متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

احکام‌اهل‌تسنن برخی از عقاید امام ابوحنیفه رحمه الله

  • نویسنده موضوع FakhTeh
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 253
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

FakhTeh

مدیر بازنشسته
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,957
پسندها
41,808
امتیازها
71,671
مدال‌ها
36
  • نویسنده موضوع
  • #1
-بسم‌الله-

برخی از عقاید امام ابوحنیفه رحمه الله​

منبع:‌ پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه
1647081886107.png
برخی از عقاید امام ابوحنیفه رحمه الله
عقیدۀ امام ابوحنیفه در اثبات تقدیر الهی و درجات آن
نصوص قرآن و سنت دلالت براین دارد که ایمان به تقدیر، دارای چهار درجه است و ایمان به آن کامل نمی‌شود، مگر با پذیرش هر چهار درجه که عبارتند از:
۱- ایمان به علم پیشی گیرندۀ الهی.
۲- ایمان به اینکه آن چه بوجود می‌‌آید، نوشته شده است. و این نوشته‌ها از ازل پیش از خلقت آسمانها و زمین، در «لوح محفوظ» بوده است.
۳- ایمان به ارادۀ فراگیری الهی، برای تمام مخلوقات و افعال بندگان و غیره…
۴- ایمان به این که تمام آن چه وجود دارد، خدا آفریده است.
امام ابوحنیفه سخنانی دارد که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر بازنشسته
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,957
پسندها
41,808
امتیازها
71,671
مدال‌ها
36
  • نویسنده موضوع
  • #2
ما اعتراف می‌کنیم که خداوند به قلم دستور به نوشتن داد. قلم گفت: پروردگارا چه بنویسم؟ خداوند فرمود: هر چه تا روز قیامت بوجود می‌آید بنویس. به دلیل این که خداوند متعال می‌فرماید: ﴿وَكُلُّ شَيۡءٖ فَعَلُوهُ فِي ٱلزُّبُرِ ٥٢ وَكُلُّ صَغِيرٖ وَكَبِيرٖ مُّسۡتَطَرٌ ٥٣﴾ [القمر: ۵۲-۵۳] [۲۷] (هر چه انجام داده‌اند در نامه‌های اعمال نوشته شده و هر کوچک و بزرگ ثبت است).
– در دنیا و آخرت همه چیز به اراده‌ و خواست خداوند است[5] .
– خداوند همه چیز را از عدم آفریده است[6] .
– خداوند پیش از آفریدن مخلوقات هم خالق بوده است[7] .
– ما معتقدیم، بنده همراه با اعمال، اقرار و شناختش مخلوق است، لذا وقتی فاعل مخلوق است افعالش بطریق اولی مخلوق است[8] .
– تمام افعال بندگان اعم از حرکت و سکون کسب است، و خالق افعال‌شان...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر بازنشسته
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,957
پسندها
41,808
امتیازها
71,671
مدال‌ها
36
  • نویسنده موضوع
  • #3
عقیدۀ امام ابوحنیفه درباره صحابه
از آنجایی که عده ای، یاران حضرت رسول علیه السلام را مورد طعن و ایراد قرار می‌دهند، علماء و دانشمندان مسلمان لازم دانستند که دربارۀ یاران پیامبر مطالبی را بیان کنند؛ امام ابوحنیفه هم که از بزرگان علم و دانش است، در این رابطه اظهار نظر کرده که به شرح زیر است:
۱- از هیچ یک از یاران پیامبر جز به نیکی یاد نمی‌کنیم[16] .
۲- نسبت به هیچ یک از اصحاب پیامبر اظهار تنفر و بیزاری نمی‌کنیم و این‌گونه نیستیم که با یکی دوستی و با دیگری دشمنی کنیم[17] .
یک لحظه همراهی یکی از اصحاب با پیامبر، بهتر از عمل تمام عْمِر هر یک از ما ـ هر چند طولانی باشدـ است[18] .
ما معتقدیم که افضل‌ترین فرد این امت پس از پیامبر، ابوبکر صدیقساست، عمر، عثمان و علی ـرضوان الله علیهم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر بازنشسته
