متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

پارادایم‌های پنهان چگونه سر از سریال‌های خارجی درمی‌آورند؟

  • نویسنده موضوع ꜱᴀʜᴇʟ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 160
  • کاربران تگ شده هیچ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #1
سریال‌های خارجی امروز یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌ها برای نوجوانان و جوانان ایرانی است. میزان بحث، گفتگو و تبادل نظر درباره این آثار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و میزان دانلود برخی از آنان در سایت‌ها و کانال‌ها بعضا تا چندصد هزار بار می‌رسد. اما نکته مهم عدم ورود نقد محتوا و تحلیل آنان از این منظر مهم است. هرچه در حوزه سینما و دیگر مدیوم‌های هنری نقد و تحلیل محتوایی کار شده است در حوزه سریال‌های خارجی کمتر شاهد نقدو بررسی هستیم. در این مصاحبه و نشست‌های آتی قصد داریم تا به بازخوانی تاریخچه، ماهیت، کارکرد و پارادایم‌های این صنعت، رسانه و هنر مهم بپردازیم.

جلسه اول این نشست با حضور استاد احمد نادمی منتقد ادبی و هنری برگزار شد. او با وجود مشغله‌هایی که دارد مدت‌ها است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #2
س بحث سریال‌ها از این منظر بسیار مهم است و باید به آن و گونه اصلی خود یعنی سینما توجه کرد توجه کرد. شما وقتی درباره یک کار روی پرده سینما حرف می‌زنید به خاطر فضایی که در آن قرار گرفته‌اید انگار قرار داد نانوشته‌ای بین شما و سینماگر نوشته شده است. در سینما به علت آنکه با جمع می‌بینید پس یک کار جمعی می‌کنید ولی وقتی در منزل می‌بینید فردیت یا فردانیت اهمیت پیدا می‌کند. پس نظر جمع و نظر فرد در اینجا مطرح می‌شود. اگر وقتی در جمعی می‌خواهیم پیامی را بدهیم یه یک قواعی پایبند هستیم ولی زمانی که به فردی پیام ‌می‌خواهیم بدهیم می‌بینیم قواعد دیگری حاکم است. تمام علت این که از این موضوع صحبت می‌کنم مساله پارادایم است که شما از آن صحبت کردید. زمانی که به سینما می‌رویم، ما به آنجا رفته‌ایم و فیلم را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #3
پس در یک کلام در تلویزیون تولید پارادایم بسیار موفق‌تر است حتی از آن بالاتر برای از بین بردن یک تابو از برنامه‌سازی و سریال‌ها می‌توان بهره برد.

*کاری که بسیاری از شبکه‌های خارجی با سریال‌های خود کردند و عملا فرهنگ و اخلاق اباحه‌گری را در جامعه سنتی آمریکا منتشر کردند. زمانی سریال «خانه کوچک» -که از تلویزون ما نیز پخش شد- از شبکه‌های آمریکایی پخش می‌شد که بسیار سالم و اخلاقی بود و امروز سریال‌هایی با عمق فاجعه اخلاقی!

زمانی کمپانی پارامونت و انجمن یک رمان مایر در حال تولید فیلم بودند که کمپانی‌ها بزرگ سینمایی بوند و بر اساس منطق عرضه و تقاضا و ذائقه مخاطب فیلم می‌ساختند و مثلا اگر بیان دیدگاه دینی خاص خود را داشتند بدین معنا نبود که مخاطب آن هم با سوگیری دینی و سیاسی خاصی برود و تماشا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #4
امروز حتی برخی از هنرمندان ما می‌گویند که می‌خواستیم برای نتفلیکس کاری را بسازیم در حالی که شما قرار نیست برای آن‌ها کار تولید کنید بلکه شما قرار است چیزی را که آن‌ها می‌خواهند بگویند را در قالب هنری شما تولید شود. بنابراین محتوا و پارادایم‌های خاصی وجود دارد که صاحبان این رسانه‌ها می‌خواهند آن را بیان کنند و نمی‌توان از چارچوب آنان بیرون زد. آن شبکه‌ها صرفا پخش کننده برنامه نیستند بلکه بیان کننده فرهنگ و سبک زندگی خاصی هستند.

حتی نمونه‌های چینی، هندی، آمریکای لاتینی و... که توسط این شبکه‌ها ساخته می‌شود نیز مطابق چارچوب کلی آن‌ها است ولی نکته مهمش آن است که وضوح ندارد ولی عملا یک نوع دیکته کردن در آن وجود دارد که چه چیزی را باید بسازیم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #5
* زمانی که سریالی وارد یک فضای خاص مانند تاریخی می‌شود امکان دارد که مخاطب خیلی راحت احساس کند که حتما ورود به این فضا و حوزه بی‌دلیل نیست و لابد پیام و محتوای ویژه و خاصی پشت سر ساخت این اثر است و طبیعتا مخاطب را پس می‌زند ولی باز می‌بینیم که به خوبی مخاطب خود را پای تلویزون می‌نشاند. علت این امر چیست؟

من اصلا از این عجیب‌تر را می‌گویم؛ زمانی که یک سریال فانتزی ساخته می‌شود مانند سریال WESTWORLD یا GAME OF THRONESکاملا مشخص است که یک قصه عجیبی که واقعیت ندارد ساخته و روایت می‌شود آنجا که دیگر باید معلوم باشد که محتوا و پیامی در جریان است. اما این فاصله را سریال با همذات پنداری که میان خود و مخاطب ایجاد می‌کند از بین می‌برد و مخاطب را به نوعی درون خود می‌کشاند و باعث می‌شود...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #6
*نکته دیگر خود جوانان ما هستند که مخاطبین سریال‌های خارجی‌اند. آیا نباید مواجهه آنان مواجهه هوشمندی باشد؟ آیا نسبت به چیزی که تماشا می‌کنند آگاهی خاصی را لازم ندارند؟

من مخالف این هستم که بگوییم آنان باید خودشان خودشان را آگاه کنند البته این به معنای این نیست که نباید مطالعه کرد و یا اهل تحقیق و جستجو بود بلکه قرار نیست قبل از هر سریالی به مطالعه موردی خاصی پرداخت.

آن کس که باید جوانان را نسبت به ماهیت و محتوای این دسته از سریال‌ها و فیلم‌ها آگاه کرد نهادهای فرهنگی و هنری هستند که باید سیاست‌ها را رصد کنند و به جوانان گزارش دهند. مردم و خصوصا جوانان ما و همه دنیا نیازمند این هستند تا قصه گوش کنند و داستان‌ها را در قالب لذت بخشی مثل سریال یا فیلم تماشا کنند. نمی‌توان آن‌ها را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا