معماری ایران معماری برج آزادی

  • نویسنده موضوع Rigina
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 80
  • کاربران تگ شده هیچ

Rigina

مدیر بازنشسته کمیک + گردشگری
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
11/5/21
ارسالی‌ها
4,164
پسندها
41,359
امتیازها
74,373
مدال‌ها
61
سن
18
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
تاریخچه برج آزادی
معماری یادمانی، به برپایی بنایی گفته می‌شود که به منظور پاسداشتِ رویداد و یا فردی ساخته می‌شود. بنای برج آزادی که پیش از انقلاب به برج شهیاد معروف بود؛ نمونه متعالی از یک معماری یادمانی ست و به عنوان نشانی از دروازهء ورودی ایران به جهان مدرن توسط “حسین امانت” طراحی شد. نمای اصلی این برج شباهت نزدیک و آشکارایی به یکی از نمادهای اصیل در تزئینات معماری ایرانی یعنی “مقرنس” دارد که در کمتر منبعی به آن اشاره شده است.

طراح برج آزادی کیست؟
حسین امانت در سال 1321 در خانواده‌ایی اهل هنر، در تهران متولد شد. پدرش اهل کاشان و مادرش نیز کاشانی-همدانی بود. آنطور که خودش در میان خاطراتش عنوان می‌کند؛ بازدید ویرانه‌های پارسه (تخت جمشید) تاثیر عمیقی در کودکی و دیدگاه هنری وی در بزرگسالی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته کمیک + گردشگری
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
11/5/21
ارسالی‌ها
4,164
پسندها
41,359
امتیازها
74,373
مدال‌ها
61
سن
18
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
نمونه ای از شاهکارهای نسل اول که تلفیق شمسه ایرانی با مدرنیته را نشان میدهد . جائیکه هوشنگ سیحون برای طراحی مقبره خیام بین سنت ایرانی و مدرنیته بیانی جدید را می آفریند

دسته‌ی دوم، کارها و اندیشه‌ی معمارانی است که تحصیلات آکادمیک خود را درخارج از ایران پی گرفته بودند و بیان و نگاه این معماران به فرهنگ ایرانی و سنّتی متفاوتتر از بقیه‌ی هم نسلانشان است. از آن جهت که دسته اول در پی عرضه تمدن ایرانی به شکل مدرن امروزی هستند نظیر شاهکار های هوشنگ سیحون و شاگردان و همکارانش که تمدن ایرانی را به طرز باشکوهی به روش مدرن به تصویر کشیدند و دسته دوم تمدن بیزانس یا روم و… را با تلفیق مدرن یا به شکل نئو کلاسیک یا به شکل خام آن یعنی سبک کلاسیک رومی ارائه میکنند که ثمره آن در دوران پس از انقلاب بسیار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته کمیک + گردشگری
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
11/5/21
ارسالی‌ها
4,164
پسندها
41,359
امتیازها
74,373
مدال‌ها
61
سن
18
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
همانطور در تصویر بالا کاملا واضح است شباهت تام و تمام این برج به مقرنس انکار ناپذیر است . نکته ای که هیچگاه حسین امانت به آن اشاره نکرد.

نگاهی به تاریخچه ساخت مقرنس در معماری ایرانی

یکی از عناصر تزئینی معماری ایرانی که در مساجد و مدارس اصیل ایرانی به کار برده می‌شده است مقرنس است. مقرنس اغلب در گوشه‌های زیرین سقف و در سطوح فرو رفته آن ایجاد میشده است. یک واحد مقرنس، میتواند یک چهارم، یک هشتم و یا یک شانزدهم یک گنبد را در برگیرد.

یعنی اگر بر روی یک چهارم طاقی، گنبدی ایجاد شود، فرم مقرنس نیز بسته به بالا رفتن گوشه‌های زیر گنبد تغییر پیدا خواهد کرد. برای مثال اگر یک بنای چهار طاقی را در نظر بگیرید که دارای گنبد ساده‌ایی باشد، تنها در چهار گوشه زیر آن چهار واحد مقرنس وجود خواهد داشت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته کمیک + گردشگری
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
11/5/21
ارسالی‌ها
4,164
پسندها
41,359
امتیازها
74,373
مدال‌ها
61
سن
18
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
ردپای مقرنس‌سازی در دوران پیش از اسلام

با بررسی آثار معماری به جای مانده از دوران پیش از ورود اسلام به ایران، میتوان به این نتیجه رسید که هنر مقرنس کاری از دیرباز مورد توجه معماران و هنرمندان ایرانی بوده است.

مقرنس با ورود اسلام به ایران در بناهایی چون مسجد و مدارس اسلامی جنبهء تزئینی داشته و در نخستین مراحل کاربرد آن بیشتر جنبه‌های ایستایی آن مورد توجه بوده است. و دلیل آن بهره بردن تمدن اسلامی از تمدن ایرانیان در بخش معماری است که باعث شد تمام بناهای اسلامی و مذهبی شبیه کاخ ها و عمارت های ایرانی با مشخصات طاق و رواق و گنبد و صحن و شبستان و جلوخان اجرا گردد.

قدیمی‌ترین نشانه‌های مقرنس سازی در معماری ایرانی را بایستی در دوران مادها (750-550ق.م) و در نمای مقبره‌ایی صخره‌ایی دکان داوود...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Rigina

مدیر بازنشسته کمیک + گردشگری
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
11/5/21
ارسالی‌ها
4,164
پسندها
41,359
امتیازها
74,373
مدال‌ها
61
سن
18
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
زمانی که به طبقه سوم برج ‌می‌رویم، شاهد طراحی و ساخت کاربندی‌ها زیبایی هستیم که بی شباهت به نمونه کاربندی‌های منحصر به فردی که در دوران صفویه و در بازارها و بناهای ایرانی ساخته می‌شد؛ نیست. در مرکز این کاربندی؛ نور زیبایی با طرح شمسه از مقرنس ایرانی ساخته شده است؛ این کاربندی نور طبقات دوم و سوم را نیز تامین میکند.

لازم به ذکر است که کاربندی طبقه سوم برج شهیاد، شباهت فراوانی با کاربندی زیر طاق آرامگاه خیام که یکی از بناهای ساخته شده توسط هوشنگ سیحون است؛ دارد.

کاشی‌کاری‎‌های پر طاووسی داخلی برج (طبقه دوم) و زیر طاق نمای بیرونی برج شهیاد تماماً یادآور کاشی فیروزفامی است که در دوران معماری اوایل اسلام کاربرد داشته است. قابل به ذکر است که بازسازی ساختمان برج آزاری در سال های پیش صورت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
عقب
بالا