«یلدا» یعنی یک دوستت دارم طولانی از لب‌هایی که یک سال سکوت کرده بودند.

روانشناسی اجتماعی مهارت حل تعارض

  • نویسنده موضوع FATMAGOL
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 6
  • بازدیدها 128
  • کاربران تگ شده هیچ

FATMAGOL

مدیر بازنشسته
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,219
پسندها
36,234
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #1
مهارت حل تعارض چیست؟
اختلال بین دو یا چند نفر را تعارض میگویند. این اختلاف در ارتباط بین تمام افراد وجود دارد. تعارض به طور کلی امری طبیعی در ارتباطات است به دلیل آنکه همه ادم ها به مسائل یک جور نگاه نمیکنند. بنابر این ما نیاز داریم تا در مورد مهارت حل تعارض بدانیم.

تعارض و اختلاف بین افراد بد است؟
این تعارض اجتناب ناپذیر است. در هر رابطه ای تعارص وجود دارد و رابطه هایی که تعارض ندارند الزاما خیلی خوب نیستند.
 
امضا : FATMAGOL
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin~

FATMAGOL

مدیر بازنشسته
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,219
پسندها
36,234
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #2
روش های اشتباه در مهارت حل تعارض
اجتناب در حل تعارض
فرد به جای انکه به مذاکره و گفتگو در مورد اختلاف بپردازد به طور کلی از آن اجتناب میکند چرا که از تعارض بیشتر میترسد.

قطع کردن رابطه
قطع رابطه از سطحی ترین راه حل هاست چرا که باعث پاک کردن صورت مسئله می شود.

قهر کردن
قهر کردن هم مثل همان مورد اول است. یعنی فرد به طور کلی از گفتگو اجتناب میکند. این خیلی روش کارآمدی نیست.

کوتاه آمدن
وقتی در برابر کسی کوتاه می آییم به این معنا نیست که آن مسئله به طور کلی حل شده است. شما نیاز دارید در برابر آنچه که فکر میکنید حق شماست دفاع کنید. چرا که بعدا خود را سرزنش میکنید. اهمیت مسئله برا شما هم حقی است که باید برای خود قائل شوید. بنابراین کوتاه آمدن صرف یک روش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FATMAGOL
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin~

FATMAGOL

مدیر بازنشسته
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,219
پسندها
36,234
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #3
روش های کارآمد مهارت حل تعارض
گفتگو کردن مذاکره کردن
مذاکره اساسا گفتگویی است بین دو یا چند نفر برای رسیدن به یک وضعیتی برد برد به منظور حل اختلاف. گوش کردن یکی از مهارت های جدی در مذاکره کردن است. به همان اندازه که به خود اجازه می دهید صحبت کنید. باید به طرف مقابل هم این حق را بدهید که کاملا از خود دفاع کند. این مهم ترین نکته در حل یک توافق موفقیت آمیز است.

در این مهارت شما نباید دنبال مقصر بگردید بلکه تنها و تنها باید به راه حل فکر کنید و راه حل هایی را پیشنهاد دهید که طرف مقابل هم از آن ها سود ببرد.
 
امضا : FATMAGOL
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin~

FATMAGOL

مدیر بازنشسته
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,219
پسندها
36,234
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #4
جدا کردن احساس از رفتار
ممکن است با کسی که صحبت میکنید خیلی احساس خوبی نداشته باشید. اگر قرار باشد که هیجانات خود را وارد مذاکره کنید اساسا مذاکره پیش نمیرود. باید بر هیجانات خود مسلط باشید و به آن ها آگاه باشید. این به شما کمک میکند تا به راه حل برسید در غیر این صورت گفتگوی شما نتیجه ای جز جر و بحث نخواهد داشت.

استفاده از فن وقفه در مهات حل تعارض
اگر عصبانی شدید و کنترل خود را از دست دادید موقتا گفتگو را خاتمه دهید. بهتر است این فن را زمانی که دارید به عصبانی شدن نزدیک میشوید اعمال کنید تا آرامش خود را به دست آورید و پس از آن به سمت حل مسئله خود بروید. و دوباره گفتگو را آغاز کنید.
 
امضا : FATMAGOL
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin~

FATMAGOL

مدیر بازنشسته
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,219
پسندها
36,234
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #5
در مهارت حل تعارض صحبت های طرف مقابل را خلاصه کنید و به او برگردانید
وقتی این کار را انجام دهید گارد طرف مقابل میشکند و سعی میکند به حرف هایتان گوش دهد. شما با گوش دادن دارید به طرف مقابلتان میفهمانید که من دارم به حرف های تو گوش میدهم. این پیام به صورت ناخودآگاه باعث میشود دیگری هم شروع به گوش دادن شما بکند.

بر روی مشکل توجه کنید نه بر روی شخص
تا جایی که میشود باید مشکل را از شخصیت طرف مقابلتان جدا کنید. جملاتی که به شخصیت طرف مقابل مربوط میشود به شدت مانع گفتگو میشوند. اگر بتوانید این تفکیک را به درستی انجام دهید آنگاه توانسته اید مذاکره ای حرفه ای را با طرف مقابلتان داشته باشید
 
امضا : FATMAGOL
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin~

FATMAGOL

مدیر بازنشسته
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,219
پسندها
36,234
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #6
در مهارت حل تعارض بر زمان حال تمرکز کنید نه گذشته
گرچه میدانم سخت است اما در مذاکره ارجاع به گذشته معمولا از مشکل فعلی چیزی را حل نمیکند. برای همین تنها چیزی که مهم است زمان حال است. اگر راه حل هایی که ارائه میدهید مربوط به این زمان است شما موفق هستید.

در مهارت حل تعارض چند مسئله را همزمان پیش نکشید
خرد کردن مسائل به مسائل جزئی و به ترتیب پرداخت به آنها از اصول اولیه مذاکره است. وقتی میخواهید این کار را انجام دهید حتما مسائل را از هم تفکیک کنید و به ترتیب به آنها بپردازید. اگر با چند مسئله شروع کنید نه شما و نه طرف مقابل به جزئیاتش نمیپردازید و بیشتر خود را گیچ میکنید.
 
امضا : FATMAGOL
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin~

FATMAGOL

مدیر بازنشسته
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,219
پسندها
36,234
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #7
در مذاکره و حل تعارض تا جایی که میشود باید از تنش بکاهیم. تا جایی که میشود با فرد را از گارد خودش بیرون بیاوریم. اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم طرف مقابل و خودمان به دلیل سوگیری هایی که داریم هیچگاه نمیتوانیم جوانب دیگر مسئله را هم ببینیم. یا به عبارتی هیچگاه از نگاه دیگری به مسئله نگاه نمیکنیم. برای همین هم هیچ وقت حرفش را متوجه نمیشویم.

از روش قرعه کشی استفاده کنید
وقتی دو نفر بر سر اجرای یک راه حل به توافق رسیدند اما بر سر اینکه چه کسی برای اولین بار آن را انجام دهد با هم اختلاف دارند. در آن صورت قرعه کشی بی طرفانه ترین و بهترین راه حل است.

باید به خاطر داشته باشیم که تا زمانی که گفتگو نکنیم چیزی حل نمیشود. به خصوص زمانی که میخواهیم بهترین راه حل را کسب کنیم. پس به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FATMAGOL
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها] Amin~

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
3
بازدیدها
177
عقب
بالا