• موارد قبل از ارسال عکس:

    1- با توجه به چندین تذکر از کارگروه مصادیق مجرمانه (فیلترینگ) به عکس ها لطفا قبل ازارسال عکس دقت کنید که عکس ارسالی از نظر پوشش، مناسب باشد و برای سایت ایجاد مشکل ننماید. (بازبودن بالا تنه، پایین تنه، سرشانه ها)

    2- در صورت مشاهده عکس های مورد دار بلافاصله گزارش را زده تا تیم یک رمان بررسی لازم را انجام دهند.

    3- در صورت مشاهده عکس های مورد دار زیاد از یک کاربر، کاربر فوق مسدود و تمام پست های این شخص پاک خواهد شد.

    4-دقت فرمایید که تعداد عکس های ارسالی در هر پست باید بین 3 تا 5 عکس باشد و تعداد ارسالی در هر تاپیک کمتر از 4 پست نباشد.

    5-از ارسال هر گونه تاپیک تکراری و اسپم خودداری بفرمایید.

آموزشی آموزشی | کیفیت نور‌ها در عکاسی پرتره

  • نویسنده موضوع -Atlas
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 10
  • بازدیدها 63
  • کاربران تگ شده هیچ

-Atlas

سرپرست تالار عمومی + گوینده انجمن
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
8,359
پسندها
27,092
امتیازها
83,374
مدال‌ها
46
سطح
30
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #1

نور سافت یا ملایم:

یکی از بهترین نور‌ها برای عکاسی پرتره، فارغ از جهت نور، یک نور ملایم یا سافت است. ما در روز‌های ابری، نوری ملایم را روی اجسام مختلف در فضای خارجی می‌بینیم و این نور ملایم در مقابل نور مستقیم خورشید که نوری بسیار تیز با سایه‌های تند و لبه‌دار است، برای عکاسی پرتره بسیار جذاب‌تر است.
در فضای آتلیه، اغلب موارد سعی می‌کنیم تا با ابزار‌های شکل‌دهنده نور، کیفیت نور را از یک نور تیز و سایه‌دار شدید به یک نور ملایم با سایه‌های نرم و محو تبدیل کنیم. یکی از ابزار هایی که برای این کار به ما کمک می‌کند، سافت باکس است.
 
امضا : -Atlas

-Atlas

سرپرست تالار عمومی + گوینده انجمن
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
8,359
پسندها
27,092
امتیازها
83,374
مدال‌ها
46
سطح
30
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #2
سافت باکس ها در شکل‌های مختلفی، از چهار ضلعی گرفته تا چند ضلعی ها در دسترس هستند و می‌توانید آنها را روی فلاش نصب کنید تا نور شدیدی را که از لامپ کوچک فلاش ساطع می‌شود، به نوری ملایم و یکنواخت تبدیل کند. اصولا سافت باکس ها هرچقدر بزرگ‌تر باشند و در فاصله‌ای نزدیک‌تر به سوژه قرار بگیرند، نوری ملایم‌تر ایجاد می‌کنند. به همین دلیل هم در وب‌سایت نورنگار، سافت باکس‌هایی با اندازه‌های خیلی بزرگ مانند 70×100 سانتی‌متر هم می‌بینید.
 
امضا : -Atlas

-Atlas

سرپرست تالار عمومی + گوینده انجمن
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
8,359
پسندها
27,092
امتیازها
83,374
مدال‌ها
46
سطح
30
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #3
در کنار سافت‌باکس ها، چتر‌های دیفیوزی هم یکی از ابزار‌های نرم کننده نور هستند. این چتر‌ها که به نام چتر‌های عبوری هم شناخته می‌شوند طوری طراحی شده‌اند که نور از آنها منعکس نمی‌شود. بلکه از آنها عبور می‌کند و باعث می‌شود تا زاویه نور بسیار پراکنده شود. به همین دلیل استفاده از چتر هم باعث محو شدن سایه‌ها و ایجاد نوری ملایم می‌شود. استفاده از این دو ابزار، یکی از روش‌های ایجاد نور ملایم و کاهش سایه‌های تیز روی صورت است که نهایتا دردسر رتوش پوست را برای عکس های عروسی، مدلینگ و کودک کمتر می‌کند.
 
