متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

جایگاه زن در سینمای ایران| سینمای ما بخش خالی لیوان را روایت می‌کند/ زن در ابتدا همسر و مادر است بعد شاغل و محصل

  • نویسنده موضوع ꜱᴀʜᴇʟ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 6
  • بازدیدها 213
  • کاربران تگ شده هیچ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #1
در هفته عفاف، حجاب و خانواده، درباره موضوع مهم وضع‌شناسی خانواده در سینما و بازنمایی صحیح از آن به گفتگو با دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و خانواده پرداختیم. خانواده در جامعه ما به‌دلیل اهمیتی که دارد در سینما نیز همواره مورد توجه بوده است و عموماً در جشنواره‌های داخلی و خارجی آثار برتر از ژانر اجتماعی انتخاب می‌شوند. طبیعتاً مردم نیز به‌عنوان مخاطبین سینما به عنوان جامعه هدف به الگوبرداری از فیلم‌های اجتماعی می‌پردازند، بنابراین اهمیت سینمای اجتماعی ایران و نحوه درست بازنمایی از آن از اهمیت روشنی برخوردار است که در این گفتگو تلاش شده است تا به آن بپردازیم.
آقای اقبالی لطفا در ابتدا باتوجه به اهمیت سینمای اجتماعی و نقش آن در زندگی مردم، به یک بررسی کلی از سیمای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #2
زن در سینمای ما اول شاغل و محصل است بعد همسر و مادر
نکته دیگر بحث نقش زن در خانواده است که کاملا محوری است و رکن و اساس خانواده در خانه تلقی می‌شود. اسلام معتقد است که زن ابتدا همسر و مادر و مدیر خانه و خانواده است بعد رسالت‌ها و نقش‌های اجتماعی آن موضوعیت دارد ولی در نگاه هنرمندان ما اولا نقش اجتماعی زن است که اهمیت دارد لذا نگاه فمینیستی در این طیف پررنگ‌تر است. افرادی مانند خانم تهمینه میلانی، رخشان بنی اعتماد و یا خانم پوران درخشنده سینماگران اساسا فمینیست هستند. یا فیلمسازان دیگری هستند که اساسا ارزش‌هایشان مبتنی بر مدرنیته است زیرا همواره بر نقش اجتماعی زن بیشتر تاکید می‌کنند که تحصیلکرده است و موفق تا اینکه در خانه و خانواده باشد یا در حال نقد زن سنتی از این منظر هستند و به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #3
با وصال تازه عشق آغاز می‌شود
آسیب دیگری که در سینمای ما نسبت به خانواده وجود دارد این است که عشق در آن عشق میان زن و شوهر نیست بلکه عشق دختر و پسری است. واقعا آخرین فیلم موفق و جدیدی که در آن عشق میان زن و شوهر را به خوبی دیدیم کدام بوده است؟ یکی از نمونه‌های مطلوب آن در تلویزیون سریال همسران است. در درام طبیعتا رگه‌هایی از عشق وجود دارد که مقوله عاطفی است و مخاطب با آ‌ها ارتباط برقرار می‌کند. در این فیلم‌هایی که گفته شد کنشگر این عشق و روابط زن و شوهر نیستند بلکه دختر و پسر هستند. چه اشکالی دارد که این روایت درباره زن و شوهر باشد و روایتگر یک عشق پرشور یک مرد به همسرش باشیم تا یک عشق حرام یک مرد مجرد به یک زن مانند فیلم «برف روی کاج‌ها» یا شیوه بازگشت به عشق اول که در «پل چوبی»...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #4
ما در مباحث خانواده که با مخاطبین خود در کارگاه‌های مشاوره و خانواده داریم به جوانان می‌گوییم که ازدواج مقدمه عشق است نه عشق مقدمه ازدواج. ما باید عاقلانه انتخاب کنیم و عاشقانه زندگی کنیم. باید هنگام انتخاب در زندگی احساس و عاطفه را کنار بگذاریم و با عقل انتخاب کنیم و بعد از انتخاب و شروع زندگی با عشق حرکت کنیم.
مساله دیگر که در این سال‌های سینمای ایران بسیار دیده می‌شود خ**یا*نت است. خاطرم است که در جشنواره سال 91 سونامی خ**یا*نت وجود داشت که همانطور که گفتم ناشی از تاثر پذیری قشر هنرمندان از قشر خاص خودشان است و نتیجه این می‌شود که 5 فیلم یک جشنواره اختصاص به خ**یا*نت پیدا می‌کند. درحالی که فرهنگ دینی و ملی ما مبتنی بر اعتماد و تحکیم روابط میان زن و شوهر است و خ**یا*نت هم در خود جامعه دیده رایج و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #5
در سینمای طراز خانوادگی الگو سازی صحیح در کنار بازنمایی مشکلات است
شما یک وضع شناسی از سیمای خانواده در سینمای ایران کردید؛ حالا اگر بخواهیم چهره شایسته و درستی از خانواده در آن نشان بدهیم چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟

نگاه من این است که بخشی از سینمای اجتماعی ما باید بازنمایی جامعه باشد و این را قبول دارم ولی یک بخشی از آن باید ناظر به الگو سازی برای همان جامعه باشد. کار رسانه نیز اساسا همین است که باید الگو سازی در جامعه در بخش‌های مربوط به خود بکند. آنجایی که نیازداریم تا کارگردان به بازنمایی بپردازد، بله باید با نگاه جامعه شناختی فیلم را ساخت؛ مثلا الان طلاق بحران است و کارگردانی می‌آید درباره طلاق فیلم می‌سازد؛ مشکلی نیست. اما در عین حال باید روش و شیوه درست سبک زندگی را نیز...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #6
در سینمای غرب ایده بازگشت به خانواده پررنگ شده است
اقای اقبالی در سینمای هالیوود با وجود مشکلات فراوانی که در حوزه خانواده مانند ازدواج سفید، بحران‌های جنسیتی مثل ازدواج همجنسگرایان، فرار از خانه و زندگی مجردی وجود دارد سینمای نشاط و مثبتی درباره خانواده دیده می‌شود و تلاشش این است که امیدآفرینی و حتی حل مسائل و مشکلات را بیان کند. به نظر شما علت آن چیست و چرا در سینمای ما این نگاه وجود ندارد؟

امروز در جوامع غربی ایده بازگشت به خانواده بسیار پررنگ‌تر شده است. سیاست‌های خانواده‌گرا و بازگشت به خانواده در آن بسیار چشمگیر شده است.قوانین حمایت از والدگری و پدری و مادری دیده می‌شود و سیاست‌های جنسیتی مبتنی بر نفی رویکردهای افراطی فمینیستی است.
بعد از انقلاب جنسی در غرب، زن که در خانه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,545
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #7
خانواده محوری در سیاست‌گذاری حوزه زنان و خانواده باید در اولویت باشد

اما در کشور ما این اتفاق نیافتاده است و بخشی از آن هنوز در مسیر رفت هست و متاسفانه نمی‌خواهیم از تجربه غرب استفاده کنیم. حرکت جامعه ما به سمت ارزش‌های مدرن چیزی است که یکبار تمدن غرب رفته است و آن را در صد سال گذشته تجربه کرده است و امروز با بحران‌های آن درگیر است. در سیاست‌گذاری‌های ما هنوز خانواده محوری پررنگ‌ نشده است بلکه فعلا نتیجه آن سیاست‌گذاری‌ها خانواده ستیزی شده است. زمانی که قوانین حوزه اشتغال، زن و خانواده را می‌بینیم متوجه می‌شویم که رویکرد غالب در آن به نوعی گذر از خانواده و بیرون کشیدن زن از خانواده است. اشتباه آن نگاه این بود که به بهانه استفاده از ظرفیت زن در جامعه برای پیشبرد اهداف انقلاب عملا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا