ادیان سیمای نماز در آیین زرتشتی و صابئی

  • نویسنده موضوع FakhTeh
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 3
  • بازدیدها 230
  • کاربران تگ شده هیچ

FakhTeh

ارشد بازنشسته
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,957
پسندها
41,861
امتیازها
71,671
مدال‌ها
36
سطح
40
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
به نام خدا

سیمای نماز در آیین زرتشتی و صابئی
نویسنده : حبیب الله کاظم خانی*
منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه

اشاره
یکی از بخش های بسیار مهم ادیان الهی، مناسک و عبادیّات است که شامل یک سلسله اعمال مقدّس است که پیروان آنها، از طریق آن به پرستش خداوند می پردازند. پرستش خداوند شیوه های گوناگونی از قبیل حج، نماز، قربانی، نذر و... دارد که بارزترین و عالی ترین آنها نماز است که با آداب و تشریفات خاصّی اقامه می شود.
در این نوشته بر آنیم که سیمای نماز را در دو آیین زرتشتی و صابئی به تصویر کشیده، برخی حکمت های آن را ذکر کنیم.
آنچه از تحقیق و بررسی در ادیان، خاصّه ادیان الهی، بر می آید این است که هر دینی از سه بخش اصلی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

ارشد بازنشسته
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,957
پسندها
41,861
امتیازها
71,671
مدال‌ها
36
سطح
40
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
نماز در آیین زرتشتی
آیین زرتشت با قدمتی تقریباً دو هزار و پانصد تا سه هزار ساله از ادیان بسیار کهن جهان به شمار می رود. از تعالیم بسیار مهمّ این آیین، پرستش «اهورا مزدا» به عنوان یگانه پروردگار متعال و استمداد از او برای داشتن زندگی پرهیز کارانه است. به سخن دیگر، این آیین، ماهیّتی عمدتاً اخلاقی دارد و رشد و پرورش فضایل اخلاقی، نقش اساسی در زندگی دینی افراد ایفا می کند؛ و سه اصل «پندار نیک»، «گفتار نیک» و «کردار نیک» از دستورات اخلاقی بسیار مهمّ این آیین است.[2]
پرستش «اهورا مزدا» جلوه های گوناگونی دارد که بارزترین جلوه آن نمازگزاردن به پیشگاه اوست. به عقیده زرتشتیان، مهم ترین فایده و حکمتِ به جای آوردن نماز، نه برای بخشودگی گناهان،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

ارشد بازنشسته
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,957
پسندها
41,861
امتیازها
71,671
مدال‌ها
36
سطح
40
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
نماز(براخه) در آیین صابئی
آیین صابئی از آیین های ایران باستان و آیینی توحیدی است. پیروان این آیین، که خود را پیرو حضرت یحیی بن زکریا (ع) می دانند، دو دسته اند: حرّانیان و مندائیان (مغتسله، ناصور). امروزه، قریب به هفتاد هزار نفر از آنان در عراق در کنار دجله و فرات و نزدیک به بیست و پنج هزار نفرشان در کنار رود کارون در خوزستان ایران زندگی می کنند. اینان برای انجام مراسم دینی شان عبادتگاهی به نام «مندی (یا مندا یا مشکنه)» دارند که همیشه در کنار آب جاری قرار دارد و از نِی و گِل ساخته می شود و کسی غیر از روحانیّون (گنجوران) آنان حقّ ورود بدانجا را ندارند. افزون بر این، چندین کتاب مقدّس دارند که مهم ترینِ آنها «گنزا ربّا»، یعنی «گنج...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

ارشد بازنشسته
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,957
پسندها
41,861
امتیازها
71,671
مدال‌ها
36
سطح
40
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
نتیجه
از آنچه گذشت، چنین بر می آید که هر دو آیین زرتشتی و صابئی، به رغم تحریفات صورت گرفته در آنها، جزو ادیان توحیدی هستند. این آیین ها، مانند ادیان دیگر، اعمال مقدّسی را به جای می آورند که مهم ترینِ آنها نماز است که برای یاد خدا و کسب لطف و رحمت او روزانه با آداب و تشریفات خاصّی اقامه می شود. به جای آوردن نماز در این آیین ها، نه برای بخشودگی گناهان، بلکه برای یاد خدا و رسیدن به گفتار، پندار وکردار نیک (در آیین زرتشتی) و وصول به عالم انوار(درآیین صابئی) است.
 
امضا : FakhTeh

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا