نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.
  • لازم به ذکر هست کلیه مطالب قرار داده شده در تالار ( اخبار و حقوق) و چه در مواردی که در تالار (دانلود نرم افزار های کامپیوتر) از دیگر منابع بوده و کاربران یک رمان جهت راحتی دیگر افراد موجود در انجمن اقدام به قرار دادن اخبار و نرم افزار نموده اند و اگر شما صاحب امتیاز این نرم افزار هستید کافی هست با ما تماس بگیرید

گیم پلی گیم پلی چیست و چه تاثیری بر کیفیت بازی دارد؟

  • نویسنده موضوع Harry_QW
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 15
  • بازدیدها 88
  • کاربران تگ شده هیچ

Harry_QW

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,869
پسندها
33,864
امتیازها
65,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #1
آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که واژه‌ی «گیم‌پلی» به چه معناست؟ و اینکه این واژه‌ی بسیار رایج چه بخش‌هایی از یک بازی را دربرمی‌گیرد؟ برای آشنایی بیشتر با گیم‌پلی و جایگاه آن در بازی‌ها با ما همراه شوید.

نه تنها در نقد‌های تمامی منتقدان بازی‌های ویدیویی، بلکه در همین سایت زومجی هم می‌توانید مشاهده کنید که واژه‌‌ی «گیم‌پلی/Gameplay» روزانه و به تعداد فراوان در حال استفاده است. در کنار این مسئله هم ویدئوهای پشت سر همی که با عنوان‌هایی از قبیل «۱۵ دقیقه از گیم‌پلی بازی...» برای تبلیغ بازی‌ها روانه‌ی بازار می‌شود نشان از این دارند که واژه‌ی گیم‌پلی واژه‌ی نام آشنا و پرکاربردی در صنعت بازی‌های ویدیویی است. با تمامی این گفته‌ها اما آیا تا به حال سعی کرده‌اید تعریف مشخصی از این واژه را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Harry_QW

Harry_QW

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,869
پسندها
33,864
امتیازها
65,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #2
به نظر شما هدف اولیه هر بازی که تولید می‌شود چیست؟ پول؟ سرگرمی؟ یا هر دوی آن‌ها؟ نکته‌ی مهم این است که برای رسیدن به پول باز هم مجبورید در ابتدا یک بازی سرگرم کننده تولید کنید، بنابراین هدف اولیه یک بازی همواره سرگرم کننده بودن آن برای مخاطب است (اگرچه هدف نهایی پول باشد). البته بد نیست بدانید که یکی از تعریف‌های پژوهشگران برای واژه‌ی بازی به این شکل است که «بازی، انجام هدف‌دار یک فعالیت مشخص به منظور سرگرم شدن» است. به هر حال اینکه به این موضوع بپردازیم که دقیقا چه فعالیتی را با چه روشی انجام دهیم تا سرگرم شویم، زمینه‌ی‌ پیدایش واژه‌ای به نام گیم‌پلی را کم‌کم برای ما فراهم می‌کند. اینکه چه فعالیتی انجام دهیم بسیار بستگی به علاقه‌ی افراد دارد و برای همین هم در دنیای بازی‌های ویدیویی و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Harry_QW

Harry_QW

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,869
پسندها
33,864
امتیازها
65,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #3
اگر دقت کرده باشید صفت‌ جنبشی (و البته گروهی) سبک بازی ما را نشان می‌دهند و این در حالی است که آن برگه روش انجام بازی را توضیح می‌دهد. اگر بخواهیم این موارد را با تعریف‌های امروزی مطابقت دهیم باید بگوییم که آن برگه دقیقا در حال توضیح گیم‌پلی بازی ماست و در دسته‌بندی بازی‌ها بر اساس گیم‌پلی، بازی ما در دسته‌ی بازی‌های جنبشی قرار می‌گیرد. در یک کلام می‌توانیم چنین تعریفی از واژه‌ی گیم‌پلی داشته باشیم:

راه و روش و ابزاری که یک بازی برای بازی کردنش در اختیار ما می‌گذارد

گفتنی است که این راه و روش و ابزار بسته به سبک بازی می‌تواند بسیار متغیر باشد. مثلا اگرچه در بازی وسطی تنها ابزار در دسترس ما همان توپ بود اما در یک بازی مثلا نقش‌آفرینی ما ابزارها و سیستم‌هایی از قبیل سلاح، کوله‌پشتی،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Harry_QW

Harry_QW

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,869
پسندها
33,864
امتیازها
65,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #4
به عنوان آخرین توضیحات در مورد گیم‌پلی باید بیان کنیم که تقریبا پس از زدن دکمه‌ی شروع بازی به جز لحظات پخش صحنه‌‌های سینمایی بازی، شما لحظه به لحظه در حال تجربه‌ی گیم‌پلی بازی هستید. گیم‌پلی بیشتر از آنکه دیدنی باشد لمس کردنی و تجربه شدنی‌ است و همانند هوایی که همه‌ی ما را احاطه کرده است دیده نمی‌شود. البته همیشه اختلاف نظر‌هایی در رابطه با تعریف گیم‌پلی وجود داشته و خواهد داشت. اما آن چیزی که مهم است این است که همه‌ی ما می‌دانیم که چگونه از این واژه‌ی استفاده کرده و حس خود از تجربه‌ی یک بازی را به دیگران منتقل کنیم.



 
امضا : Harry_QW

Harry_QW

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,869
پسندها
33,864
امتیازها
65,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #5
انواع گیم‌پلی

پس از توضیحاتی که در مورد گیم‌پلی داشتیم بد نیست نگاه مختصری هم به انواع آن در دنیای امروز داشته باشیم. همان گونه که در بخش اول مقاله گفتیم، گیم‌پلی راه و روشی است که بازی برای بازی‌کردنش در اختیار ما می‌گذارد. بنابراین در یک حالت تئوری بسته به ابتکار تیم‌ توسعه‌دهنده ما می‌توانیم تعداد بیشماری از گیم‌پلی‌ها متنوع را در اختیار داشته باشیم اما چیزی که وجود دارد این است که همانند دیگر ظرفیت‌های انسانی در حال حاضر تنوع مشخصی از گیم‌پلی‌ها در دنیای بازی وجود دارد که البته هر از چند گاهی مورد جدیدی به آن اضافه می‌شود یا بهتر بگوییم یکی از شاخه‌های موجود رشد کرده و کامل‌تر می‌شود. همانند بازی PUBG که توانست با استفاده از ظرفیت‌های توسعه‌دهندگانش سبک Battle Royal را رشد داده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Harry_QW

Harry_QW

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,869
پسندها
33,864
امتیازها
65,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #6
امروزه دسته‌بندی براساس خصوصیات مشترک گیم‌پلی رایج‌ترین شیوه‌ی دسته‌بندی بازی‌ها و شناساندن آن‌ها به مخاطبان است. مثلا با شنیدن سبک نقش‌آفرینی در توضیح یک بازی به سرعت فکر و ذهن شما به سمت یک بازی جهان باز با دنیایی وسیع برای گشت و گذار می‌رود. دنیایی که در آن ماموریت‌های مختلف و داستان‌های متفاوتی انتظار شما را خواهند کشید. در یک دسته‌بندی کلان بازی‌ها بر اساس گیم‌پلی خود به ۷ شاخه‌ی بزرگ تقسیم می‌شوند که هر کدام از این شاخه‌ها خود دارای چند زیرشاخه است. همچنین این موضوع در مورد زیر شاخه‌ها نیز صادق است و می‌توانیم دسته‌بندی‌های کوچک‌تری را هم برای آن‌ها داشته باشیم. مثلا سبک تیراندازی از زیر شاخه‌های سبک Action است و این در حالی است که سبک تیراندازی خودش چندین زیر سبک از جمله زیر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Harry_QW

Harry_QW

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,869
پسندها
33,864
امتیازها
65,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #7
البته امروز هدف ما صحبت در مورد این سبک‌ها و به نوعی خصوصیات متفاوت هر کدام از آن‌‌ها نیست و بیشتر نگاهمان در مورد این موضوع است که در برخورد با هر کدام از این گیم‌پلی‌ها چگونه بتوانیم کیفیت نسبی آن‌ها را بسنجیم و همانند یک نیمچه منتقد در مورد آن‌ها نظر بدهیم. برای همین صحبت در مورد انواع گیم‌پلی و خصوصیات هر کدام را تمام کرده و توضیحات بیشتر در این زمینه را به مقاله‌های بعدی حواله می‌دهیم.

گیم‌پلی خوب را بشناسید

در ادامه‌ی مقاله هدف ما بررسی حداقل شاخصه‌هایی است که یک منتقد برای نقد گیم‌پلی یک بازی در نظر می‌گیرد. فایده‌ی این موضوع این است که شما می‌توانید با استفاده از این موضوع نگاه دقیق‌تری به گیم‌پلی بازی‌ها داشته باشید و بتوانید به راحتی تفاوت یک گیم‌پلی خوب با یک گیم‌پلی ناقص...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Harry_QW

Harry_QW

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,869
پسندها
33,864
امتیازها
65,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #8
قبل از بیان مواردی که باید در بررسی گیم‌پلی یک بازی رعایت کنید توجه به یک موضوع بسیار حائز اهمیت است و آن این است گه در قدم اول اهداف اصلی بازی را بشناسیم و متناسب با آن‌ها فهرست انتظاراتمان را از گیم‌پلی آن آماده کنیم. مثلا اگر یک بازی هدفش ارائه یک بازی در سبک تیراندازی تاکتیکال به همراه مقداری نوآوری در نحوه‌ی مدیریت نبرد‌ها است، ما نیز باید به این موضوع توجه کرده و بخش بزرگی از نمرات خودمان را نیز به همین قسمت اختصاص دهیم. مثلا در بازی PUBG درست است که فیزیک چندان دقیقی برای وسایل نقلیه درنظر گرفته نشده است اما در راستای هدف آن درون بازی به چیزی بیشتر از این هم احتیاجی نیست و نباید در این موضوع به بازی ایراد گرفت. بنابراین همیشه در اولین مرحله از بررسی‌هایتان این موضوع مهم را مد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Harry_QW

Harry_QW

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,869
پسندها
33,864
امتیازها
65,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #9
خلاقیت اولین عنصر حیاتی

دقت داشته باشید که یک توسعه‌دهنده کاملا آزاد است که بازی خود را به هر شکلی که دوست دارد طراحی کرده و منتشر کند. اما او باید در اولین مرحله به این موضوع توجه داشته باشد که بازی او چه چیز جدیدی برای عرضه به مخاطب خود دارد. اگر بازی او در سبک نقش‌آفرینی است، بازی او چه دستاورد جدیدی برای این سبک به همراه دارد. دقت داشته باشید هدف ما تنها بررسی گیم‌پلی بازی است نه داستان آن، برای همین تنها روی عنصر گیم‌پلی صحبت می‌کنیم. برای همین اگر هیچ نوآوری خاصی در سیستم کوله‌پشتی، لوتنیگ، کرفتینگ، مبارزات و دیگر اجزای گیم‌پلی مشاهده نکردید تنها در حال مشاهده‌ی مواردی هستید که می‌توانید در بازی‌های دیگر نمونه‌ی آن را مشاهده کنید و در اینجا احتمالا تنها مقداری ظاهر آن‌ها تغییر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Harry_QW

Harry_QW

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
35
 
ارسالی‌ها
3,869
پسندها
33,864
امتیازها
65,673
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #10
تنوع رمز موفقیت

بعد از خلاقیت نوبت به تنوع در گیم‌پلی می‌رسد. اگر خلاقیت عاملی برای بهتر شناخته شدن یک بازی در چشم مخاطبان است، تنوع عامل ماندگاری آن درون بازی شماست. دقت داشته باشید که اگر چه شاید هم من و هم شما از سبک بازی‌های تیراندازی خوشمان بیاید اما دلیل بر این نمی‌شود که همه‌ی ما به یک اسلحه و به یک روش پیشرفت درون مراحل علاقه داشته باشیم. بعضی به مکانیک‌های مخفی‌کاری بیشتر علاقمندند و بعضی‌ها هم مایل هستند به دل دشمن زده و با یک کشت‌ و کشتار حسابی درون مرحله پیشرفت کنند. برای همین یک گیم‌پلی خوب باید چنین مسائلی را مدنظر قرار داده و روش‌ها و ابزارهای متنوعی را درون خودش تدارک دیده باشد. بسیار مشاهده کرده‌اید که مثلا در ابتدای یک بازی چندین دسته‌بندی از شخصیت‌ها جلوی شما قرار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Harry_QW
عقب
بالا