نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

معماری [ارتباط سينما و معماري؛ و تحليل طراحي صحنه فيلم هاي سينما]

  • نویسنده موضوع Rigina
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 14
  • بازدیدها 680
  • کاربران تگ شده هیچ

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,862
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #1
- بسمه تعالی -
درود خدمت شما علاقمندان معماري

سینما و معماری ارتباط تنگاتنگی در زمینه خلق یک اثر به صورت بصری و مجازی دارند. معماری به عنوان یکی از اولین هنرهای زمین و سینما به عنوان آخرین و هفتمین قطره هنر گروه زیبا و خلاقانه ای را ارائه می دهند. این بخش به معرفی نقش سینما در معماری، ارائه مقالات سینما و معماری و معرفی ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی پرداخته که هر دو رشته در آن فعالیت داشته اند. سینمای ایران و جهان از طراحان، معماران، طراحان صنعتی و طراح دکوراسیون داخلی مشهوری بهره می برند که شیوه های طراحی صحنه و دکوراسیون در سینما را ارتقا داده اند.

در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,862
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #2
- پیش از هر چیز, هر نوع فیلم با هر زمینه , محتوا و قالبی , زبان خاص خود را می طلبد و از همین رو طراحی صحنه خاص خود را نیاز دارد .
- هنر طراحی صحنه و کاربرد آن به عنوان یک عامل اصلی و مهم اجرای, در تاریخ سینما کمتر مورد بررسی «واقعی» قرار گرفته است . از دلایل بداقبالی آن می توان به تخصصی بودن این حرفه و میدان عمل وسیع آن که به دانش بسیار گسترده در همه هنرها و فن ها نیاز دارد اشاره داشت .
- از سویی دیگر در یک فیلم خوب تمام قابلیتها و ارزشهای موثر طراحی صحنه چنان با تار و پود مفاهیم و شکل فیلم درآمیخته که تفکیک آن از بدنه اصلی فیلم ناممکن است و نمی توان آ نرا به طور مستقل و جدا از سایر عوامل و بدون توجه به نقش آن درساختار فیلم مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
در فیلمهایی نظیر آثار کلاسیکی سینما...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,862
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #3
تفاوتهای طراحی صحنه در تئاتر و سینما:
1 - ملاحظات مکانی و فضایی : صحنه های تئاتری منحصراً لانگ شات هستند (اندازه ی ثابت)
و در غیر این صورت باید به قرارداد گذاری با تماشاگران متوسل شود در صورتیکه اندازة نمای تصویر در سینما متفاوت، متنوع و متکثر است.
2 - در طراحی صحنه تئاتر فقط در مدت کوتاهی می توان ناحیه محدود و کوچکی را منعکس کرد چون تماشاگران بی طاقت می شوند اما در سینما، با دکوپاژ (نمابندی) و کادربندی تصاویر می توان نماهای بسته (مدیوم شات)، کاملاً بسته (کلوزآپ) و بسیار بسته‌تر (اگستریم کلوز آپ) را به تماشاگران در طول مدت فیلم بارها و بارها نشان داد.
3 - در تئاتر از خطوط عمودی، افقی و مورب در یک صحنه برای القای حالات روحی و روانی در تئاتر استفاده می‌شود اما در نمای لانگ شات ولی در سینما...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,862
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #4
مراحل کار طراح صحنه در سینما:
الف- مرحله پیش تولیدی:
1 - مرحله بحث, بررسی و گفتگو و مشورت دائمی با کارگردان و فیلمنامه نویس که طرحها و سیاه مشق های اولیه شکل می گیرد.
2 - طرحهای نهایی دکورها و لباسها براساس حرکت بازیگران و دوربینی, تحرک درونی فیلم, نیازهای دوربین, میزانسن‌ها و سبک کارگردان با مشورت مدیر فیلمبرداری, طراح صحنه و کارگردان شکل واقعی و اجرایی می‌گیرد.
3 - مرحله ساخت و اجرای طرحهای نهایی (سرو کله زدن با مدیر تولید و تهیه کننده برای تامین حداقل بودجه لازم و بالا بردن کیفیت اجرایی دکور و لباسها)
ب- مرحله تولید :
طراح صحنه در این مرحله در کنار فیلمبردار و کارگردان قرار دارد و در انتخاب زوایای دوربین, کادر و ترکیب بندی تصویر و غیره پیشنهادهای خود را ارائه می دهد و اگر صحنه ای به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,862
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #5
سیر تاریخی طراحی صحنه در سینما
دوران طلایی طراحی صحنه:
این دوران از زمان پیدایش سینما تا اواخر دهه 1920 می باشد که بهترین و برجسته ترین دوران طراحی صحنه از نظر خلق فضاهای ناب هنری است این دوره از نظر بیان و سبک, تاثیری عمیق و بنیادین بر کارگردانان و طراحان صحنه در دهه های بعدی تاریخ سینما می گذارد.
همزمان با تولد و رشد تدریجی «سینماتوگراف» صحنه آرایی تئاتری قرن نوزدهم در مسیر تحولات فکری و شیوه اجرای صحنه, ابتدا برای رقابت با سینما (پدیده جدید آن دوران) از نظر تکنولوژی ساخت دکور و پیشرفتهای فنی به جایی رسید که انجام هر نوع کاری را در صحنه ممکن می نمود اما این مبارزه به دلیل امکانات فنی و قدرت زبانی سینما, تئاتر را به سوی تفکرات عمیق و ناب تئاتری و نوآوری در طراحی فضا و صحنه رهمنون کرد. و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,862
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #6
سینمای صامت:
در این سینما، با یکی از دو عنصر اصلی, یعنی صدا بیگانه‌ایم, بنابراین در این دوران، نقش تصویر، بسیار پراهمیت و تعیین کننده بود. در واقع در سینمای صامت فضا به تنهایی، در سریع‌ترین زمان و بلاواسطه‌ترین شکل، مفهوم درونی، زمان و بعد از عبور از صافی ذهن، تخیل و دیدگاه طراح به یک فضای واقعی ویژونو تبدیل می شد. اهمیت فضای بصری این فیلم ها در به تصویر درآوردن حالت دراماتیک اثر ادبی, به ضرورت و نیاز ظاهری و درونی فیلمنامه بستگی داشت.
در سینمای صامت, ارزش و نقش دکور بیانی چه در شکل انتزاعی اش و چه درشکل واقعی خود همراه با تمامی عناصرش در خلق یک اثر سینمایی نمایان شد و دکور از نظر انعکاس مکانی و مفاهیم هنرمندانه به عنوان یک اثر هنری , اهمیت یافت. (مثل یک اثر نقاشی)
با ورود صدا به سینما و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,862
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #7
معماری پست مدرنیسم در طراحی صحنة سینمای معاصر
در دهه‌های 1980 و 1990 تولید انبوه فیلمهای تاریخی, افسانه ای ـ علمی (آینده نگر) و نیز بازسازی جدید مضامین قدیمی, بر مبنای نظریه ها و تفکرهای تازه و بکر اوج می گیرد. از جمله نظریه هنری «پست مدرنیسم» که در ظاهر کاربردی صرفاً تزئینی در حد یک رسم جدید روشنفکرانه دارد اما از مفاهیمی متاثر از عصر حاضر برخوردار است.
رهبر, فیلسوف و الهام دهنده پست مدرنیسم «نیچه» است آن هم به دلیل انتقاد ویرانگری که از مدرنیسم و فلسفه عقل گرایی ذهنی و اخلاقی «کانت» به عمل آورد.
یکی از اصول مورد توجه معماری پست مدرن (هم برای هنرمندان معمار و نخبگان فکری جامعه و هم برای توده مردم) که مضمونی «نیچه ای» دارد, مساله زیبایی بخشیدن به زندگی است.
ویژگیهای معماری پست مدرن:
1 -...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,862
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #8
ویژگی های سبک فیلمهای آینده نگر (افسانه ای, علمی ـ تخیلی):
1 - این گونه فیلم ها بیشتر در سنت فیلمسازی «نوآر» و سبک نئواکسپرسیونیستی دهه های 1930 و 1940 ریشه دارند (که با دیدگاههای جدید در شکلهایی جنون آمیز بازسازی و خلق می‌شوند).
2 - وجود حس حسرت به گذشته (نوستالوژی) درونمایه فیلمنامه و فیلم.
3 - تعلقات ذهنی آنها به شاهکارهای کلاسیک که در تاروپود فیلمهایشان نمایان و مجسم است که این تاثیرات بیشتر در سبک بصری این فیلم ها دیده می‌شود.
4 - ظهور دو نوع معماری فوتوریستی و فاشیستی ایتالیا در طراحی صحنه که با پرداختی نئواکسپرسیوئیستی, (کلاً تفکر سبک پست مدرنیسم) در تمامی عناصر فیلم که حالتی نمادگونه و استعاری را به اجزای دکور و کل فضا می‌دهد.

تاریخچه و سیر تحول و تغییرات حرفه طراحی صحنه در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,862
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #9
سینما و معماری: آسمانخراش 2018

فیلم سینمایی آسمانخراش محصول جدید کمپانی یونیورسال، می تواند جذاب ترین گزینه روز برای معمارن، مهندسان و طراحان به شمار رود. فیلمی که از استقبال ضعیفی به واسطه موضوعات سینمای روز برخوردار بود. هر چند که نمره های منتقدان به این فیلم متوسط بوده است. اما هسته اصلی داستان که درون یک آسمانخراش به ارتفاع 1 کیلومتر می گذرد، از تمام تعلیقات داستانی و طراحی نسبت به موضوع سینما-معماری بهره برده است. به عنوان یک فرد معمار، دکوراتور، طراح و تکنسین تکنولوژی های معماری نهایت لذت را ازاین داستان می برید. درست است که سناریو داستان دارای اشکالات فاحشی است، اما ایده هایی که در ساخت این آسمانخراش به کار رفته غیر قابل اجرا و دور از ذهن نیست.
[IMG alt="آسمانخراش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
4,251
پسندها
41,862
امتیازها
74,373
مدال‌ها
63
  • نویسنده موضوع
  • #10
سالن های سینمای خیره کننده مدرن که فقط در جنوب هند می بینیم
سینما یکی از عناصر مهم فرهنگ و هنر کشور هند در دوران مدرن محسوب می شود که نقش ویژه ای بر روی تمام جنبه های این کشور گذاشته است. با وجود گستره هنر هفتم در هند و سرمایه گذاری های عظیم در این صنعت، یک بخش ویژه از دوران قدیمی سینمای این کشور هنوز هم به شکل عجیبی خودنمایی می کند: سالن های سینما. استفانی زوچه مجموعه ای از تصاویر پر جنب و جوش از سینماهای مدرنیست کشور هند را به تصویر کشیده که دارای معماری و ترکیب جالبی از ساختارهای معماری می باشند که دیگر در هیچ نقطه دنیا مشاهده نمی کنیم.
برخی از سالن های سینمای زیر در مناطق روستایی و شهرهای کوچک جنوب هند واقع شده اند که به دهه های 50، 60 و 70 به ثبت رسیدند که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
عقب
بالا