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,957
پسندها
41,808
امتیازها
71,671
مدال‌ها
36
  • نویسنده موضوع
  • #4
نهی امام از هوا پرستی جدال و بدعتگذاری در دین
امام ابوحنیفه از هم‌نشینی اهل کلام و هواپرستان و شنیدن سخنان شان ممانعت نموده و از فراگیری علم کلام بدلیل ضررهایی که دارد، نهی کرده است. و در مذمت اهل کلام و طرفداران آن ممانعتهای زیادی از امام نقل شده است.
خداوند عمر بن عبید را لعنت کند که راه علم کلام را برای مردم ـ‌که سودی به حالشان ندارد‌ـ باز کرده است[21].
مردی پرسید: دربارۀ آنچه مردم در مباحث کلامی اعراض و اجسام از خود ساخته‌اند، چه می‌گویی؟ امام ابوحنیفه گفت: این‌ها گفتارهای فلسفی است. برتوست که از احادیث و شیوۀ سلف پیروی و از هر نو پیدایی (در دین) که بدعت است، دوری کنی[22] .
حماد فرزند امام ابوحنیفه می‌گوید: روزی پدرم نزد من آمد، در حالی که گروهی از طرفداران علم کلام با من...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر بازنشسته
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,957
پسندها
41,808
امتیازها
71,671
مدال‌ها
36
  • نویسنده موضوع
  • #5
ممانعت امام ابوحنیفه از شرک و اسبابی که منجر به شرک می‌شود
اسلام بر حمایت از توحید خالص برای خداوند و بستن روزنه‌‌های شرک به او تعالی و نابودی آن بسیار تاکید کرده است.
بدون شک غلو و زیاد روی در حق صالحان و نیکو کاران، اولین و قدیمیترین سبب و علت شرک بوده است و شرک در میان قوم نوح از راه غلو و زیاده روی در حق نیکان و صالحان آغاز شد؛ این حقیقت از ابن عباس و کسان دیگر با روایات صحیح ثابت است. لذا در اسلام بر بستن این دروازه‌ها تاکید فروان شده است و علمای اهل‌سنت در انکار غلو و زیاده روی در حق مردگان و حمایت از توحید بشدت سخت‌گیر و حساس بوده‌اند. و امام ابوحنیفه از علمایی است که در این خصوص سختگیر بوده‌اند.
پیامبر می‌فرماید: «خداوند یهود و نصارا را لعنت کند که قبور پیامبران شان را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر بازنشسته
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,957
پسندها
41,808
امتیازها
71,671
مدال‌ها
36
  • نویسنده موضوع
  • #6
پی نوشت ها :
[1] قلائد عقود العقیان/ق-۷۷-ب.
[2] الفقه الأکبر/۳۰۲-۳۰۳.
[3] الفقه الأکبر
[4] همان
[5] الوصیه مع شرحها/۲۱
[6] الفقه الأکبر/۳۰۲
[7] الفقه الأکبر/۳۰۲
[8] الفقه الأکبر/۳۰۴
[9] الوصیه مع شرحها/۴۱
[10] الفقه الأکبر/۳۰۳
[11] الفقه الأکبر/۳۰۲-۳۰۳
[12] درست این است که خداوند بندگان را بر فطرت اسلام آفریده، این حقیقت در گفتار بعدی امام تصریح شده است.
[13] الفقه الأکبر/۳۰۲-۳۰۳[۳۶] الفقه الأکبر/۳۰۲
[14] الفقه الأکبر/۳۰۲
[15] همان/۳۰۴
[16] الفقه الأکبر صفحه۳۰۴
[17] الفقه الأبسط صفحه۴۰
[18] مناقب ابوحنیفه نوشته مکی/۷۶
[19] الوصیه با شرح /۱۴
[20] النور الامح (ق ۱۹-ب)
[21] ذم الکلام هروی/۲۸-۳۱ این که امام ابوحنیفه رحمه‌الله عمربن عبید را لعنت می‌کند بر خطرناک بودن بدعتی دلالت دارد که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

  • قفل شده
احکام‌ اهل‌ تشیع برخی از احکام قنوت
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
234
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
266
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
235

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا