متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

موزیسین علی اکبر خان شهنازی

  • نویسنده موضوع .REIHANEH.
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 162
  • کاربران تگ شده هیچ

.REIHANEH.

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,336
پسندها
43,807
امتیازها
69,173
مدال‌ها
38
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #1
علی اکبر شهنازی از استادان بزرگ تارنوازی ایران زمین است که بیش از هفت دهه آموزش ردیف موسیقی را برعهده داشت. ضربی‌های تکـنیکی شهـنازی بهـترین الگـو برای تارنوازان امروزی به منظور دستیابی به ظرایف موسیقی ایرانی به شمار می‌آید.
کمتر هنرمندی را می‌توان یافت که با همنشینی قریحه و آفرینش، سبکی را ایجاد کرده باشد که به سرعت با مخاطب خود زلفی گره بزند. به ندرت می‌شود از فردی سخن گفت که رقص انگشتانش بر سیم‌های ساز برای همیشه در یادها ماندگار شود. علی اکبرشهنازی یکی از تکنوازان و بداهه‌نوازان سرشناس موسیقی ایرانی است؛ نوازنده‌ای که با خلق آهنگ های خاص توانست بیانی مستقل و اصیل به تار ببخشد. شهنازی از نوازندگانی به شمار می رفت که در تارنوازی ایران، سبک و روش خاص خود را دارد و راوی شیوه و سبک پدرش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

.REIHANEH.

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,336
پسندها
43,807
امتیازها
69,173
مدال‌ها
38
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #2
فراز و نشیب های زندگی علی اکبر شهنازی در دهه های مختلف

علی اکبر شهنازی در ۱۲۷۶ خورشیدی در خانواده ای از اهالی آشنا به هنر چشم به جهان گشود. پدر او نـوازنده صاحب نام دوران قاجار بود و عـمویش میرزا عـبدالله از استادان برجسته موسیقی به شمار می رفت. علی‌اکبر تحصیلات خود را در مدرسه‌های سن‌لوئی و سعادت به پایان برد. او آموزش تار را از هشت‌سالگی نزد پدرش آغاز کرد و در مدت ۶ سال ردیف موسیقی ایرانی را از پدرش آموخت و مدتی از محضر درویش‌خان بهره برد. نخستین صفحه‌اش را در ۱۴ سالگی در بیات ترک و افشاری در تهران ضبط کرد. پس از درگذشت پدر در ۱۲۹۴ خورشیدی در ۱۸ سالگی جانشین پدر شد و آموزش شاگردان پدرش را به‌عهده گرفت. در دهه ۱۳۰۰ نام آورترین نوازنده تار در تمام محافل هنری بود. در ۱۳۰۵ خورشیدی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

.REIHANEH.

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,336
پسندها
43,807
امتیازها
69,173
مدال‌ها
38
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #3
تصنیف های ماندگار از شهنازی

از تصنیف هایی که علی اکبر شهنازی ساخته می‌توان به تصنیف «ای نوع بشر، به اصفهان رو، سرود جوانان وطن و تصنیف چهارگاه، (زد لشکر گل)» اشاره کرد. همچنین یکی از قطعات باقی‌مانده در دستگاه شور با تار وی با شعری از شاعر بزرگ ایران سعدی شیرازی و با آواز حسینعلی خان نکیسا است که می‌گوید: «یک روز به شیدایی در زلف تو آویزم.» این آواز شور با چنان مهارتی اجرا شده است که یکی از شاهکارهای آواز در موسیقی ایرانی به شمار می‌رود.

از شاگردان قدیمی او می توان از میرزا حسن خان مشار، میرزا عیسی خان خاتم، باصرالدوله، منتظم الحکماء و حاج محمد آقا و از جدیدترها از افرادی همچون حمید وفا، محمدرضا لطفی، فرهنگ شریف و ناصرآذر را نام برد.
 

.REIHANEH.

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,336
پسندها
43,807
امتیازها
69,173
مدال‌ها
38
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #4
فعالیت و حرکت علی اکبر شهبازی

فعالیت و حرکت علی اکبر شهنازی با تغییرات و تحولات درویش‌خان‌ و کلنل‌ وزیری از بزرگان دنیای موسیقی تا حدی همزمان بـود زیرا نخستین‌ نوایی‌ که‌ او در ایام خـردسالی شـنید، آوای تار و نیز نخستین تربیت‌های ایام طفولیت وی نه‌ آموزش‌های‌ رایج‌ خانوادگی بلکه مشق تار بود. او معتقد بود که «تـار» شـاه‌ سـازهای‌ ایرانی‌ به شمار می رود که با تار و پود حیاتش گره خورده اسـت. سیره شهنازی از ایام خردسالی تا نوجوانی به افسانه و زندگی افسانه‌ای بزرگان موسیقی جهان می‌ماند. اسماعیل قهرمانی شاگرد اصیل برادران فراهانی می‌گفت: «روزی در خدمت آقا حسین‌قلی بـودم‌. پسـرش‌ را صدا کرد که بیاید تار بزند، تارها را برداشتم و شروع به دوره ردیف کردیم. دسـتگاه شـور را نـواختیم و تمام...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

.REIHANEH.

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,336
پسندها
43,807
امتیازها
69,173
مدال‌ها
38
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #5
نقش شهبازی در پاسداری نظام دستگاهی موسیقی

نقش عـلی اکـبر شهنازی در پاسداری و پاسبانی نظام دستگاهی ایران، به‌ویژه ردیف‌سازی و همچنین در رسمی‌ ساختن سـاز تـار بسیار برجسته است. اینکه سنت نوازندگی‌ تـار مـانند سـنت‌های دیگر سازها، دستخوش گسست نشده، مـرهون خـدمات علی اکبر شهنازی است. وی قریب‌ به‌ هفت دهه فاصله نسبت به‌ عصر تـدوین و تـکوین‌ ردیف‌، همواره‌ احیاگر دقـیق و ظـریف ردیف دستگاهی بود. در این ۷۰ سال هیچ نوع تغییری مبنی بر جابه‌جایی گوشه‌ها یا تغییرات‌ تزیینی‌ دیگر در ردیف‌نوازی شهنازی به وجود نیامد. همان نوع و ردیفی‌ که‌ بر پنجه آقا حـسین‌قلی پدرش نـقش‌ بسته‌ بود در دستان احیاگر شهنازی نقاشی و حکاکی شده بود، گویی علی اکبر در فرصت‌های گوناگون به دنبال ثبت و ضـبط ردیـف‌ پدر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

.REIHANEH.

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,336
پسندها
43,807
امتیازها
69,173
مدال‌ها
38
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #6
علی اکبر شهنازی با احیای‌ نظام ردیف دستگاهی و با استفاده از تکنیک های مدرن موسیقی توانست ردیف دستگاهی ایران را توسعه دهد. این استاد تارنواز سرانجام در ۸۷ سالگی و در اسفند ۱۳۶۳ خورشیدی چشم از جهان فروبست.

منبع ایرنا
 

موضوعات مشابه

عقب
بالا