متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

تاریخ ایران اوضاع اجتماعی ایران قبل از اسلام

  • نویسنده موضوع Sara_D
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 16
  • بازدیدها 286
  • کاربران تگ شده هیچ

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,318
پسندها
16,618
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #11
بخش سوم: شکل‌گیری تمدن اسلامی و نقش ایرانیان
با فتح هلال حاصل خیز و ایران و مصر، نه فقط مناطق وسیع جغرافیایی، بلکه قدیمیترین مراکز تمدن نیز به قلمرو عربی اضافه شد، بنابراین فرزندان صحرا، تمدن های قدیم و همه رسوم دیرین آن را که از روزگار یونانیان، رومیان، ایرانیان، مصریان، بابلیان و آشوریان به جا بود، به ارث بردند. اعراب اصیل در هنر و معماری، فلسفه، طب، علوم، ادبیات و سیاست چیزی نداشتند که به دیگران بیاموزند، اما همه چیز برای آموختن در دسترس ایشان بود.[۱۶]

در مدتی بیش از یک قرن که حکومت، سیاست و سیادت در دست عرب بود، نه تنها توجه و اقبال اساسی به این صورت نگرفت، بلکه عرب اشتغال به علم را وظیفه موالی و شغل بندگان می دانست و از آن کار ننگ داشت و به همین سبب تا آن روز که جز نژاد عرب حکومت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,318
پسندها
16,618
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #12
علل اصلی تاثیر ایرانیان در در نقل، تدوین و نشر علوم در تمدن اسلامی عبارتند از:[۱۸]

۱. راه یافتن ایرانیان در دستگاه حکومت و به دست گرفتن قدرت دولتی. چون ایرانیان سوابق ممتدی در علوم داشتند پس از آنکه دولت بنی عباس را روی کار آوردند از یک طرف بر اثر نفوذ رجال معروف ایرانی که همه یا از دانشمندان و یا از حامیان علم و ادب بودند، و از طرف دیگر در نتیجه معاشرت خلفا با آنان و قبول اثر از ایشان و همرنگ شدن با آنان، توجه دولت عباسی که از بعضی جهات رسوم و آداب و تشکیلات دربار ساسانی را پذیرفته بود، به علوم آغاز شد.

۲. چون ایرانیان اهل بحث و نظر بوده و در دوره ساسانی بر اثر رواج ادیان و مذاهب مختلف و ایجاد بحث های دینی به تحقیق در مسائل دینی آشنا شده بودند، در اسلام نیز به سرعت مباحثات شدید را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,318
پسندها
16,618
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #13
بدین ترتیب در پایه ریزی و استمرار تمدن اسلامی، ایرانیان بی شک موثر ترین نقش را داشتند. نقش افراد و سازمانهای ایرانی نیز در آنچه به نام تمدن اسلامی نامیده شده، بسیار بنیادی و حیاتی بوده است. در هر دوره ای از تاریخ تمدن اسلام، جز نام ایرانیان به نام معدودی از دانشمندان دیگر می‌توان برخورد. اهمیت نقش متفکران ایرانی در تاریخ حکومت اسلامی را شاید با این تمثیل توان دریافت که اگر از آسمان علم اسلامی اسامی ایرانی را برداریم، فضایی بس تهی و تاریک را در پیش روی خود خواهیم دید.[۱۹]

دانشگاه جندی شاپور که یکی از مراکز بزرگ فرهنگی جهان بود، در دوره اسلام ادامه یافت و وقفه ای در کارش حاصل نشد. اطبای مسیحی که در دوران خلفای عباسی نامشان برده می شود از قبیل بختیشوع، ابن ماسویه و دیگران فارغ التحصیل همین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,318
پسندها
16,618
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #14
۱. زبان و خط
به نوشته استاد محیط طباطبایی،[۲۲] تنها کلمه های دیوان، دفتر، دبیر، (کاتب)، دبستان (مکتب)، و ادیب (با فرهنگ) نبود که از نظام حکومت ایران ساسانی به نظام حکومت اسلامی ایران انتقال یافت، بلکه همانا خط و زبان نگارش دیوان عهد ساسانی هم، برای ایران روزگار خلفای راشدین و امویان بر جا ماند و تصدی کار دیوانها و دفترها بر عهده افرادی که از ایرانیان نامسلمان کمافی السابق قرار داشت تا آن که در اواخر سده اول هجری مردی از تازه مسلمانان سیستان (صالح بن عبدالرحمان) در دوره حکومت حجاج بن یوسف بر ایران که کوفه مرکز آن بود با همکاران دیگر در افتاد و لجوجانه خط دیوانهای مربوط به عراق و پارس را از پارسی پهلوی به عربی برگردانید؛ اما دفاتر مالیاتی خراسان و ماوراءالنهر که مرکز آنها در مرو بود، بر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,318
پسندها
16,618
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #15
هنگامی که حجاج زمام امور عراق را به دست گرفت، صالح بن عبدالرحمان برایش نویسندگی می‌کرد. او ابوالولید خوانده می شد. در آن هنگام راذان فرخ، دیوان فارسی را اداره می کرد. سپس صالح بن عبدالرحمن جانشین او شد. وی در دل حجاج راه یافت و از خاصان او شد و به راذان فرخ گفت: من به حجاج نزدیک شده‌ام و از دور ساختن تو از مقامت برای دسترسی خودم به آن، در امان نیستم؛ زیرا تو برمن ریاست داری. راذان فرخ گفت: چنین مکن، زیرا او به من بیشتر نیازمند است. گفت: چگونه است؟ او کسی را که بتواند به حسابش رسیدگی کند، پیدا نمی‌کند. صالح گفت: من اگر بخواهم می توانم حساب را به صورت عربی در آورم. راذان فرخ گفت: یک سطر از آن را برگردان. سپس صالح مقدار زیادی از آن را به عربی تغییر داد و راذان فرخ به یاران و همکاران خود...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,318
پسندها
16,618
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #16
۲. دولت – دربار
عربها نه تنها بر استانهای امپراتوری بیزانس، بلکه بر سراسر شاهنشاهی ساسانی پیروز گشتند. آنها تنها در ایران توانستند بر گروهی از سازمان حکومتی بزرگ دست بیابند و قطع نظر از اینکه خلفای عباسی تا چه حد خود را دنباله‌رو خلفای راشدین جلوه می دادند، ولی در عمل دستگاه خلافت جدید، یک امپراطوری شده بود، با نیازها و مظاهر آن. دستگاه ساسانی را عربها به طور کامل تقلید می‌کردند؛ بی گمان با بعضی تعدیلات، ولی اساساً دستگاه دیوان ساسانی را ادامه دادند.[۲۵]

بدین ترتیب سابقه تشکیلات اداری و دیوانی در ایران به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد، و آنچه که تاثیرات قابل توجهی بر ساختار نهادهای دیوانی در دوران اسلامی گذاشته، به ویژه دیوانها و سازمان های اداری عصر ساسانی است. تشکیلات مربوط به سپاه،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

Sara_D

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
25
 
ارسالی‌ها
1,318
پسندها
16,618
امتیازها
39,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #17
۱. دیوان جیش:
با توجه به اینکه رقم اصلی درآمد و نیز رقم اصلی مخارج مسلمانان را لشکرکشیها و جنگها به خود اختصاص می داد، اولین دیوانی که ضرورت تشکیل آن احساس می شد، دیوان جیش( دیوان الجند = دیوان سپاه) بود.

۲. دیوان بیت المال:
وظیفه اش نظارت بر اموال بیت المال و کنترل ثبت آن در دفاتر دیوان مربوطه بود. علاوه بر آن دستورات رسیده، نامه‌ها، چکها و دستورات صادره، مشخص و ثبت می شد.



۳. دیوان برید:
از دواوین بسیار مهم دستگاه حکومت خلفا، دیوان برید یا چاپار و پست بود. برقراری ارتباط با سرزمین ها و ولایات پهناور قلمرو اسلامی، طبیعتاً برقراری سازمانی پر فعالیت مانند پست را ایجاب می‌کرد. اداره پست در ایران سابقه عمیق تاریخی داشت و حتی قدمت آن بع زمان هخامنشیان می‌رسید، بهترین نمونه برای ایجاد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Sara_D

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا