خوشنویسی خط رقاع چیست؟

  • نویسنده موضوع Niyosha22
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 1,152
  • کاربران تگ شده هیچ

Niyosha22

مدیر بازنشسته + نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
تاریخ ثبت‌نام
11/9/19
ارسالی‌ها
3,078
پسندها
29,711
امتیازها
61,673
مدال‌ها
29
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
خط رقاع تمام دور و کمتر از یک ششم سطح میباشد.حروف این خط تو پر میباشد ولی ریز و کوتاه میباشد. خط رقاع از جمله خطوط شش گانه در خوشنویسی میباشد که اغلب برای مکاتبات خصوصی بر روی کاغذهایی در ابعاد کوچک یا نگارش کتاب‌ها و جزوات عرفی و غیر مذهبی به غیرقرآن یا ادعیه رواج داشته است. خط رقاع موضوعی است که خوشنویسان، محققان و پژوهشگران کمتر بدان پرداخته‌اند مهجور مانده است. شاید از این جهت بتوان خط رقاع را جزء گنجینه‌ هنرهای از یاد رفته نام برد.



منشا این خط ثلث و نسخ میباشد. تو در تو نوشتن این خط درموارد بسیار مهم و ضرورری جایز نمیاشدو حروف و کلمات آن دارای نظم وترکیب یکدست میباشد. در زمان فاطمیون برای درخواست خطاب به دیوان کاربرد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Niyosha22

SETAYESH.MO

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
11/12/20
ارسالی‌ها
2,227
پسندها
16,611
امتیازها
44,373
مدال‌ها
18
سطح
24
 
  • #2
کلمه رِقاع جمع رُقعَه است به معنی پاره‌ها و نوشته‌های مختصر و به معنی صفحه ی کوچک است. خط رِقاع از جمله خطوط ششگانه در خوشنویسی اسلامی است. این خط از خط ثلث مشتق شده است، که اغلب برای مکاتبات خصوصی بر روی کاغذهایی در ابعاد کوچک و یا نگارش کتاب‌ها و جزوه های عرفی و غیر مذهبی و داستان ها و حکایت ها رواج داشت است. خط رقاع بر اثر نیاز به تندنویسى و مختصر نوشتن، در نامه نگاری ها بکار مى‌رفته است. و از نظر تشابه و مقایسه با خط فارسی شبیه خط شکسته نستعلیق در مقابل خط نستعلیق است.

صورت و اشکال خط رقاع به صورت مفرد و در ترکیب مانند خط ثلث و توقیع است و شباهت بسیار زیادی به خط توقیع دارد. اختلافات رقاع با توقیع به شرح زیر است:

1- تفاوت خط توقیع با رقاع بیشتر در درشتی و ضخامت ِ بیشتر حروف نسبت به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا