متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

آموزشی شطرنج

  • نویسنده موضوع NASTrr
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 19
  • بازدیدها 400
  • کاربران تگ شده هیچ

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,915
پسندها
55,416
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #11
ارزش مهره ها :

ارزش مهره‌ های شطرنج به شرح زیر است…
ارزش وزیر : ۹ امتیاز (به اندازهٔ ۹ سرباز می‌ارزد)
ارزش رخ : ۵ امتیاز (به اندازهٔ ۵ سرباز می‌ارزد)
ارزش فیل : ۳ امتیاز (به اندازهٔ ۳ سرباز می‌ارزد)
ارزش اسب : ۳ امتیاز (به اندازهٔ ۳ سرباز می‌ارزد)
ارزش سرباز : ۱ امتیاز
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,915
پسندها
55,416
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #12
آغاز بازی :

نخستین گام برای آغاز بازی شطرنج ، چیدن درست مهره‌ها در صفحهٔ شطرنج است. صفحهٔ شطرنج ۸×۸ است و هر خانه دارای یک عدد و یک حرف است. اعداد از پایین به بالا از ۱ تا ۸ هستند و حروف طبق الفبای انگلیسی از چپ به راست از a تا h هستند.

02 آموزش شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن


همیشه رخ‌ ها در آغاز بازی در گوشهٔ زمین قرار می‌گیرند. محل قرارگیری اسب‌ ها کنار رخ‌ ها است. فیل‌ها نیز کنار اسب‌ ها قرار می‌گیرند. پس از قرارگیری این مهره‌ ها کنار یک‌ دیگر ، تنها دو خانه در ردیف پایانی باقی می‌ مانند. وزیر در یکی از این دو خانه و در خانهٔ هم‌ رنگ خود قرار می‌گیرد. وزیر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,915
پسندها
55,416
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #13
پایان بازی :

بازی‌ های شطرنج معمولاً با پیروزی یکی از بازیکنان به پایان می‌رسد. بازیکن به منظور پیروزی باید شاه حریف را کیش کند و همهٔ خانه‌ هایی را که شاه می‌تواند به آن حرکت‌کند ، تحت پوشش قرار دهد. بازیکن می‌تواند در هر جای بازی که خواست ، بازی را واگذار کند و این رخداد زمانی روی می‌دهد که بازیکن یک مهره مهم خود را از دست داده‌ باشد و امیدی به پیروزی نداشته‌ باشد.

13 آموزش شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,915
پسندها
55,416
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #14
تساوری در شطرنج :
یکی دیگر از راه‌ های پایان بخشیدن به بازی است.

پنج حالت وجود دارد که در آن تساوی در شطرنج رخ می‌ دهد.



توافق دو طرفه :
انجام این حالت در هر مرحله از بازی امکان‌ پذیر است و فقط باید دو طرف تساوی را بپذیرند.

پات :
زمانی رخ می‌دهد که هیج مهره‌ای نتواند حرکتی در صفحهٔ بازی انجام‌دهد و شاه کیش نباشد و نتواند هیچ حرکتی انجام‌دهد.

تکرار سه‌گانه :

اگر مهره‌ها سه بار پشت سر هم یک حرکت را انجام بدهند و در همان موقعیت‌های دفعات پیشین قرار بگیرند، بازی مساوی می‌شود.



قانون پنجاه حرکت :

اگر هر بازیکن حداقل پنجاه حرکت انجام‌دهد و سربازانش جابه‌جا شوند ، اما این سربازان هیچ مهره‌ای را نزنند ، بازی مساوی می‌شود.

نداشتن نیروی کافی برای مات کردن شاه :
اگر کیش مات...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,915
پسندها
55,416
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #15
تاکتیک های پایه :

آموزش‌ تاکتیک‌ های پایهٔ شطرنج برای بهبود وضع بازیکن ضروری‌ است و درک تاکتیک‌ ها موجب جلوگیری از هرگونه اشتباه می‌شود. در اغلب موارد ، درک این تاکتیک‌ های ساده به مبتدیان شطرنج کمک می‌کند.

اِن پرایز :

یکی از اساسی‌ ترین تاکتیک‌ ها ، گرفتن یک مهرهٔ بی‌ دفاع حریف است که این عمل را در اصطلاح اِن پرایز می‌نامند.

21 آموزش شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن

اِن پرایز : سربازان مشکی در جایگاه F7 و G7 بدون دفاع هستند و رخ سفید می تواند به راحتی آن ها را بزند.
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,915
پسندها
55,416
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #16
چنگال :

گاهی اوقات یک مهره می‌ تواند به دو مهرهٔ حریف حمله‌ ور شود. در چنین حالتی ، اصطلاحاً چنگال ایجاد می‌شود. اسب‌ ها برای عمل چنگال در شطرنج مشهور هستند. برای نمونه ، اگر اسب در موقعیت حمله به شاه و وزیر قرارگیرد ، شاه وادار است به خانه‌ ای امن حرکت‌ کند و اسب می‌ تواند وزیر را بزند.

15 آموزش شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن



چنگال اسب : اسب شاه را کیش کرده و شاه وادار است حرکت‌ کند و اسب می‌تواند رخ را بزند.
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,915
پسندها
55,416
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #17
آچمز :

آچمز یک تاکتیک بسیار رایج برای محدود کردن جنبش و جابه‌جایی مهره‌ های حریف است. در این تاکتیک ، مهره‌ ای به مهرهٔ حریف حمله‌ ور می‌شود که اگر مهرهٔ حریف جا به‌ جا شود ، مهرهٔ خودی یک مهرهٔ ارزشمند حریف در پشت آن را می‌ زند. اگر پشت مهرهٔ حریف ، شاه قرار داشته‌ باشد ، مهرهٔ حریف اجازهٔ جا به‌ جایی را ندارد و این نوع آچمز ، به عنوان “آچمز مطلق” شناخته می‌ شود.

20 آموزش شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن



آچمز : اسب مشکی توسط فیل سفید تحدید می شود ، در صورتی که اسب جابه‌جا شود وزیر مشکی توسط فیل سفید زده می شود.
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,915
پسندها
55,416
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #18
سیخ :

تاکتیک سیخ بسیار مشابه آچمز است ، اما در جهت معکوس آن عمل می‌کند. در این تاکتیک ، با حمله‌ ورشدن یک مهرهٔ خودی به یک مهرهٔ ارزشمند حریف ، مهرهٔ حریف مجبور می‌شود که جابه‌جا شود و مهرهٔ خودی می‌ تواند مهرهٔ پشتی مهرهٔ حریف را بزند. برای نمونه ، اگر یک رخ به شاه حریف کیش بدهد و پشت آن وزیر حریف باشد ، شاه مجبور می‌شود که جابه‌جا شود و رخ می‌تواند وزیر حریف را بزند.

16 آموزش شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن



سیخ وزیر : وزیر به شاه کیش می‌دهد و شاه وادار است حرکت‌ کند و وزیر می‌ تواند رخ را بزند.
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,915
پسندها
55,416
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #19
حرکات ویژه :
یکسری حرکات ویژه ای در شطرنج وجود دارد که خلاف قواعد شطرنج است و با دانستن این حرکات خاص می توانید بازی های جالبی بر روی مهره های خود انجام دهید.

قلعه :

حرکت قلعه یک مانور دفاعی است که در سده شانزدهم میلادی به منظور سرعت بخشیدن به بازی و کمک به دفاع وارد شطرنج شد. این حرکت میان شاه و رخ انجام می‌گیرد. طی این حرکت ، شاه و رخ می‌ توانند هم‌ زمان حرکت‌ کنند. شاه دو خانه به سمت رخ حرکت می‌کند و رخ به سمت دیگر شاه می‌ آید. مواقعی نیز وجود دارند که انجام این حرکت غیر ممکن است…
– پیش از انجام حرکت ، شاه جابه‌جا شده‌ باشد.
– پیش از انجام حرکت ، رخ جابه‌جا شده‌ باشد.
– مهره‌ هایی میان شاه و رخ در صفحهٔ شطرنج وجود داشته‌ باشند.
– شاه کیش شده‌ باشد.

[IMG alt="17 آموزش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,915
پسندها
55,416
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #20
پیشرفت :

سرباز ضعیف‌ ترین مهرهٔ شطرنج است ، اما می‌ تواند به مهره‌ ای قوی‌ تر تبدیل‌ شود. اگر سرباز در زمین آن‌ قدر به سمت جلو حرکت‌ کند که به بازپسین ردیف شطرنج که شاه حریف در آن ردیف قرار دارد برسد. می‌ تواند به هر مهرهٔ دل‌ خواهی تبدیل‌ شود. این حرکت را پیشرفت می‌ نامند. بیشتر بازیکنان شطرنج ترجیح می‌دهند که سرباز خود را به وزیر تبدیل‌ کنند، اما سرباز را می‌توان به رخ ، فیل و اسب نیز تبدیل‌ کرد. مهرهٔ تازه در همان خانه جایگزین سرباز می‌ شود. این حرکت یکی از روش عالی برای تقویت دفاع و حمله در شطرنج است.

19 آموزش شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن



پیشرفت سرباز ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NASTrr
عقب
بالا