روانشناسی اجتماعی تعارض یعنی چه؟

  • نویسنده موضوع FATMAGOL
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 18
  • بازدیدها 126
  • کاربران تگ شده هیچ

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,861
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #11
تعارضات بین سازمانی
این نوع از تعارض در روابط بین سازمان‌ها با یکدیگر معمول است و اغلب به دلیل اختلاف بر سر منافع رخ می‌دهد. در تعارضات بین سازمانی، سازمان‌هایی که متعلق به یک صنعت هستند، ممکن است به دلیل این نوع تعارض دست به رقابت ناسالم و یا اقدامات غیر اخلاقی بزنند.

تعارض بین گروهی
بین دو یا چند تیم، گروه یا بخش اتفاق می‌افتد. افراد عضو بخش یا گروه‌های سازمان برای رسیدن به اهداف گروه خود، با گروه دیگر به رقابت می‌پردازد. در این تعارض و تعارض درون گروهی رهبر سازمان نقش مهمی در مدیریت تعارض دارد.
 
امضا : FATMAGOL
  • Haha
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,861
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #12
تعارض درون گروهی
این نوع تعارض در درون یک تیم یا گروه اتفاق می‌افتد و همه افراد قصد دارند تا خواسته‌ آن‌ها در گروه محقق شود. مدیر سازمان با مدیریت مناسب تعارض می‌تواند این اختلاف نظرها را به تعارض سازنده تبدیل کند.

تعارض در تعاملات شخصی
افراد پس از پیوستن به یک سازمان، سعی می‌کنند نیازهای خود را با توجه به حقوق و مزایای سازمان مطابقت دهند. اما اگر آن‌ها نابرابری با همکاران خود را در سازمان مشاهده کنند، ممکن است به تعارض در سطح فردی برسند. چنین تعارضی تنش، سرخوردگی و رفتار ناخوشایند افراد را در پی خواهد داشت.
 
امضا : FATMAGOL
  • Haha
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,861
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #13
دلایل بروز تعارض سازمانی را می‌توان سه عامل دانست:

تفاوت‌های فردی
مهم‌ترین منشأ تعارض را می‌توان تفاوت‌های فردی دانست. هر فرد رفتار، ارزش‌ها و باورهای منحصر به خود را دارد و دیدگاهی که نسبت به زندگی دارد براساس تجربه‌هایی است که گذرانده، پس نمی‌توان انتظار داشت که هیچ دو نفری کاملاً مثل هم فکر کنند. عدم درک خصوصیات فردی یا به عبارت بهتر عدم درک این تفاوت‌ها ممکن است موجب تعارض گردد و نگرش‌های منفی را ایجاد کند.

اختلاف‌های ساختاری
اختلاف‌های ساختاری موجب عدم یکپارچگی میان واحدهای یک سازمان می‌شود و زمانی به وجود می‌آید که روی اهداف سازمانی، معیارهای عملکرد، تخصیص منابع، قوانین و مقررات و روش‌ها توافق وجود نداشته باشد که این می‌تواند باعث بروز تعارض در سازمان شود...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FATMAGOL
  • Haha
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,861
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #14
مدیریت تعارض چیست؟
در هنگام رویارویی با تعارض اولین و مهم‌ترین اقدام تجزیه و تحلیل تعارض است و بعد از آن باید به حل تعارض پرداخت. در مدیریت تعارض باید به این نکته دقت کرد که تمامی تعارض‌ها قابل حل نیست اما می‌توان آن‌ها را تا حد امکان کاهش داد یا در جهتی سازنده هدایت کرد تا از آسیب‌های آن جلوگیری کنیم
 
امضا : FATMAGOL
  • Haha
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,861
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #15
آنچه برای مدیریت تعارض لازم است شامل مهارت‌های مرتبط با حل تعارض، خودآگاهی، مهارت‌های ارتباطی و توانایی ایجاد چهارچوبی در جهت مدیریت تعارض است.

به‌طورکلی، تعارض پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است که همیشه بد و نامطلوب نیست. اما فقط درصورتی مشکل‌ساز نخواهد بود که به‌درستی تشخیص داده شود و به شکل صحیح مدیریت شود. زمانی یک تعارض را مفید و سازنده می‌دانیم که:

به مشکل‌یابی و تلاش برای حل مشکلات کمک ‌کند.
باعث شود همه انرژی و توجه فرد یا سازمان به اهداف مهم جلب شود.
به افراد انگیزه‌ی همکاری ‌دهد و در شناسایی تفاوت‌ها و بهره‌گیری از تفاوت‌ها کمک‌شان ‌کند.
 
امضا : FATMAGOL
  • Haha
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,861
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #16
در نقطه‌ مقابل، تعارض درصورت مدیریت ناکارآمد می‌تواند به مشکلات زیر بیانجامد:

زمینه‌ساز تعارضات بیشتر یا ادامه‌ی تعارضات حل‌نشده می‌شود.
موجب بروز رفتارهای نامناسب خواهد شد.
مانع بهره‌وری می‌شود و روحیه افراد را تضعیف می‌کند.
 
امضا : FATMAGOL
  • Haha
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,861
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #17
روش‌ های مدیریت تعارض
به طور کلی پنج روش پاسخگویی به تعارض وجود دارد که معمولاً از آن‌ها به عنوان «سبک‌های مدیریت تعارض» یاد می‌شود. این سبک‌ها شامل:

سبک اجباری
در سبک اجباری فرد به دنبال اهداف و علایق خود بدون توجه دیگران است. این سبک قدرت‌محور و غیر مشارکت جویانه است. فرد هر رفتاری را به کار می‌گیرد تا در نهایت به اهداف خود برسد.

سبک سازشی
این سبک نقطه مقابل سبک اجباری است. فرد از علایق و اهداف خود برای تحقق اهداف و نیازهای دیگران چشم‌پوشی می‌کند این ویژگی قابل توجه‌ سبک ازخودگذشتگی و مشارکت است.

سبک اجتنابی
در این سبک فرد نه به دنبال اهداف و علایق خود و نه اهداف و علایق دیگران است، بلکه بیشتر تلاش می کند تا موقعیت تعارض را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FATMAGOL
  • Haha
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,861
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #18
سبک همکاری
برخلاف سبک اجتنابی، در این سبک دو طرف برای به دست آوردن منافع خود همکاری می‌کنند و در تعاملات منافع طرف مقابل را هم در نظر می‌گیرند. به همین دلیل ویژگی این سبک، مشارکت جویی است.

سبک انعطاف پذیر
هدف اصلی سبک انعطاف‌پذیر، یافتن راه‌حل‌ها یا تدابیری است که برای دو طرف قابل قبول باشد. این امر موجب تحقق نسبی اهداف و خواسته‌های هر دو گروه می‌شود. در این سبک هریک از طرفین توافق می کنند که از بخشی از مواضع خود کوتاه بیایند.

معمولاً در هر یک از افراد، تنها یکی از این سبک‌ها غلبه دارد، اما متناسب با شرایط متفاوت می‌توان از هر یک از این سبک‌ها استفاده کرد. زمانی یک مدیریت تعارض را کارآمد می‌گوییم که به طور مناسب از سبک‌ها استفاده کند و خود را محدود به یک سبک خاص...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FATMAGOL

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,861
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #19
همانطور که گفته شد تجزیه و تحلیل تعارض اولین قدم برای مدیریت آن است که در آن باید به سه پرسش پاسخ داده شود:

تعارض در کجا اتفاق افتاده؟ بین افراد، درون فرد، سازمان یا …
منبع تعارض کجاست؟ کمبود منابع، رقابت، ناسازگاری اهداف و مانند آن
سطح تعارض چه میزان است؟ متوسط یا بالا و محتاج اقدام فوری؟
پس از طی کردن مراحل گفته شده، یکی از سبک‌های مدیریت تعارض که مناسب با مشکل و محیط تعارض بوده و بهترین نتیجه را می‌دهد برمی‌گزینیم و در جهت حل تعارض قدم برمی‌داریم. برای مدیریت تعارض‌های سازمانی رهبر یا همان رئیس سازمان باید با استفاده از قوه خلاقیت و تفکر خود، ریشه تعارض را شناسایی کند، سبک مناسب را انتخاب کند و تعارض را حل کند.

پس از حل تعارض مدیر باید به عملکرد خود رتبه دهد و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FATMAGOL

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
6
بازدیدها
74
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
110
عقب
بالا