نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

مقاله مقاله روانشناسی: نقش مدرسه در تکوین شخصیت

  • نویسنده موضوع | TEAR |
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 200
  • کاربران تگ شده هیچ

| TEAR |

کاربر حرفه‌ای
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,723
پسندها
25,252
امتیازها
51,373
مدال‌ها
22
  • نویسنده موضوع
  • #1
مقدمه
کودکان و نوجوانان سرمایه‌های جامعه می‌باشند و سلامت روح و جسم آنها تضمین کننده سلامت جامعه آینده است. بنابراین مسایل آنان از جمله مسایلی است که باید به آنها توجه کافی مبذول داشت. لذا توجه جدی به محیط خانواده و مدرسه که نقش بسزایی در تکوین شخصیت دانش‌آموزان دارند، ضرورتی انکارناپذیر است. مطلبی که در پی می‌آید خانواده و مدرسه را به عنوان مهم‌ترین نهاد تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیتی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار می‌دهد.
خانواده ، اولین کانال شخصیت ساز فرد
با توجه به اینکه اولین محیطی که کودک با آن در ارتباط است خانواده می‌باشد، لذا محیط خانواده عامل مؤثر در تکوین و تحول شخصیت کودک است و حکم کانالی را دارد که بوسیله آن ، کودک با فرهنگ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : | TEAR |

| TEAR |

کاربر حرفه‌ای
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,723
پسندها
25,252
امتیازها
51,373
مدال‌ها
22
  • نویسنده موضوع
  • #2
مدرسه ، کانال ثانی
پس از خانواده ، مدرسه نقش بسیار مهمی در زندگی اجتماعی کودک و نوجوان بر عهده دارد و از عوامل مهم تربیتی و سازنده معیارها و ارزش‌های ذهنی و تفکر و راه و روش کودکان و نوجوانان در جامعه به شمار می‌رود، زیرا دانش‌آموز بیشتر اوقات زنده و فعال خود را در مدرسه می‌گذراند و حال اگر مدرسه نتواند به وظایف تربیتی و پرورشی خود عمل کند یکی از عوامل انحراف و بزهکاری محسوب می‌گردد. تجارب طفل در مدرسه همراه با تجارب او در محیط خانوادگی شکل دهنده شخصیت و منش کودک است.

امروزه مسئله بزهکاری اطفال و نوجوانان به صورت یکی از حادترین و پیچیده‌ترین مسائل اجتماعی جوامع مختلف انسانی درآمده است، هر چند وقوع جرائم ، پدیده‌ای نوظهور در اجتماع بشری تلقی نمی‌شود. پیدایش جوامع و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : | TEAR |

| TEAR |

کاربر حرفه‌ای
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,723
پسندها
25,252
امتیازها
51,373
مدال‌ها
22
  • نویسنده موضوع
  • #3
جامعه و رفتار اجتماعی فرد
به عقیده جامعه شناسان ، انسان از هنگام تولد در شبکه‌ای از روابط متقابل اجتماعی قرار می‌گیرد و از میان کنش‌های متقابلی که با دیگران دارد، میراث جامعه را به خود جذب کرده، هیئتی اجتماعی می‌یابد و در تمامی مدت حیات خود در این شبکه روابط متقابل ، به فراخور دگرگونی این روابط دگرگون می‌شود و همواره از جامعه سرمشق می‌گیرد. بدون تأثیر محیط بیرونی تامین‌ نیازهای مادی و معنوی برای انسان امکان پذیر نیست. شخصیت انسان امری ثابت و مادرزاد نیست و شکل‌گیری آن ناشی از نقش‌هایی است که جامعه در برابر فرد ایفا می‌کند و نقش‌هایی که بر عهده وی می‌گذارد.
علل و بزهکاری نوجوانان و جوانان
در خصوص تقسیم‌بندی علل و عوامل بزهکاری می‌توان گفت علل بزهکاری...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : | TEAR |

| TEAR |

کاربر حرفه‌ای
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,723
پسندها
25,252
امتیازها
51,373
مدال‌ها
22
  • نویسنده موضوع
  • #4
انواع جرائم ارتکابی نوجوانان و جوانان
جرائم بر ضد اشخاص: همانند اعمال منافی عفت ، ایراد ضرب و جرح عمدی و یا غیرعمدی.

جرائم بر ضد اموال: میزان و نوع آن در هر اجتماع نسبت به اجتماع دیگر متفاوت می‌باشد. به طور کلی تعداد سرقت کودکان و نوجوانان نسبت به سایر جوامع اطفال به انداز‌ه‌ای زیاد است که می‌توان حتی مبحث جرایم کودکان و نوجوانان را به سرقت‌های ارتکابی آنان اختصاص داد.

جرائم بر ضد نظم عمومی جامعه: هر اجتماعی طبق آداب ، سنن ، رسوم ، معتقدات اخلاقی و دینی ، وضع اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی دارای اصول و قواعدی است و اگر فردی از افراد جامعه ، اصول و قواعد مزبور را رعایت نکند و بخواهد نظم عمومی جامعه را مختل نماید مجرم محسوب می‌شود و تحت تعقیب و مجازات قرار می‌گیرد. از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : | TEAR |

| TEAR |

کاربر حرفه‌ای
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,723
پسندها
25,252
امتیازها
51,373
مدال‌ها
22
  • نویسنده موضوع
  • #5
عوامل خطرساز رفتارهای مساله ساز
رفتار سوء مصرف مواد.
بزهکاری.
بارداری طی دوره نوجوانی.
ترک تحصیل.
شکست تحصیلی در دوره دبستان و راهنمایی.
فقدان تعهد نسبت به مدرسه.
بدرفتاری در مدرسه.
فرار از مدرسه.
جابجایی مدرسه که دانش‌آموز به دلیل عدم تطابق خود با محیط جدید به سمت انجام بزه کشیده می‌شود.

تنبیه نمودن که ۹۵ درصد می‌تواند قضاوت نمود که کسانی که در معرض تنبیه قرار می‌گیرند زودتر به طرف رفتارهای خطرآفرین سوق داده می‌شوند.

عدم وجود رابطه عاطفی و برخوردهای شکننده و شکست زا ، کودک را به سمت سقوط سوق می‌دهد و این سقوط مترادف است با بزهکاری.

در ارتباط با عامل از هم گسیختگی خانواده می‌توان گفت که نوجوانانی که با یک والد حمایت‌کننده زندگی می‌کنند در مقایسه با کودکانی که با...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : | TEAR |

| TEAR |

کاربر حرفه‌ای
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,723
پسندها
25,252
امتیازها
51,373
مدال‌ها
22
  • نویسنده موضوع
  • #6
پیشنهادات
تثبیت یک برنامه ایمن برای آموزش مهارت‌ها به دانش‌آموزان.

القاء و آماده نمودن زمینه مناسب برای آموزش خلاق.

تثبیت برنامه‌های کارآموزی و آموزش حرفه‌ای براساس علایق و استعدادها.

ایجاد و تقویت روشهای یادگیری مشارکتی.

آموزش به والدین جهت جلب اعتماد نوجوان.

افزایش احساس تعلق بین مدرسه و خانواده.

این موارد از راهکارهایی به شمار می‌روند که در صورت به کارگیری آنها می‌توان از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری نمود و زمینه‌های رشد و ارتقای تربیتی فرزندان را فراهم کرد.

منبع: دانشنامه رشد
 
امضا : | TEAR |

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

عقب
بالا