متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

مقاله مقاله روانشناسی: خودمیان‌بینی

  • نویسنده موضوع | TEAR |
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 122
  • کاربران تگ شده هیچ

| TEAR |

کاربر حرفه‌ای
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,726
پسندها
25,255
امتیازها
51,373
مدال‌ها
22
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • #1
مقدمه
کودک در طول تحول روانی- ذهنی خود ، بتدریج پیچیده‌تر می‌شود. هر قدر سن کودک افزایش می‌یابد و تعامل او با محیط و امکانات فرهنگی ، آموزشی و اجتماعی بیشتر می‌شود، توانایی‌های شناختی و روانی بیشتری را به صورت استقرار یافته بدست می‌آورد. ساخت‌های روانی به ساخت‌های پیچیده‌تر و رشد یافته‌تر تبدیل می‌شوند. همه نظریات تحولی در روانشناسی ، این رشد یافتگی و تحول را در گذار کودک از مراحل و یا دوره‌های تحولی تبیین می‌کنند و البته اختلاف‌هایی در نوع نگاه آنها به مراحل تحولی نیز مطرح بوده است.
خودمیان‌بینی از دیدگاه پیاژه
در نظر پیاژه ، تحول روانی- ذهنی کودک از بازتاب‌های کلی اولیه شروع می‌شود و با گذر از دوره‌های حسی- حرکتی پیش عملیاتی و عملیات منطقی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : | TEAR |

| TEAR |

کاربر حرفه‌ای
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,726
پسندها
25,255
امتیازها
51,373
مدال‌ها
22
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • #2
خودمیان‌بینی چیست؟
خودمیان‌بینی ، حالت روانی بهنجار است که در آن فقدان تمایز بین واقعیت شخصی و واقعیت عینی مشهود می‌باشد. خود میان بینی ، حاصل عدم تمایز کودک و دنیای خارج از خود است. در این حالت روانی ، کودک به شی بیرونی ساخت نمی‌دهد، بلکه او را جزئی از خود می‌داند. بتدریج که روابط کودک- شی یا کودک- شخص گسترش می‌یابد، کودک با ساخت دادن به شی خود به منزله آزمودنی واجد ساختار می‌شود. هر چه دنیا منسجم‌تر می‌گردد، او نیز منسجم‌تر می‌شود. پس رابطه کودک- شی ، یک رابطه تشکیل‌دهنده کودک و دنیای خارج اوست.
خودمیان بینی حسی- حرکتی
در این‌گونه ، کودک نمی‌تواند بین آنچه مربوط به اعمال اوست و آنچه به اشیا یا اشخاص بیرونی تعلق دارد، جدایی و تمیز قائل شود. کودک...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : | TEAR |

| TEAR |

کاربر حرفه‌ای
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,726
پسندها
25,255
امتیازها
51,373
مدال‌ها
22
سن
17
  • نویسنده موضوع
  • #3
خود میان بینی دوره دوم
در نظر پیاژه ، در دوره‌ سوم از دوره حسی- حرکتی با بروز کنش‌های رمزی و زمان به عنوان کنش علامتی (2 سالگی به بعد) ، جهان کودک گسترش می‌یابد و ارتباط کودک با دنیای خارج خود تنها به صورت عملی (حسی و حرکتی) نیست، بلکه تصورات و هوش شهودی و تصوری هم در دنیای او دارد می‌شود. به همین دلیل کودک می‌تواند از رمز و نماد در فعالیتها ، بازی‌ها و... بهره جوید.

در این دوره که بتدریج کودک به سمت عملیات منطقی عینی به پیش می‌رود، خود میان بینی تجربی وجود دارد که با خودمیان‌بینی دوره قبلی متفاوت است. در این دوره ، بین خود و اشیا و اشخاص ، تفکیک قائل می‌شود، اما تجربیات و ادراکات او ، نگرش عینی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وقتی کودک از کوه بالا می‌رود، مسیر را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : | TEAR |

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

عقب
بالا