متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

کاشت گیاهان دارویی در سبزوار، برداشت ثروت‌ از دل کویر

  • نویسنده موضوع Rigina
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 98
  • کاربران تگ شده هیچ

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,849
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #1
منطقه سبزوار با آب هوای خشک و نیمه خشک، در کنار مزیت‌های سرزمینی و اولویت‌های اقتصادی آن، زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی، به عنوان محصولاتی کم آب طلب و درآمدزا را دارد که در سال‌های اخیر نیز به این سمت حرکت کرده است.

شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در منطقه غرب خراسان رضوی، از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور محسوب می‌شوند که در پهنه‌ای بیش از ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی و طبیعی آن، گیاهان مختلفی از جمله گل محمدی، زیره سبز، زعفران، فلفل قرمز، کتیرا، کمای، آنغوزه، شیربادیون، مرزه، شوید، خاکشیر، کنجد، نعناع فلفلی و خارشتر کاشت و برداشت می‌شود.

با وجود مزایای فراوان توسعه کشت گیاهان دارویی در زمینه رونق اشتغال، توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور، بهره...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,849
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #2
او گفت: طبیعت کویری سبزوار، اقلیم خاص و قابلیت کشت گیاهان دارویی در اراضی با ارتفاع بالا و شیب دار تا هزار و ۵۰۰ متر، سبب شده گیاهان دارویی این منطقه عطر، بو و کیفیت بیشتری داشته باشند که این موضوع کشت آن را به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه کرده است.

رحیمی گفت: متابولیت‌های ثانوی گیاهان دارویی همچون فرآوری و عرقیات آن در اقلیم کویری سبزوار بیشتر است از این رو توسعه کشت گیاهان دارویی با اعطای تسهیلات یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی در این منطقه به شمار می‌رود.

او گفت: با توجه به خشکسالی، حرکت به سمت توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب طلب بر مبنای نیاز بازار در کنار توسعه کارگاه‌های فرآوری برای ایجاد ارزش افزوده بالا در منطقه سبزوار ضروری است.

رحیمی گفت: پتانسیل‌های تولید گیاهان دارویی در کنار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,849
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #3
امانیان گفت: در ۲ سال گذشته ۶۵ تن گیاه دارویی شامل نعنا فلفلی، گل محمدی و خارخاسک به نرخ توافقی از کشاورزان این شهرستان با ارزشی افزون بر ۱۶ میلیارد ریال خریداری شده است.

او گفت: خرید توافقی گیاهان دارویی به منظور حذف واسطه‌ها و دلالان سودجو و حفظ تعادل قیمت در بازار به نفع کشاورزان و تولید کنندگان صورت گرفته است و شهرستان سبزوار در این حوزه رتبه نخست را در بین شرکت‌های تعاونی کشاورزی گیاهان دارویی استان خراسان رضوی کسب کرده بود.

فراهم بودن بستر صادرات گیاهان دارویی از سبزوار

مدیرعامل شرکت تعاونی مزرعه مروارید، که در زمینه فرآوری گیاهان دارویی در سبزار فعالیت دارد، گفت: فرآوری گیاهان دارویی ارزشی چند برابری را برای محصول نسبت به عرضه خام آن ایجاد می‌کند به طوری که با سورت کردن، شستشو...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

موضوعات مشابه

عقب
بالا