اینکه جامعه، مبلغان را به‌طور مطلوب نمی‌پذیرد می‌توان به‌حساب گسست نسل‌ها گذاشت که برای بسیاری از جوامع جهانی که در دوره‌ای انتقالی بسر می‌برند قابل تعمیم است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #8
اما دعوت به‌طورکلی تأثیر مثبت در جامعه و خانواده‌ها دارد. قادر ملک‌اف دعوت را مرکز بهزیستی یا توان‌بخشی ویژه افراد معتاد می‌داند. دعوت اجازه می‌دهد افراد از فضای فاسد و آلوده پیرامون فاصله بگیرند ، دوستانی جدید پیدا کنند و به سفری طولانی‌مدت بروند که در طول آن می‌توانند بر مشکلات خود غلبه کنند.
علاوه بر این نمونه‌های بسیار از تأثیر مثبت دعوت بر روابط بین اقوام مختلف وجود دارد. این کار در سه ساحت امکان‌پذیر است. اولاً جماعت‌های در حال سفر متشکل از اقوام مختلف هستند که در طول سفر در ارتباط نزدیک با یکدیگر هستند و اغلب اوقات دوستانی خوب می‌شوند. دوماً جماعت‌ها به شهرستان‌ها می‌روند که در آن اقوام مختلف ساکن هستند (مثلاً دونغان و ازبک). سوماً دعوتچیان از اقوام دیگر در زندگی روزمره مسجد حوزه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #9
اختلاف نه بین قرقیز و ازبک بلکه بین قرقیزهای روستانشین و ازبکانی شهرنشین اتفاق افتاد. در جنوب قرقیزستان امر دعوت از محبوبیت میان قرقیزها برخوردار است در حالی که ازبک‌ها با تردید به آن تن می‌دهند. سفرهای مبلغان اجازه می‌دهد رابطه خوب بین شهر و روستا برقرار شود.
این امر در طول سال‌ها در شهر اوزگن صورت می‌گرفت. این شهر یک استثنا است زیرا بیشتر مبلغان آن ازبک هستند. مبلغان شهرنشین ازبکی اهل اوزگند به روستاهای نزدیک قرقیزنشین سفر می‌کردند و مبلغان قرقیزی به مساجد ازبکی اوزگند می‌رفتند.
می‌توان گفت که این پیوندهای چندساله بین شهر و روستا در حل اختلافات قومی اوزگند کمک کرده است. وضعیت اوش و جلال‌آباد کاملاً متفاوت بوده است. مبلغان عمدتاً قرقیز بودند زیرا ارتباط قوی بین ازبک‌های شهرنشین و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #10
موارد منفی بیشتر ناشی از اختلاف با مردم سکولار است. اما این بحران بیشتر بحران گسست نسل‌ها است ویژه هر جامعه در حال انتقال است. به‌مرورزمان این بحران کمرنگ می‌شود. درعین‌حال دعوت چه در جامعه چه در خانواده تأثیرات مثبت زیاد دارد زیرا می‌تواند در مبارزه با اعتیاد، تغییر سبک زندگی به‌سوی اخلاق، برقراری رابطه مناسب بین اقوام مختلف و همبستگی شهر و روستا بسیار مؤثر باشد. دیدگاه‌های مؤلفان و کارشناسان مشترک است زیرا زمانی که نکات منفی و نکات مثبت این گروه را روی کفه باسکول بگذاریم خواهیم دید که نکات مثبت آن به‌مراتب بیشتر است.
مسئله جماعت تبلیغ در عالی‌ترین سطح دولتی نیز مطرح شد. در تاریخ 3 فوریه 2014 ضمن بررسی مسئله سیاست‌های دولتی در حوزه دینی، فعالیت جنبش جماعت تبلیغ در قرقیزستان تهدیدآمیز...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا