فال شب یلدا

نقد نقد فیلم کنت (El Conde) | سایه‌ی شوم دیکتاتور خون‌خوار

  • نویسنده موضوع Roshanak_QW
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 89
  • کاربران تگ شده هیچ

Roshanak_QW

کاربر قابل احترام
سطح
34
 
ارسالی‌ها
10,051
پسندها
23,235
امتیازها
78,373
مدال‌ها
55
  • نویسنده موضوع
  • #1
فیلم «کٌنت»، میان کمدی گروتسک و وحشت گوتیک روایت‌‌اش از تاریخ جایگزین کشور شیلی، تصاویر و لحظات جالبی می‌سازد؛ اما بهتر بود پابلو لارائین، قالبِ فیلم کوتاه را برایش انتخاب می‌کرد.
فیلم «کنت»، در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳، روی سرویس استریم نتفلیکس قرار گرفت. چهار روز قبل و در تاریخ یازدهم سپتامبر امسال، کشور شیلی، پنجاهمین سالگرد کودتای نظامی ژنرال آگوستو پینوشه، علیه حکومت سالوادور آلنده، رئیس‌جمهور چپ‌گرای وقت را پشت سر گذاشت. واقعه‌ای که مثل هر تحول واپس‌گرای دیگری، کشور محل وقوع‌اش را در مسیر توسعه‌ی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، سال‌ها عقب انداخت. این کودتا، به بیش از چهار دهه حکومت دموکراتیک در شیلی پایان داد و به مدت هفده سال، این کشور را در خفقان و وحشت حاصل از دیکتاتوری سرکوب‌گر پینوشه،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Roshanak_QW

کاربر قابل احترام
سطح
34
 
ارسالی‌ها
10,051
پسندها
23,235
امتیازها
78,373
مدال‌ها
55
  • نویسنده موضوع
  • #2
در ادامه، داستان فیلم افشا می‌شود

اما لارائین در این پیش‌فرض داستانی فانتزی متوقف نمی‌ماند و ایده‌اش را تا مرزهای استعاری حتی بزرگ‌تری گسترش می‌دهد. به‌سرعت و با توضیح راوی انگلیسی‌زبان فیلم، متوجه می‌شویم که پینوشه‌ی این قصه، نه آگوستو پینوشه‌ی متولد سال ۱۹۱۵، که نسخه‌ی ۲۵۰ ساله‌ی او، با نام کلود پینوشه است! کلود، دو دهه قبل از انقلاب فرانسه، در این کشور اروپایی به دنیا می‌آید و کودکی و نوجوانی‌اش را در یک یتیم‌خانه می‌گذراند. پدر و مادر او -اقلا در ابتدای فیلم- نامعلوم‌اند و از همان اوایل جوانی، میلی درونی به تغذیه از خون انسان‌ها دارد! پینوشه در همان فرانسه هم به ارتش می‌پیوندد؛ اما به محض گُر گرفتن شعله‌های انقلاب، خودش را یک انقلابی جا می‌زند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Roshanak_QW

کاربر قابل احترام
سطح
34
 
ارسالی‌ها
10,051
پسندها
23,235
امتیازها
78,373
مدال‌ها
55
  • نویسنده موضوع
  • #3
به شکلی قابل‌ حدس، رویکرد استعاری فیلمنامه‌ی «کنت»، در تمام ایده‌های پیش‌برنده‌ی خرده‌پیرنگ‌های مختلف فیلم، ادامه می‌یابد. خودِ قتل‌های شبانه و شیوه‌ی به‌خصوصی از خون‌آشامی که پینوشه و فیودور مرتکب آن می‌شوند، معنادار هستند. آن‌ها، صرفا خون افراد را نمی‌نوشند؛ بلکه «قلب‌ها را از سینه خارج می‌کنند» و از همان قلب‌هایی که تصاحب کرده‌اند، به شکل حال‌به‌هم‌زنی نیرو می‌گیرند! این ایده، نگاه فیلمساز به ماهیت تاثیر دیکتاتوری پینوشه بر کشورش را به شکل واضحی فریاد می‌زند. به شکل مشابه، در جایی از فیلم، راوی در توصیف کارمن می‌گوید: «خدا قلب‌اش را دزدید.» پس در نگاه فیلمساز، مذهب و کلیسا هم در بهره‌کشی از مردم، نقشی مشابه دیکتاتوری خشونت‌بار نظامی دارند. از سوی دیگر، کلیسا سال‌ها پس از افشای جرایم و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
عقب
بالا