متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

اعیاد و جشن‌ها معرفی نامه جشن های ایران باستان

  • نویسنده موضوع آمین ارمان
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 62
  • بازدیدها 3,764
  • کاربران تگ شده هیچ

آمین ارمان

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
239
پسندها
800
امتیازها
5,313
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #1
((خدای بزرگ است اهورامزدا،آنکه این زمین را آفرید،آنکه آن آسمان را آفرید،آنکه مردم را آفرید،آنکه شادی را برای مردم آفرید»در ایران باستان ، جشن های بسیاری به پا میشده است ؛ از بسیاری جشن ها پیداست که ایرانیان برای شادی های زندگی،ارزش فراوان قائل بودند وطبع انسانی وروح دادگری و گرایش به راستی و مهربانی،خود دلیل آشکاری بر طبع تاژ (لطیف)و شادی آفرین نیاکان ما میباشد . آنچه که بیشتر فرهنگهای امروز جهان،درباره ی اندوه و غم و سر بر زانو نهادن گرامی میدارند در فرهنگ ایران بد شمرده است :

غم مخور چه غم خورنده را رامش گیتی و مینو از میان میرود و کاهش بتن و روانش افتد .

در اوستا و نیز در نوشته های هندیان،از نوروز و مهرگان وسده سخنی نیامده است؛همچنین در نوشته های ساسانی نیز از سده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : آمین ارمان

آمین ارمان

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
239
پسندها
800
امتیازها
5,313
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #2
فروردین

جشن نوروز باستانی:
th


نوروز آیینهای باشکوه آن، مسیری سه هزار ساله و پرپیچ و خم را پیموده تا به ما رسیده است. «نوروز» کهنسالترین آیین ملی در جهان است که جاودانه مانده و یکی از عوامل تداوم فرهنگ ایرانیان (آرینهای جنوبی) است. آیینهای برگزاری این جشن بزرگ در عصر حاضر با سه هزار سال پیش تفاوت چشمگیر نکرده و به همین دلیل عامل وحدت فرهنگیساکنان ایران زمین به شمار میرود که آن را در هر گوشه از جهان که باشند، یکسان برگزار میکنند و بزرگ میدارند و به همین جهت است که اندیشمندان «نوروز» را مظهر پایدار هویت و ناسیونالیسم ایرانی خوانده اند که مورخان در قوه محرکه اش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : آمین ارمان

آمین ارمان

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
239
پسندها
800
امتیازها
5,313
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #3
سروش و جشن سروشگان:
سُروش یکی از ایزدان باستانی ایرانیان است.سروش از ایزدان بزرگی است که بر نظم جهان مراقبت دارد، پیمان‌ها را می‌پاید و فرشتهٔ نگهبان خاص زرتشتیان است.
در اوستا به صورت sraoša- یا seraoša-و در فارسی میانه مانوی به صورت به معنی "شنیدن"Ösrõšahrãy یا srõšãw آمده است.این واژه از ریشه ی sru اشتقاق یافته است و در اوستا هم به معنی "فرمانبرداری" به کار رفته است و هم نام یکی از ایزدان است.سروش ایزدی است که زمزمه کردن (نیایش) را به مردم آموخت.او ایزدی است که قبل از طلوع آفتاب بانگ زده و مردم را برای نیایش پروردگار فرا میخواند. او از ایزدان بزرگی است که بر نظم جهان مراقبت دارد.
بنا بر روزهای ایرانیان باستان،هفدهمین روز از هر ماه به نام ایزد سروش نامیده شده است و جشنی به نام...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : آمین ارمان

آمین ارمان

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
239
پسندها
800
امتیازها
5,313
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #4
فروردینگان:
نوزدهم فروردین روز جشن فروردینگان است این جشن همانطور که از اسمش پیداست به فروهر در گذشتگان پاک تعلق دارد وبه یاد روان آنها می باشد زرتشتیان عموما به پرستشگاه میروند اوستا میخوانند وبه عبادت خدا می پردازند لازم به ذکر است موبدان وسایر زرتشتبیان پیش از خواندن آفرینگان یا قسمت های دیگر اوستا آداب طهارت یعنی وضو میگیرند که در پهلوی پادیاب گفته میشد.

527597_nnT9NTQw.jpg
 
امضا : آمین ارمان

آمین ارمان

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
239
پسندها
800
امتیازها
5,313
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #5
اردیبهشت

دوم اردیبهشت:
بهمن روز جشن گردآوری گل ها وگردآوری گیا هان دارویی از صحرا

527597_fWVTh8TN.jpg
 
امضا : آمین ارمان

آمین ارمان

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
239
پسندها
800
امتیازها
5,313
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #6
اردیبهشتگان:
جشن اردیبهشتگان جشنی در ستایش و گرامی داشت اردیبهشت به معنی بهترین راستی.اردیبهشت همچنین نگهبانان آتش است چرا که آتش بهترین جلوه گاه راستی و پاکی به شمار میرفته است . جشن اردیبهشتگان یکی از جشن های بزرگ زرتشتیان است. اردیبهشت پادشاه آتش و نور است.

527597_AyUwFwGv.jpg
 
امضا : آمین ارمان

آمین ارمان

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
239
پسندها
800
امتیازها
5,313
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #7
جشن چهلم نوروز:
روز دهم اردیبهشت در نزد ایرانیان باستان جشن چهلم نوروز بوده است.وتنها نشانی که تا همین چند سال اخیر از این جشن باقی مانده بود مراسمی بود که در شیراز در کنار چشمه ی سعدی به مناسبت این روز برگزار میشد. در این روز زنان و مردان در ساعاتی جداگانه در چشمه ی سعدی آبتنی میکردند و بر این باور بودند که در این روز ماهی ای سر از آب بیرون میآورد و انگشتری زرین را با خود می آورد که نشانه ی بخت و اقبال است . کرمانی ها در این روز به زیارت شاه خیر الله میروند و پختن آش شیر جزءمراسم این جشن است.

527597_n9eQERF8.jpg
 
امضا : آمین ارمان

آمین ارمان

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
239
پسندها
800
امتیازها
5,313
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #8
پانزده اردیبهشت:
این روز از اردیبهشت ماه برابر است با جشن گاهنبار یا جشن بهاربد که از از بزرگترین جشن های ایرانیان پیش از رواج دین زردشتی در عصر ساسانی بوده است .آخرین سند مکتوب از برگزاری جشن میانه گزارش کوتاه اما مهم ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه که از اهتمام مردم در برگزاری آن یاد میکند.

527597_eFE4Dt7R.jpg
 
امضا : آمین ارمان

آمین ارمان

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
239
پسندها
800
امتیازها
5,313
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #9
خرداد

جشن «ارغسوان/اریجاسوان»:
یکم خرداد به نام اورمزد روز، روزجشن ارغاسوان یا اریجاسوان است. جشن ارغاسوان نام یکی از جشن های خوارزمی است که بیرونی نام شماری از آنها را همراه با جشن‌های سغدی در «آثارالباقیه» (فصل‌های دهم تا دوازدهم) آورده است. بی‌گمان هیچیک از هـر دوتلفظ‌ یاد شده در نسخه‌های خطی آثارالباقیه درست نیستند و در مرور زمـان به دلیل نبود آشنایی کاتبان با نام‌های کهن، شکل صحیح خود را از دست داده‌اند. امروزه حتی تلفظ صحیح این نام‌ها نیز معمولاً امکان‌پذیر نیست، اما بیرونی معنای آن را « نزدیک شدنِ گرما» می‌داند.
به روایت آثارالباقیه این جشن در نخستین روز ماه «هروداد» که شکل خوارزمی «خرداد» است، هم زمان با کاشت کنجد برگزار می‌شده است. او این جشن را به دورانی کهن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : آمین ارمان

آمین ارمان

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
239
پسندها
800
امتیازها
5,313
مدال‌ها
9
  • نویسنده موضوع
  • #10
عید عروج عیسی مسیح :بیست و پنجم ایار ماه آشوری (= 25 می میلادی)
برابر با 4 خرداد در گاهشماری ایرانی هنگام جشن عروج عیسی مسیح و جشن «کلوسولاقا»یا «عروس آریایی» نزد آشوریان ایران.در این روز آشوریان بر اساس یک رسم ملی - مذهبی به بیرون از شهر می روند و جشن می گیرند.در این روز دختران کوچک با پوشیدن لباس عروسی و گرفتن سبدی از آذوقه در دست، میان مردم می گردند و اعاناتی برای مستمندان جمع آوری می کنند.این کار نمادین، یادآور نبرد میان آشوریان و «تیمور لنگ» است که در آن آمدن زنان با لباس عروسی به میدان جنگ باعث تهییج روحیه ی آشوریان و شکست تیمور شد.



527597_EoP7Q95B.jpg
 
امضا : آمین ارمان

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
58
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
41
پاسخ‌ها
23
بازدیدها
329
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
116

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا