خط خط سومریان باستان

  • نویسنده موضوع Bita
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 154
  • کاربران تگ شده هیچ

Bita

مدیر ارشد بازنشسته + نویسنده ادبیات
نویسنده ادبیات
تاریخ ثبت‌نام
14/1/19
ارسالی‌ها
5,104
پسندها
25,187
امتیازها
67,173
مدال‌ها
51
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
پیروحفاریها و کنکاشهایی که از سوی باستان شناسان اروپایی و آمریکایی در شهرهای بابل,شوش,اور,نیب پور و شهرهای دیگر سومریان وایلامیان بعمل آمد, حکاکی های گل نبشته ها و لوحه های سنگی واستوانه های بیشماریافته شده در نواحی مذکور که اکنون در موزه های سراسر جهان نگهداری میشوند حکایت از وجودنوع خاصی از خط اختراع بشرموسوم به خط میخی در میان جامعه سومری دارد.
سومریان و ایلامیان قبل از اختراع خط میخی از نوع دیگری از الفبای نگارش شبیه هیروگلیف استفاده می کردند که براساس مستندات تاریخی دوره این نوع خط نگارش بسیار کوتاه بوده و با تحول به خط میخی کاملا از بین رفته است.
کتیبه ها ولوحه هاحکایت از آن دارد که سومریان مخترعان خط میخی بودند واین خط اعصارمتمادی بعنوان خط نگارش ملل منطقه مورد استفاده قرار می...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

FATEMEH ASADYAN

منتقد انجمن + مدیر بازنشسته
طراح انجمن
تاریخ ثبت‌نام
14/2/22
ارسالی‌ها
2,239
پسندها
26,115
امتیازها
51,373
مدال‌ها
44
سن
19
سطح
28
 
  • #2
خط میخی سومری را بیش‌تر پژوهشگران نخستین گونهٔ خط در غرب آسیا می‌شمارند. سومریان (حدود ۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد) با ابداع خط میخی دوره‌ای را آغاز کردند که به عنوان آغاز خط‌نویسی شهرت دارد و همچنین نخستین مدارک نگارشی بشر که به‌صورت لوح‌های گلین برجای مانده متعلق به تمدن‌های میانرودان است.

آثار برجا مانده
سرزمین سومریان را همسایگانشان شنعار (Shanar) می‌خوانند در تورات چندین بار مرز و بوم شنعار یاد گردیده (سفر پیدایش باب یازدهم، فقرات ۲–۳). همچنین چندین بار در یک کتیبه از کوروش این دو قوم یاد شده‌اند. مهم‌ترین شهرهای شنعار در جنوب عراق کنونی در دهنه فرات عبارتند از:

شهر اور که ویرانه آن را امروزه ابوشهرین خوانند.
شهر اوروک (ارچ) که ویرانه آن را امروزه ورکه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا