متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

معماري كهن تا پست مدرن

  • نویسنده موضوع Sepideh.T
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 11
  • بازدیدها 406
  • کاربران تگ شده هیچ

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #1
الگوی شهرسازی و فضای جامع شهری در گذشته


تجربة حضور در فضاهای شهری که یا تغییر عملکرد از جانب شهری به جنبه‌های دیگر داده‌اند و یا اصلاً کیفیتی خاصی ندارند و برعکس تجربة موفق حضور در فضاهایی چون میدان نقش جهان اصفهان و روایت‌هایی از میدان‌هایی در شهرهای سیه‌نا و ونیز و فلورانس و میلان و … از دوستان همراه، نگارنده را بر آن داشت که تاریخچه‌ای از این فضاها و لزوم وجود چنین فضاهایی که با هر فرهنگ به خصوص فرهنگ غنی و اصیل و پشتوانه‌دار ایران دارد را بیان دارد.
در ادامة بحث فرصتی پیش آمد تا در مورد اثر متقابلی که این فضاها در معماری و فرهنگ شهرنشینی در شهرهای کنونی و شهرهای جدید دارند، بحث بشود.
و در آخر در مورد چند نمونة موردی از این فضاها و ایجاد نوعی تصویر از این فضاها به بررسی کیفیت این...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #2
معرفی سقف بیگیت


قالب ماندگار سقف کامپوزیت بیگیت با استفاده از ورق گالوانیزه به ضخامت 0.7 میلی متر ساخته می شود. قالب بیگیت به دلیل فرم قوسی و کنگره ای خود توانایی تحمل بارهای حین اجرا (1000کیلوگرم بر متر مربع) را دارا می باشد. این قالب ماندگار در سیستم سقف بیگیت که ترکیبی از سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت ماهیچه ای است استفاده می شود. سیستم سقف بیگیت کاملاً بومی می باشد و برای اولین بار در جهان توسط مهندسین ایرانی اختراع و به ثبت رسیده است و نمونه مشابه ندارد.
قالب بیگیت به دلیل حالت فنری، که دارد به راحتی روی تیرهای فرعی که فاصله ی آکس تا آکس آن ها، از 120 الی 140 سانتی متر، که مضربی از 5 می باشد گذاشته می شود و پای قالب (قوس) داخل نبشی نشیمن(نبشی 3) که قبلاً روی تیرها ی فرعی جوش شده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #3
skk



شرکت SKK از سال 1955 در کشور ژاپن به تولید و پژوهش در زمینة رنگ، کوتینگ ، رزین و حلال پرداخته و با توسعة برنامه‌های خود به‌عنوان سازندة جهانی رنگ و روکش‌های ساختمانی همگام با گرایش‌های قرن بیست و یکم پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. شرکت SKK به سبب کیفیت بالای محصولات خود، ضمن برخورداری از استاندارد کیفی ژاپن (JIS)موفق به دریافت گواهی‌نامة ISO 9001, 9002, 14001 نیز شده است. هم‌اکنون SKK با ارائة خدمات مناسب عرضه و توزیع تولیدات خود، با ده‌ها نمایندگی در آسیا، اروپا، امریکا و آفریقا فعالیت می‌نماید.


شرکت SKK طیف وسیعی از محصولات را با کاربرد در حوزه‌های مختلف ساختمان ارائه می‌نماید. این شرکت با بهره‌مندی از تحقیقات وسیع و با ارائة نمونه‌های جدید، دامنة تولید محصولات خود را در جهت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #4
عایق EPDM

این ماده مخلوط اتیلن , پروپیلن و داین است EPDM مصالح ساختمانی مناسب برای مناطق سردسیر است و حتی دردماهای زیر 30 درجه سانتی گراد خصوصیات عالی از خود نشان می دهد.محدوده دمایی آن -50˚Cتا 130˚C سلسیوس است. مقاومت زیادی در برابر ازن دارد .زمانمند شدن , اکسید شوندگی , پیر شدن درجه ناشی از گرما آن کم است در برابر مواد شیمایی آلی و غیرآلی مقاوم است. ضعف آن مقاومت کم در برابر مایعات بر پایه نفت است. EPDMانتخاب معمول در بین فوم هاست. مقاومت عالی در برابر ازن , هوازدگی و زمان مندی دارد. هم چنین مقاومت شیمیایی آن در برابر فرآورده های بر پایه غیر محلول کم است .

خصوصیات کلی عایق های سلول بسته :

معروف ترین عایق های این دسته , ای پی دی ام (EPDM)و نیتریل فوم (NBR/PVC) می باشند که از لحاظ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #5
superpanel

سوپرپانل نوع تکامل یافته سیستمهای قدیمتر Insulating Concrete Form) ICF) است. سیستمهای ابتدایی ICF دیوارهایی است که از چیدن بلوکهای تو خالی پلی استایرن و قراردادن میلگردهای قائم و افقی به صورت محدود در آن، و بتن ریزی در فضاهای خالی داخل بلوک ها ساخته می شدند. صفحات پلی استایرن به ضخامت حداقل 5 سانتی متر توسط رابطهایی از جنس پلاستیک یا فلز به همدیگر متصل و از اتصال آن بلوکهایی توخالی حاصل شده که در فضای خالی آن میلگرد قرار داده و بتن ریزی میشود. نوع عملیات اجرایی آن شبیه به چیدن بلوک است که مستلزم صرف زمان و محدودیتهای سازه ای می شود. 1-انعطافپذیری در طراحی معماری 2-سیستم کامل و ماندگار: سیستم سوپرپانل یک سیستم کامل متشکل از دیوار و سقف و پارتیشن می باشد لذا جهت اجرای ساختمان...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #6
مسئله دوم : طراحی با دست یا رایانه

یكی دیگر از نكاتی كه در مراكز آموزش معماری در ایران غالباً مطرح است و اساتید و مدرسان نسبت به آن دیدگاه‌های متفاوتی دارند،‌ موضوع انجام طراحی با دست و به‌صورت سنتی و یا با رایانه است.

می‌توان پذیرفت كه در جهان امروز و با توجه به توسعة فناوری و از جمله گسترش روز افزون امكاناتی كه رایانه در اختیار طراحان و معماران قرار می‌دهد، نمی‌توان به سادگی این امكانات را نادیده گرفت و به روش‌های سنتی و قدیمی به طراحی ادامه داد. به همین سبب بسیاری از مدرسان، كاربرد رایانه را در طراحی مجاز می‌دانند، اما مسئله‌ای كه در این حالت باقی می‌ماند این است كه ارزیابی طرح‌هایی كه با رایانه طراحی و ارائه می‌شود، چگونه باید صورت گیرد؟ به ویژه هنگامی كه این كارها در كنار طرح‌هایی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #7
گروه تاریخ معماری و مرمت ابنیه و بافت

پایه گذاری این گروه به زمان تاسیس دانشكده در سال 1339 برمی‌گردد. در آن زمان نخستین بار درس (ماده)‌های مربوط به مرمت آثار تاریخی و تاریخ هنر توسط استادانی چون دكتر خامنه‌ای و دكتر كسایی در دانشكده تدریس شد. سپس در اوایل دهۀ 1340 انستیتوی مرمت و تاریخ هنر را دكتر خامنه‌ای پایه گذاشت. گروه آموزشی مرمت و تاریخ هنر نیز به همت دكتر كسایی با حضور استادان دكتر مهرداد بصیری و دكتر پروانه موحد و دكتر برامیلا در اواسط دهۀ 1340 تاسیس شد. پس از انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی گروه با عنوان گروه تاریخ معماری و مرمت ابنیه و بافت با حضور آقایان مهندس كامبیز حاجی قاسمی و مهندس احمد اصغریان جدی و دكتر فرهاد تهرانی به صورت بخشی از گروه معماری دانشكده تشكیل شد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #8
مقايسه ی معماري ديكانستراكشن و فولدينگ

در بررسي آثار معماري در ادوار مختلف تاريخ مي‌توان به رابطه‌ي مستقيم و عميق بين نحوه‌ي نگرش و ايدئولوژي بشر نسبت به هستي و اعتقادات او و به طور كلي آن چه را فرهنگ مي‌ناميم و آنچه كه به عنوان اثر معماري عرضه مي‌نمايد پي برد.

به اين معني كه نحوه ی تفكر و تفسيرانسان از هستي در شكل‌گيري معماري او به شدت تأثيرگذار بوده است. به عبارت ديگر آن چه به عنوان كالبد معماري شكل مي‌گيرد، متأثر از كيفيات روحي است، كه خالق آن اثر مدنظر داشته است درست به مثابه‌ي نقاشي كودكي كه از روي آن مي‌توان به نحوه تفكر و حالات رواني كودك در هنگام خلق نقاشي‌اش پي برد.

مقارن با تحولات عظيمي كه در چند قرن اخير در حوزه‌ي تفكر صورت گرفته است، معماري نيز دستخوش دگرگوني‌هايي گرديده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #9
ويژگي‌هاي معماري فولدينگ:

- : لايه‌ لايه بودن (چند لايگي) با حفظ ماهيت هر لايه و قرارگيري لايه‌ها در كنار هم

- : افق گرايي و همترازي لايه‌ها

- : فرم‌هاي قابل انعطاف و قابل تطبيق با شرايط محيطي سايت (week form و معماري ارگانيك)

- : در اين نوع معماري تباين‌هايي مانند تقارن، عدم تقارن و... به چشم مي‌خورند اما اين تضادها به نسبت ديكانستراكشن منعطف‌ترند و در هم مي‌آميزند، به عبارت ديگر مثل ديكانستراكشن تضادها كاملاً مجزا نيستند و با عناصر واسطه به هم مربوط‌اند. (اگر درست فهميده باشيم)

بخش چهارم – مقايسه ی معماري ديكانستراكشن و فولدينگ

1- شباهت‌ها

1-1-
در بسياري از جهات (تقريباً در همه‌ي موارد) ديكانستراكشن و فولدينگ در فلسفه مشابه هستند، و در واقع فلسفه‌ي فولدينگ كاملاً...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #10
images





فولدینگ ، عمودگرایی ، طبقه بندی و سلسله مراتب را مردود می داند و به جای آن افقی گرایی را مطرح می کند . از نظر فولدینگ همه چیز همسطح یکدیگر است . دلوز در کتاب خود به نام ، فولد ، لایبنیتز و باروک ( ۱۹۸۲ ) جهان را چنین تبیین می کند : ” جهان به عنوان کالبدی از فولدها و سطوح بی نهایت که از طریق فضا ، زمان فشرده شده ، در هم پیچ و تاب خورده و پیچیده شده است . ” دلوز هستی و اجزاء آن را همواره در حال شدن می بیند .
یکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز ، افقی گرایی است . دلوز به همراه یار همفکر خود ، فیلیکس گاتاری ، مقاله ای به نام ” ریزوم ” در سال ۱۹۷۶ در پاریس منتشر کرد . این...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
عقب
بالا