فال شب یلدا

نقد نقد فیلم ابلق

  • نویسنده موضوع HAKIMEH.MZ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 80
  • کاربران تگ شده هیچ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته
سطح
30
 
ارسالی‌ها
3,499
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #1
فیلم ابلق آخرین ساخته نرگس آبیار با بازیِ الناز شاکر دوست، هوتن شکیبا و بهرام رادان است که به موضوع تعرض می‌پردازد.

نرگس آبیار با فیلم اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند، وارد سینما و با فیلم دوم خود یعنی فیلم شیار ۱۴۳ در سینما مطرح شد. او در ادامه راه خود با فیلم‌های نفس و شبی که ماه کامل شد، به یکی از موفق‌ترین کارگردانان زن دهه اخیر سینمای ایران بدل گردید. البته در غیاب کارگردانان زن بزرگی همچون رخشان بنی اعتماد که گوشه نشینی را به کارکردن در این فضا ترجیح می‌دهند.

او که در فیلم دوم خود، انتظارِ مادری شهید (الفت در شیار ۱۴۳)، در فیلم سوم خود تبعات جنگ (بهار در فیلم نفس) و در فیلم پیشین خود درامی‌عاشقانه بر بستر مسائل امنیتی و سیاسی (فائزه در شبی که ماه کامل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته
سطح
30
 
ارسالی‌ها
3,499
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #2
فیلم ابلق در مورد زنان و سکوت آن‌ها در جامعه است، سکوت در مقابل خشونت، بی احترامی، تبعیض، سختی کار و تعرض. ابلق مانند اکثر فیلم‌های دهه نود که سردمدار ژانر فلاکت و بدبختی در قشر پایین جامعه هستند، داستان خود را حول خانواده‌ای فقیر در محله‌ای به نام زورآباد روایت می‌کند.

این فیلم برخلاف آثار قبلی کارگردان که از لوکیشن‌های متنوع و متعددی بهره می‌برد، تک لوکیشن است و نرگس آبیار مهارتش را در فیلمی‌ با جغرافیای محدود به لحاظ فضاسازی به رخ می‌کشد. البته فضا و اتمسفری که به خوبی تعریف نمی‌شود. فیلم در حاشیه شهر تهران رخ می‌دهد اما فضاسازی به‌نوعی است که انگار این بخش در یکی از دوردست‌ترین نقاط کشور به وقوع می‌پیوندد.

ابلق کمی ‌از زمانه خودش عقب مانده است، با رویدادهای روز جامعه خود...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ

HAKIMEH.MZ

مدیر بازنشسته
سطح
30
 
ارسالی‌ها
3,499
پسندها
27,922
امتیازها
58,173
مدال‌ها
27
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #3
زنان همواره در تاریخ از فشارِ دستی که بر گلوگاهشان می‌فشرد خفه شده‌اند، همواره در تنگناها زندگی کرده‌اند، در بدن‌ها، در سکوت‌ها، در سرکشی‌ها و شورش‌های بی‌صدا. ابلق نیز مانند جنبش‌های اخیر می‌خواهد صدای یکی از همین فریادهای خفه شده باشد اما آبیار برای رساندن این صدا نه‌تنها از واکاوی بحران‌های جنسیتی هراس دارد بلکه در جهت تک‌صداییِ مردسالاری طرح موقعیت می‌کند.

ابلق در مقام یک اثر هنری نمی‌تواند به مثابه کنشی فرهنگی برای نمایش و بهبود معضلی اجتماعی باشد
آبیار با اینکه به خوبی به شخصیت‌هایش می‌پردازد و ذره‌ای به لحاظ ساختار و چیدمان عناصر و گرفتن بازی‌های باورپذیر کم نمی‌گذارد اما در مقام یک فرم و اثر هنری نمی‌تواند به مثابه کنشی فرهنگی برای بهبود معضلی اجتماعی باشد. این معضل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAKIMEH.MZ
عقب
بالا