احکام‌ اهل‌ تشیع بایدها و نبایدهای عید نوروز از نگاه اسلام

  • نویسنده موضوع FakhTeh
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 6
  • بازدیدها 229
  • کاربران تگ شده هیچ

FakhTeh

مدیر ارشد + مسئول فنی
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,940
پسندها
41,590
امتیازها
71,672
مدال‌ها
36
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #1
-بسم‌الله-

بایدها و نبایدهای عید نوروز از نگاه اسلام​


 بایدها و نبایدهای عید نوروز از نگاه اسلام


سیاست اسلام در برابر رسوم و آداب ملتها نه برخورد حذف گرایانه؛ بلکه سیاست تعامل و بازخوانی آنها در قالب دینی است. بنابراین، توجه به فلسفۀ وجودی نوروز، می تواند نقش مؤثری در فرهنگ سازی دینی در جامعه داشته باشد. سید بن طاوس(ره) در تفسیر علت طبیعی نوروز نوشته است: همانا ابتدا عالم و خلقت دنیا در ماه نیسان (فروردین) بوده و هیچ شکی نیست که وقتی ماه نیسان وارد می شود، خورشید در برج حمل است. حال که ابتدای عالم در مثل چنین روزی است، پس مناسب است که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر ارشد + مسئول فنی
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,940
پسندها
41,590
امتیازها
71,672
مدال‌ها
36
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #2
مقدمه
تبیین دیدگاه اسلام دربارۀ عید نوروز، موضوعی است که عالمان دینی از گذشته بدان توجهی خاص داشته اند و در کتابهای فقهی و رساله های عملی فتوا به استحباب غسل نوروز، خواندن نمازی خاص که در این روز وارد شده و روزه گرفتن داده اند.[1]
همچنین، در احادیث سفارش شده است که در این روز پاکیزه ترین لباسهایتان را بپوشید و خود را معطر نمایید. بازخوانی نگاه اسلام به عید نوروز، می تواند نقش مهمی در سمت و سو دادن و استفادۀ درست از چنین فرصتی باشد. به طور مثال، در این ایام مردم اهتمام خاصی به پوشیدن لباس نو و دید بازدید دارند، در حالی که در نگاه اسلام آنچه مهم است، لباس تمیز پوشیدن و توجه به اهدافی است که پشت چنین روزی قرار دارند.
سیاست اسلام در برابر رسوم و آداب ملتها نه برخورد حذف گرایانه؛ بلکه سیاست...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر ارشد + مسئول فنی
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,940
پسندها
41,590
امتیازها
71,672
مدال‌ها
36
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #3
شیخ بهایی(ره) کیفیت این نماز را این گونه بیان کرده است: و آن چهار رکعت است؛ به دو سلام. در رکعت اول فاتحه یک نوبت و «إنا أنزلنا» ده نوبت، و در رکعت دوم بعد از فاتحه ده نوبت «قُل یا ایها الکافرون» و در رکعت سوم بعد از فاتحه ده نوبت «قُل هُو اللّهُ أحد» و در رکعت چهارم بعد از فاتحه هر یک از «قُل أعوذ بربّ الفلق» و «قل أعوذ بربّ النّاس» ده نوبت، و بعد از سلام به سجده رود و این دعا را در سجده بخواند: «اللّهُمَّ صلِّ علی مُحَمَّدٍ وَ آل مُحَمَّدٍ الْاوْصِیآءِ الْمَرْضِیینَ وَ علی جمیعِ انبیائِک وَ رُسلِک بافْضَلِ صلَواتِک وَ بارِک عَلَیهِمْ بِافْضَلِ بَرَکاتِک وَ صَلِّ علی ارْواحهِمْ وَ اجْسادِهِمْ، اللّهُمَّ بارِک عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَ بارِک لَنا فی یوْمِنا هذَا الَّذی فضَّلْتَهُ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر ارشد + مسئول فنی
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,940
پسندها
41,590
امتیازها
71,672
مدال‌ها
36
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #4
علت طبیعی نوروز
سید بن طاوس(ره) در تفسیر علت طبیعی نوروز نوشته است: همانا ابتدا عالم و خلقت دنیا در ماه نیسان (فروردین) بوده و هیچ شکی نیست که وقتی ماه نیسان وارد می شود، خورشید در برج حمل است. حال که ابتدای عالم در مثل چنین روزی است، پس مناسب است که روز عید و سرور باشد و به همین جهت، مستحب است که در این روز خود را به بهترین عطرها خوشبو کرده، پاکیزه ترین لباسهایمان را بپوشیم و با شکر و دعا سال خود را شروع و خود را برای این روز با غسل مهیا سازیم و عید و شادی خود را با روزه و نماز متعارف در این روز تکمیل کنیم؛ چون این روز ابتدا[ی] نعمت بزرگ [است] که همان خلقت عالم در چنین روزی باشد.[7]
وجه تسمیه نوروز
از احادیث علت نامگذاری این عید به «نوروز» روشن می گردد؛ چون خورشید در این روز برای اولین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر ارشد + مسئول فنی
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,940
پسندها
41,590
امتیازها
71,672
مدال‌ها
36
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #5
احمد بن فهد حلی(ره) در این خصوص آورده است: «این تاریخ است و این هم عید غدیرخم که در سال دهم هجری، موافق نزول خورشید به برج حمل بوده است.»[13]
فاضل هندی(ره) در این باره نگاشته است: «بنا بر فرض تقویم حساب شده که نزول خورشید به حمل موافق نوزدهم ذی الحجه بوده است و حال اینکه شب سیم در مکه، هلال رؤیت نمی شود، بنابراین، نزول خورشید به حمل، موافق هجدهم بوده است.»[14]
برخی از اساتید معاصر حوزه در این خصوص نوشته اند: پیامبر اسلام (ص) روز دهم ذی حجۀ سال دهم هجری قمری برابر با 10 /12 /19 هجری شمسی، در بازگشت از حجة الوداع، روز هجدهم ذی الحجه، در حالی که 1532 روز از مبدأ هجرت گذشته بود، وقتی به محل غدیرخم رسید، از جانب پروردگار فرشتۀ وحی با این پیام نازل شد که امیر مؤمنان(ع) را باید رسماً جانشین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر ارشد + مسئول فنی
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,940
پسندها
41,590
امتیازها
71,672
مدال‌ها
36
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #6
نوروز روز انتظار فرج
یکی از علل میمنت نوروز، توقع ظهور امام زمان(عج) در آن است. مردم نوروز را روز رستاخیز طبیعت می دانند؛ اما کم تر کسی توجه دارد که نوروز، روز رستاخیز عدل و توحید از گورستان عالَم به ظاهر متمدن نیز هست. روایات چنین می گویند که بسیاری از رهبران الهی در همین روز علیه کفر و جهل قیام کرده اند و باز چنین به ما مژده می دهند که آخرین منجی بشر (عج) در چنین روزی ظهور می کند و نوروز عدل با نوروز طبیعت، دست در دست هم جهان را به گلستان بدل خواهند کرد. انشاءالله.
ناگفته نماند که بسیاری از ادیان نیز معتقد به ظهور منجی در آخرالزمان هستند. زردشتیان بر این باورند که منجی آنها در نوروز ظهور می کند[20].
عید واقعی و معیار آن در نگاه امام علی(ع)
امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «کلُّ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر ارشد + مسئول فنی
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,940
پسندها
41,590
امتیازها
71,672
مدال‌ها
36
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #7
پی نوشت ها:
[1] إیضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد، فخرالمحققین حلّی، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ اول، 1387ق، ج 1، ص 11؛ الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة، شهید اول محمد بن مکی عاملی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1417ق، ج 1، ص 87؛ رسائل، شهید اول محمد بن مکی عاملی، ص 189؛ المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، جمال الدین احمد بن محمد اسدی حلّی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1407ق، ج 1، صص 191 - 196؛ الفوائد الملیة لشرح الرسالة النفلیة، شهید ثانی، زین الدین بن علی عاملی، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1420ق، ص 71؛ السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ابن ادریس حلّی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1410ق، ج 1، ص 315؛ مشارق الشموس فی شرح الدروس، آقا حسین بن محمد خوانساری، ج 1، ص 215؛...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
263
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
201
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
141

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا