متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

نقد نقد و بررسی فیلم دوئت

  • نویسنده موضوع AVA_SEY
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 3
  • بازدیدها 167
  • کاربران تگ شده هیچ

AVA_SEY

کاربر حرفه‌ای
سطح
26
 
ارسالی‌ها
1,787
پسندها
16,051
امتیازها
40,573
مدال‌ها
26
  • نویسنده موضوع
  • #1
دوئت اولین فیلم نوید دانش، جز فیلم‌هایی بود که با بدشانسی محض با ورود کرونا به کشور هم‌زمان شدند. این فیلم که در شرایط معمولی هم بعد از جشنواره سی و هشتم و زمان رکورد اکران، آن‌هم بعد از چهار سال، به نمایش درآمده بود، تنها چند روز روی پرده ماند و با تعطیلی سینماها، از ادامه اکران صرف‌نظر کرد و روانه اکران آنلاین شد.
بااین‌حال، همین اکران آنلاین فرصتی فراهم آورد تا نوید دانش دیده شود و به‌واسطه آن خلاقیت و ذهن مبتکر او به بوته نقد گذاشته شود. دانش در اولین فیلمش، قدم درراه سینمای مدرن می‌گذارد. سینمایی که فردیت و هویت کاراکترهایش را به چالش می‌کشد و سینمای اجتماعی را به پس‌زمینه می‌برد.
دوئت با به تصویر درآوردن شبکه‌ای از روابط، انسان‌هایی را به تصویر می‌کشد که در تنهایی خود گذشته را مرور...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : AVA_SEY
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] SHIRIN.SH

AVA_SEY

کاربر حرفه‌ای
سطح
26
 
ارسالی‌ها
1,787
پسندها
16,051
امتیازها
40,573
مدال‌ها
26
  • نویسنده موضوع
  • #2

نشانه‌های تصویری در دوئت​

دوئت

نوید دانش در اولین تجربه سینمایی‌اش نشان می‌دهد که تصویر و زبان سینما را خوب می‌شناسد. او به‌جای آنکه با دیالوگ‌های شعارهای و کنایه‌های گل‌درشت، روابط متشنج آدم‌هایش را نشان دهد به سراغ زبان تصاویر و نشانه‌های تصویری می‌رود. اولین سکانس فیلم، مینو (هدیه تهرانی) در ماشین نشسته است و مجبور می‌شود مسیری را دنده‌عقب برود. از همین‌جا ارجاع کاراکترها به مسیری که آمده‌اند و میلشان به عقب رفتن آشکار می‌شود.
در ادامه وارد خانه مینو و حامد می‌شویم. یک خانه قدیمی که در حال بازسازی است، روابط قدیمی و پوسیده حامد و سپیده را به تصویر درمی‌آورد. اوضاع آشفته...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : AVA_SEY
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] SHIRIN.SH

AVA_SEY

کاربر حرفه‌ای
سطح
26
 
ارسالی‌ها
1,787
پسندها
16,051
امتیازها
40,573
مدال‌ها
26
  • نویسنده موضوع
  • #3

قاب‌های عمیق دوئت و قصه‌گویی در چندلایه​

دوئت

دقت نظر نوید دانش در استفاده از نشانه‌ها و نمادها به تک‌تک نماها و قاب‌بندی‌های دوربین هم می‌رسد. در همه سکانس‌ها، روایت به چندلایه تقسیم می‌شود. قاب‌ها در عمق خود، زندگی جاری را به تصویر می‌کشد. زندگی که بی‌خبر از درگیری‌های عاطفی شخصیت‌های اصلی در پس‌زمینه قاب جاری است. این زندگی گاه جوش‌وخروش دفتر موسیقی مینو قبل از برگزاری کنسرت است و گاه آدم‌های آرام یک کتاب‌فروشی.
همین روایتگری به موسیقی و عنصر صدا هم می‌رسد. موسیقی و صداهای خارج از قاب در تناسب با قصه‌ای که شخصیت‌های اصلی‌اش از دنیای موسیقی می‌آیند انتخاب و ساخته‌شده است و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : AVA_SEY
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] SHIRIN.SH

AVA_SEY

کاربر حرفه‌ای
سطح
26
 
ارسالی‌ها
1,787
پسندها
16,051
امتیازها
40,573
مدال‌ها
26
  • نویسنده موضوع
  • #4

روایت در خدمت فرم​

دوئت

با همه این‌ها، دوئت از آن دسته فیلم‌هایی است که با بازهای فرمی و به‌کارگیری نشانه‌های تصویری از پرداخت قصه‌اش بازمی‌ماند. درواقع اواسط فیلم انگار روند قصه‌گویی فیلم متوقف می‌شود. روایت دوئت از وارد شدن به روابط آدم‌ها بازمی‌ماند و کاراکتری مثل کاراکتر مینو بی‌هدف و سرگردان در قصه، فقط نقش به هم ربط دادن کاراکترها را به عهده می‌گیرد.
دانش به‌درستی نمی‌تواند روابط و درونیات کاراکترهایش را کنکاش کند و نمادگذاری‌هایش هم در فقدان پیشرفت قصه، بیهوده به نظر می‌رسند و عقیم می‌شوند.
بااینکه استفاده دانش از سکوت به‌عنوان یک عنصر دراماتیک در بسط روابط...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : AVA_SEY
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] SHIRIN.SH
عقب
بالا