امضا : -Atlas

-Atlas

سرپرست تالار عمومی + گوینده انجمن
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
8,359
پسندها
27,092
امتیازها
83,374
مدال‌ها
46
سطح
30
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #4

نور تیز و سایه‌دار

اصولا برای ایجاد نور تیز و سایه‌دار لازم نیست کاری انجام دهید، چون خود نور فلاش‌ به صورت پیش‌فرض نوری تیز و سایه دارد است. به طور کلی هر چقدر منبع نور کوچک‌تر باشد، نور تیزتری را ایجاد می‌کند و فلاش‌ها که دارای لامپ‌هایی کوچک و پرقدرت هستند، بهترین منبع برای ایجاد چنین نورهایی هستند. به همین دلیل هم است که در اغلب آتلیه‌ها، از ابزار‌های شکل‌دهنده نور برای کنترل این نور استفاده می‌شود.

نور‌های یکنواخت یا ثابت LED با سطح مقطع بزرگ که شامل سطحی پر از LED های کوچک هستند، نور به مراتب ملایم‌تری را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل هم نیاز به استفاده از چتر یا سافت‌باکس ندارند و معمولا به همان صورتی که هستند استفاده می‌شوند.
 
امضا : -Atlas

-Atlas

سرپرست تالار عمومی + گوینده انجمن
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
8,359
پسندها
27,092
امتیازها
83,374
مدال‌ها
46
سطح
30
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #5
یکی از ابزار هایی که می‌تواند نور فلاش را تیز‌تر کند، کاسه‌ها هستند. کاسه‌ها می‌توانند با جهت دادن به نور تیز فلاش‌ها و متمرکز کردن آنها، سایه‌های نور را شدیدتر و تند‌تر کنند. بنابراین اگر نیاز به ایجاد نوری مستقیم و تیز دارید می‌توانید از این ابزار‌ها استفاده کنید. صورت‌های پر چین و چروک افراد سال‌خورده با نور‌های تیز و سایه‌ها، بعد‌دارتر و عمیق‌تر دیده می‌شود و برای ایجاد حالت دراماتیک روی چهره این افراد مناسب‌تر هستند.
 
امضا : -Atlas

-Atlas

سرپرست تالار عمومی + گوینده انجمن
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
8,359
پسندها
27,092
امتیازها
83,374
مدال‌ها
46
سطح
30
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #6

اسنوت و شیدر

یکی از ابزار‌های شکل‌دهنده نور که نور تیز و سایه‌داری ایجاد می‌کنند، اسنوت‌ها یا خرطومی‌ها هستند. این نور‌ها برای متمرکز کردن نور روی بخش کوچکی از سوژه (خصوصا روی موها و شانه‌ها) است.
همچنین شیدر‌ها یا سایه‌انداز‌ها را داریم که معمولا شبیه به در‌های یک جعبه باز و بسته می‌شوند و برای ایجاد سایه روی یه بخشی از صحنه استفاده می‌شوند.
 
امضا : -Atlas

-Atlas

سرپرست تالار عمومی + گوینده انجمن
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
8,359
پسندها
27,092
امتیازها
83,374
مدال‌ها
46
سطح
30
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #7

نورهای پرکننده

نور پرکننده یا Fill Light در عکاسی پرتره در واقع کاری به جز پر کردن سایه‌ها ندارد. گاهی اوقات از فلاش‌های دیگر به عنوان نور پرکننده استفاده می‌کنیم. به این صورت که نور پرکننده در جهت مخالف نور اصلی قرار می‌گیرد تا سایه‌های حاصل از آن را کمرنگ‌تر کند.

مثلا اگر نور اصلی از سمت راست دوربین به سوی سوژه می‌تابد، نور پر کننده در سمت چپ قرار می‌گیرد. به طوری که زاویه دو نور نسبت به “یکدیگر” تقریبا 90 درجه می‌شود.

شدت نور پرکننده همواره کمتر از نور اصلی است. دلیل این موضوع هم بسیار ساده‌ست. به این خاطر که ما فقط قصد داریم تاثیر سایه‌های نور اصلی را کمرنگ کنیم و نمی‌خواهیم با نوری شدید‌تر یا هم اندازه نور اصلی، کاملا سایه ها را از بین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : -Atlas

-Atlas

سرپرست تالار عمومی + گوینده انجمن
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
8,359
پسندها
27,092
امتیازها
83,374
مدال‌ها
46
سطح
30
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #8
از آنجا که نور پرکننده همواره کمتر از نور اصلی است، می‌توانیم از انعکاس ضعیف‌تر نور اصلی هم به عنوان نور پرکننده استفاده کنیم. به همین خاطر هم خیلی از عکاسان از ابزار‌های انعکاس نور مانند رفلکتور یا انواع سطوح بازتابی (و نه آینه) برای بازتاب نور اصلی روی صورت استفاده می‌کنند.

یعنی به جای اینکه از یک نور دیگر با مقدار کمتر استفاده کنند، از یک دستیار کمک می‌گیرند تا با نگه داشتن یک سطح انعکاسی “بخشی از نور اصلی” را از جهت مخالف، به سمت سوژه بازتاب دهند. این باز‌تاب می‌تواند با سطوح رنگی یا کاملا بی‌رنگ انجام شود و رنگ‌ تراز سفیدی نور بازتابی را هم کنترل کند. به همین خاطر می‌بینیم که بسیاری از ابزارهای انعکاسی مانند این مدل رفلکتور‌ دارای چندین سطح رنگی قابل تعویض هستند تا خود...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : -Atlas

-Atlas

سرپرست تالار عمومی + گوینده انجمن
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
8,359
پسندها
27,092
امتیازها
83,374
مدال‌ها
46
سطح
30
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #9
دقیقا مانند نور‌های اصلی، نور پرکننده هم می‌تواند تیز یا ملایم باشد و این موضوع با تغییر اندازه منبع نور قابل تغییر است. طبیعتا از آنجا که ما نمی‌خواهیم تاثیر نور پرکننده، چندان معلوم باشد و سایه‌های مشخصی را روی چهره ایجاد نکند، به همین دلیل هم معمولا از سافت‌باکس‌ها یا رفلکتور‌های بزرگ به عنوان نور پرکننده استفاده می‌کنیم. چون هرچقدر اندازه آنها بزرگ‌تر باشد، سایه‌هایی ملایم‌تر و نوری محو‌تر را روی چهره ایجاد می‌کنند.
به همین دلیل هم در وب‌سایت نورنگار، رفلکتور‌هایی با اندازه شعاع بزرگ‌تر از یک ‌متر هم می‌بینیم که طبیعتا کنترل زاویه بازتاب آنها هم مشکل‌تر است. خیلی از عکاسان ترجیح می‌دهند به جای استفاده از یک دستیار برای نگه داشتن رفلکتور، از پایه رفلکتور استفاده کنند تا تنظیم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : -Atlas

-Atlas

سرپرست تالار عمومی + گوینده انجمن
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
8,359
پسندها
27,092
امتیازها
83,374
مدال‌ها
46
سطح
30
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #10

نورهای بازتابی

نور‌های بازتابی یا Bouncing Light یکی از بهترین نورها برای عکاسی پرتره است. دقیقا به همین دلیل است که می‌بینید سر یا هد نور‌های فلاش روی دوربینی مانند این مدل فلاش می‌توانند به اطراف بچرخند و البته یکی از مهم‌ترین ایراداتی است که به فلاش‌های روی خود دوربین‌ها گرفته می‌شود. فلاش‌های روی دوربین‌ها کاملا ثابت و تنها به روبرو می‌تابند و تا به امروز هنوز هیچ شرکت دوربین‌سازی فلاش روی دوربینش را به صورت متحرک طراحی نکرده است.

نور بازتابی به این شکل عمل می‌کند که شما می‌توانید سر فلاش را رو به یک سطح صاف و روشن (ترجیحا سفید) برمی‌گردانید تا مبنع نور کوچک فلاش، تبدیل به یک منبع بسیار بزرگ و وسیع‌تر مانند یک دیوار یا یک سقف شود. این کار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : -Atlas

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا