متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

ایران معاصر تیپ مردمان در دوره قاجار

  • نویسنده موضوع ISET1
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 261
  • کاربران تگ شده هیچ

ISET1

مدیر بازنشسته
سطح
25
 
ارسالی‌ها
3,776
پسندها
14,492
امتیازها
61,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #1
پیش از این مردم جامعه چه می‌پوشیدند؟ در دوره ناصرالدین شاه لباس رسمی در دربار برای تمام طبقات جبه و شال و کلاه بود. لباس امر مهمی در این دوره محسوب می‌شد. تنوع پوشش نشان از توسعه و پیشرفت جامعه دارد.

درباره پوشش معمول زنان در این عصر می توان گفت که در این دوره لباس زنان تا حدی ساده بود و با لباس مردان چندان اختلافی نداشت. عموما زنان پیراهن تنگی بر تن می کردند که پارچه آن اغلب از نخ و ابریشم بود و چاک پیراهن از جلو باز می شد و در زیر گلو به وسیله روبان یا دکمه ای محکم می شد.

آنان همانند مردان، شلوار گشاد و بلندی به پا می کردند و روی آن دامن گشاد و نسبتا بلندی می پوشیدند که طول آن تا وسط ساق پا می رسید و مقداری از شلوار و لبه آن پیدا بود. شلوار زنان گشاد و پارچه های راه راه بود. آنان...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

ISET1

مدیر بازنشسته
سطح
25
 
ارسالی‌ها
3,776
پسندها
14,492
امتیازها
61,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #2
سرپوش‌ها
مردان و زنان از پیش از دوره قاجار هم همیشه سر را می‌پوشاندند و به نوعی بخش جدایی‌ناپذیر لباس این دوره هستند. سرپوش برای مردان این دوره و پیش از آن به منزله حجاب یا چادر برای زن بود و مردی بدون سرپوش در کوچه و بازار دیده نمی‌شد. این مورد می‌تواند به دستور حجاب در اسلام نیز مرتبط باشد هرچند در سنگ‌نگاره‌های پیش از اسلام نیز پوشش سر برای مردان دیده می‌شود. کلاه از این رو مهم بود که مردان عضو «سر» را سلطان و فرمانده بدن می‌دانستند و فقط دیوانگان بودند که سر بی‌پوشش داشتند. اعتقاد مردم در این دوره این بود که این عضو مهم باید پوشیده باشد تا جایی که با عرقچین در خواب نیز آن را می‌پوشاندند.

کلاه
در دوران قاجار، ایرانیان کلاه‌های متنوعی به سر می‌کرند. این کلاه‌ها تا حدی به جایگاه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

ISET1

مدیر بازنشسته
سطح
25
 
ارسالی‌ها
3,776
پسندها
14,492
امتیازها
61,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #3
پیش از دوره قاجار سرپوش مردان عمامه بوده و در رنگ‌ها و فرم‌های متفاوت تمایز طبقه اجتماعی و مذهبی و خانوادگی را نشان می‌داده است. در دوره قاجار هم عمامه هنوز رواج داشت. بازرگانان عمامه «شیر شکری با مندیل یا کلاه» استفاده می‌کردند، اما بقال و عطار عموماً کلاه بر سر می‌گذاشتند.

[IMG]


کلاه این دو از نوع شیرشکری است و احتمالا باید تاجر باشند. مرد سمت چپ، لباده‌ای به روی پیراهن بلند خود پوشیده است. مرد سمت راست کتی کوتاه بر لباس زیرین خود که به نظر ارخالق است، دارد. کفش‌های این دو بسیار به نمونه‌های امروزی نزدیک است و نشان می‌دهد که عکس به اواخر دوره قاجار مربوط است.

تن‌پوش
لباس مردان طبقات بالا در دوران...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا